Na svete snáď nie je automobilka, ktorá by s produktom nespravila krok vedľa. To, v čom vidia vývojári a dizajnéri budúcnosť a funkčnosť, spotrebitelia môžu vidieť častokrát nevkus a nepoužiteľnosť. Je pravda, že zákazníci sa trh od trhu líšia vkusom a potrebami a tieto sa časom menia. Kým v 80. a 90. rokoch boli v Európe populárne sedany, dnes sú hitom autá typu hatchback/liftback a kombi a stále viac trieda SUV. Preto existujú modely, ktoré už nevyrábajú a nedostali priameho nástupcu. Pripravili sme si zoznam áut, ktoré v Európe dosiahli najhoršie predajné výsledky za posledné desaťročie. Mnohé z nich, či dokonca väčšinu poznáte aj osobne.

VW Jetta (2011-2013)

Keď sa dnes povie Volkswagen Jetta, všetci fanúšikovia si spomenú na „kufrovú“ verziu Golfa II. Tá sa napriek veku dodnes teší obľube a okrem klasickej štvordverovej verzie ju vyrábali aj s jedným párom dverí (Jettu I spomínať nebudeme, keďže ju dnes stretnúť je malý zázrak). Na úspech nadviazal typ Vento, ktorý nadväzoval na model Golf III. Vento bol známy i na našich cestách, okrem iného ho využíval i Policajný zbor SR s legendou pod kapotou - VR6. Následne s príchodom Golfu IV prišla Bora. Názov označoval i sedan i kombi (variant). V USA Vento i Bora stále označovali názvom Jetta, z dôvodu dobrej reputácie. S príchodom Golfu V sa VW rozhodol vrátiť k označeniu Jetta i v Európe. Model nadviazal na nedávny úspech modelu Bora. Nástupca (model A6), ktorý predávali v rokoch 2011 - 2013 až taký úspešný nebol. Kladom u nás bola priaznivá cena, ale i tak nedokázal konkurovať súrodencom vo zvyšných karosárskych verziách. My sme pred časom zo zvedavosti v redakcii mali VW Jetta na test. Cieľom bolo zistiť, ako si toto auto stojí voči úspešnej Škode Octavia III.

Honda Accord  8. gen (2008-2015)
 

Ostatná generácia tradičného sedanu Honda už nedokázala v Európe nadviazať na kvalitu a predaj predchádzajúcej. V USA je to presný opak. Modely s týmto menom, či už sedan, alebo coupé, sú za oceánom veľmi populárne. Kombi verziu v USA nepredávajú. V prípade amerických modelov však ide v prakticky o úplne iné auto. Dôvodom, prečo sa pre toto auto v Európe rozhodlo málo záujemcov, je asi fakt, že sa u nás ho predávali len v dvoch karosárskych verziách a v obmedzených motorizáciách (benzínový 2,0 a 2,4 a dieselový 2,2). Ďalším problémom bol i fakt, že nikdy nedosiahol punc nemeckých súperov. Z dôvodu slabých predajných čísel sa automobilka rozhodla pozastaviť výrobu tohto modelu pre európsky trh. V komplexnom teste Hondy Accord Tourer sme zistili, že ide o veľmi solídne auto a nám sa páčilo, žiaľ, veľa ľudí mu ani len nedalo šancu a vôbec nad ním neuvažovali.

Hyundai Veloster (2009-2013)
 

Veloster medzi bežnou motoristickou verejnosťou nie je známy. To auto uvidíte na našich cestách možno raz za mesiac. Dizajnovo síce zaujímavé riešenie neparného počtu bočných dverí (jedny na šoférovej a dve na spolujazdcovej strane) nepresvedčilo potenciálnych klientov natoľko, aby si ho kúpili. Aj keď to zďaleka nebol jediný problém tohto auta. Medzi zápory patrili okrem slabej motorizácie pre tak športový vzhľad (verzia turbo prišla neskoro) aj priemerné jazdné vlastnosti, najmä na nekvalitnom povrchu. Kvalita vnútorného spracovania tiež nebola na tom najlepšie – rovnaké ako automobilka v tej dobe ponúkala. Veloster však vcelku má úspech v USA a dokonca i v Nemecku, kde prednedávnom dostal miernu modernizáciu. Nám v redakcii sa v teste Hyundai Veloster vcelku páčil aj preto, že na autách oceňujeme originalitu a štýl a tie Velosteru určite nechýbajú. Že presvedčil tak málo ľudí nás prekvapuje...

Renault Latitude (2010 - 2013)

Renault má vo výrobe luxusných áut so zaujímavými prvkami bohatú históriu. U nás bol v 90-tych rokoch známy Renault 25, ktorý mohol mať na palube „hovoriaci“ počítač. Následne bolo možné vídať na slovenských cestách v hojnom počte aj typ Safrane. Výnimku tvorí asi iba model Baccara BiTurbo, ktorý sa u nás podľa zistených informácií žiaľ nenachádza. Nasledoval typ VelSatis, ktorý podobne ako Opel Signum nemal úspech, prekvapivo najmä z dôvodu karosérie typu hatchback. Pri týchto väčších autách Európania ešte stále dajú prednosť sedanom. Zatiaľ posledný pokus značky o túto triedu bol typ Latitude. V podstate šlo len o kórejsky Samsung SM5 s inými logami. Keďže nedokázal poskytnúť pohodlie ako typy R25 alebo Safrane, bol asi od začiatku odsúdený na zánik. V Nemecku vydržal v predaji 2 roky a v krajine galského kohúta 5 rokov.

Lancia Thema (2011–2013)

Značka Lancia to má v poslednej dobe veľmi ťažké. 80. a 90. roky, kedy sa im darilo v celej Európe, sú dávno preč. Thema bola v tej dobe veľmi obľúbená. Starý klasický sedan môžeme sem-tam stretnúť i na našich cestách. Najmä vznetovú verziu 2,5TD. V tomto období však značka produkovala vynikajúce benzínové motory (i s preplňovaním). Za kultovú môžeme označiť Themu 8.32 s motorom 2,9 V8, ktorý dostali od Ferrari. Avšak nové tisícročie nebolo pre značku tak úspešné. Jedným z pokusov o záchranu značky bolo „preštítkovanie“ amerických Chryslerov predávaných v Európe. Jednalo sa najmä o MPV Voyager, kde dokonca nezmenili ani názov, a o typ 300C, ktorý sa snažil bodovať s menom Thema. Nevýhodou tohto kroku bol fakt, že európska Thema nikdy neponúkala osemvalcové motory, kvôli ktorým by ju možno niektorí kúpili. V susednej Českej republike sa model predával iba 2 roky.

Peugeot 207+  (2012-2014)


Peugeot prvýkrát použil označenie + pri výbehovom type 206. Bolo to v čase, keď na trh prišiel nástupca typ 207. Vedenie si vtedy povedalo, že vymenia „čumák“ atraktívnej 206ky za podobný, dvestosedmičkový, upravia zadné svetlá a zadný nárazník. Zmien sa udialo, samozrejme, trochu viac a malo to medzi zákazníkmi krátkodobý úspech. O podobný krok sa pokúsili i pri nástupe 208ky. Na rozdiel od 206+ sa však pri 207+ zásadné zmeny v dizajne neudiali. O toto auto zákazníci vôbec neprejavili záujem a výrobu stopli po 2 rokoch.

Mazda 5 (2010–2015)


Pri značke Mazda príde málo komu na um, že ponúkajú aj inú kategóriu vozidiel, okrem bežných osobných áut, športovo ladených coupé, alebo roadsterov. Mazda sa v minulosti snažila o vstup do triedy rodinných áut typom MPV a Premacy. Posledným pokusom bol typ Mazda 5. O Mazde 5 sa nedá povedať, že je škaredá. Nedokázala však poskytnúť to, čo konkurencia, či už nemecká elita, alebo Renault Espace. Z dôvodu predajného neúspechu sa Mazda rozhodla, že zastaví výrobu a zatiaľ neplánujú nástupcu.

Mini Coupe (2011 - 2015) a Roadster (2012 - 2015)

BMW pri vzkriesení značky MINI stavilo aj na legendárny názov športových modelov Mini Cooper. Napriek malým rozmerom sa do nových MINI, ktoré malo kolesá prakticky v rohu karosérie, čo zaručovalo dobré jazdné vlastnosti, sa vzhľadom na veľkosť zmestila aj plná osádka 4-dospelých. To model Coupe a Roadster poskytnúť nedokázali, hoc je zážitok ich šoférovať. K predajnosti týchto modelov nepridávala ani bočná silueta, ktorá vyzerá prinajmenšom čudne. Mini v súčasnosti nad príchodom nástupcov týchto modelov ani neuvažuje. V redakčnom teste MINI Cooper S coupé sme v zásade okrem skvelých športových jazdných vlastností a prvotriednej dynamiky na tomto čudnom a super drahom aute veľa vecí neocenili ani my.

Nissan Cube (2009- 2011)

Nissan sa v roku 2009 rozhodol, že pre americký a európsky trh predstaví typ CUBE, konkrétne 3. generáciu, ktorú dovtedy so slušným úspechom predávali na domácom trhu. Nissan chcel zaujať predovšetkým dizajnom. S bežnými nám známymi autami má kocka spoločné len to, že má 4 kolesá a dopredu svieti na bielo a vzadu na červeno. V súvislosti s týmto modelom sa vravievalo, že keď sa Vám nepáči z jedného uhla, skúste sa pozrieť z inej strany. Úprimne, čím viac sa naň pozeráme, tým viac sa nám hnusí. Ale 100 ľudí, 100 chutí. Na starom kontinente ho predávali 2 roky. V Amerike sa dal kúpiť ešte koncom roku 2014...

Seat Exeo (2009–2013)


V 90tych rokoch populárny typ Seat Toledo I. generácie bol veľmi rozšírený, avšak mal veľké problémy s koróziou. Následne jeho druhá generácia Seat Toledo sa taktiež tešila veľkému úspechu. O tretej generácii toho veľa písať nebudeme. Tiež sa dá označiť sa predajný prepadák a naviac už nemal karosériu sedan, ale pripomínal skôr rodinné auto.

Návrat ku klasickému typu karosérie predstavoval typ Seat Exeo. Predávali ho ako kombi a sedan. Príbeh tohto auta by bolo možné označiť ako kapitolu samu o sebe. Šlo vlastne o vyslúžilú Audi A4 B7 s inými prednými a zadnými partiami. Palubná doska bola z Audi A4 B7 cabrio. Bola celkom odvaha ponúkať v roku 2009 auto, ktorého základ vznikol modelom B6 začiatkom tisícročia (resp. základná silueta modelom b5).  Problém Exea spočíval i v cenovke. Tá bola na tak starú technológiu značne vysoká.