Autá s otvorenou strechou majú svoje špecifiká. No vlastniť ho zaručuje zážitky celkom nového druhu. A tie určite prevažujú nad tu uvedenými negatívami voči klasickým zavretým autám. Ak na to máte podmienky, otvorené auto vám určite odporúčame! :)

1. Je cabrio a roadster to isté? Nie, nie je.

Označenie. V bežnej praxi sa používa viacero označení. Je medzi nimi ale rozdiel. Označenie áut s hore bez môžeme rozdeliť na 2 veľké skupiny. Kabriolet / Cabriolet/ Cabrio/Convertible a Roadster/ Spyder/Spider. Rozdiel medzi kabrioletom, cabrioletom, a cabriom nie je žiaden. Rozdiel je len z jazykovedného hľadiska. Rozdiel medzi touto veľkou skupinou a posledným slovom convertible je len v pôvode slova. Všetky tieto pojmy označujú rovnaký druh auta.  Pre túto prvú skupinu je charakteristická 4/5 miestna karoséria s otvrenou strechou.
Druhá skupina je trochu iná. Vyznačujú sa zvyčajne 2 miestnou karosériou. Pojem roadster je najrozšírenejší. Spider/Spyder si už pridávajú automobilky ako prívlastok. 

V bežnej praxi sa používa viacero označení. Je medzi nimi ale rozdiel. Označenie áut s hore bez môžeme rozdeliť na 2 veľké skupiny. Kabriolet/Cabriolet/Cabrio/Convertible a Roadster/Spyder/Spider. Rozdiel medzi kabrioletom, cabrioletom a cabriom nie je žiaden. Rozdiel je len z jazykovedného hľadiska. Rozdiel medzi touto veľkou skupinou a posledným slovom convertible je len v pôvode slova. Všetky tieto pojmy označujú rovnaký druh auta. Pre prvú skupinu je charakteristická 4/5-miestna karoséria s otvorenou strechou. Inými slovami, sedenie v dvoch radoch za sebou.
 

Druhá skupina je iná. Vyznačujú sa zvyčajne 2-miestnou (v USA niekedy aj 3-miestnou) karosériou, alebo teda sedením bez zadných sedadiel. Pojem roadster je najrozšírenejší. Spider/Spyder si pridávajú automobilky ako prívlastok. 
 

2. Druhy karosérie

Dnes sa vyrábajú takmer všetky druhy osobných áut s otvorenou strechou. Sú odvodené od sedanov, hatchbackov – zvyčajne kabriolet, alebo od coupé – kabriolet/roadster. Výnimočným už nie sú ani SUV s odrezanou strechou. V minulosti tie autá zvyčajne vyrábali len s otvorenou zadnou častou strechy (aj vo horme hardtop, aj vo forme plátennej strechy). Týmto sa hovorí landaulet, no dnes prakticky neexistujú.
 

3. Látka strechy

Dominantným stavebným prvkom striech otvorených áut je látka, textil alebo iné materiály, ktoré svojou stavbou pripomínajú látku. Na používanie v zime si veľa majiteľov zaobstaráva hardtop. Ide o pevnú neskladaciu strechu. Problém je s jej skladovaním a väčšinou pri jej montáži potrebujete 2 páry rúk. Riešením sú pevné skladacie strechy, ktoré vytvárajú tzv. coupé-cabrio autá.
 

4. Oceľ

Čoraz častejšie sa na stavbu striech používajú kovy, kovové zliatiny alebo sklo, ktoré chráni auto pred vandalizmom a umožňuje tak používanie auta celoročne. S pevnou skladacou strechou experimentovali automobilky už pred 60-70 rokmi.
 

5. Kufor

Batožinový priestor je pri otvorených autách značne obmedzený. Do priestoru pre batožinu sa totižto skladá strecha. Navyše, ak zvažujete auto s pevnou skladacou strechou, tak sa pripravte aj na možnosť zmenšenia otvoru. Niektoré automobilky to ale riešili „záhradkou“ na kufrových dverách, kde ste mohli umiestniť externý kufor alebo box. Toto riešenie však zhoršuje aerodynamiku, zvyšuje spotrebu a značne vám zašpiní batožinu...

6. Spolujazdci

Spolujazdci to v autách s otvorenou strechou niekedy nemajú ľahké. Najlepšie je na tom ten vedľa vodiča. V kabrioletoch je jazda vo vyšších rýchlostiach pre cestujúcich vzadu doslova boj. Vzadu vo vyšších rýchlostiach vznikajú nepríjemné turbulencie a prievan. Výhodou kabrioletov je zvyčajne vysoká štandardná výbava.

7. Jazdné vlastnosti

Ak vedľa seba postavíme identické coupé a identické auto s otvorenou strechou a začneme s nimi jazdiť, prídeme na to, že väčší pôžitok a lepšie jazdné vlastnosti zväčša prináša auto so strechou. Karoséria s otvorenou strechou sa pre absenciu B-stĺpika krúti, čo jazdným vlastnostiam neprospieva. Krútenie karosérie pri niektorých autách zlepšuje uzavretie strechy. Vystužovanie karosérie zas zásadne zväčšuje pohotovostnú hmotnosť auta.

8. Dynamika a spotreba

Autá bez strechy sú na tom v oboch prípadoch horšie. Môže za to čiastočne aerodynamika a hlavne zvýšená hmotnosť. Tá rastie nielen z dôvodu skladacej strechy, ale aj z dôvodu posilnenia prvkov pasívnej bezpečnosti. No nie je to pravidlo. Náš nedávny test spotreby na testovacej trase v prípade Opel Cascada ukázal, že spotreba na rovnakej trase s natiahnutou a stiahnutou strechou nemala takmer žiaden rozdiel.
 

9. Bezpečnosť

Auto s otvorenou strechou nie je tak bezpečné, ako auto s uzatvorenou strechou. No bezpečnosť áut bez strechy sa za posledné roky enormne zlepšila. Moderné autá s otvorenou strechou majú také prvky bezpečnosti, ktoré nikde inde nenájdete. Existujú ale nehody, kedy pri autách s otvorenou strechou máte podstatne vyššie riziko poranenia, alebo aj usmrtenia.
 

10. Cena

Cena otvorených verzií je vždy podstatne vyššia. Môžu za to všetky prvky a úkony, ktoré museli konštruktéri spraviť inak, alebo naviac. Na druhej strane za to môže tak trochu aj imidž. Jazdené otvorené verzie si častokrát držia vyššiu cenu a sú v lepšom stave. Majiteľ ich zvyčajne nemá na denné jazdenie, ale na užívanie si jazdy hore bez. Za dobrú investíciu ich nepovažujte, to zväčša nemá zmysel, kým nekúpite niečo špeciálne. No žijeme len raz, nie? :)

11. Spoľahlivosť

Kabriolety vytvorené z bežných sériových modelov zväčša nemajú dôvod pre väčšiu poruchovosť, než ich súrodenci s uzavretými strechami. Všeobecne však platí, že otvorené autá prinesú majiteľom okrem viac zážitkov a radosti aj viac starostí. Otváracie strechy totiž časom prestanú dobre tesniť a teda zatekajú, automaticky ovládané mechanizmy sa zvyknú kaziť a ich oprava nebýva lacná. Pre autá s väčším počtom najazdených kilometrov platí, že interiér býva skôr vyhrkaný a uvŕzganý. Pri kúpe ojazdeného auta hore bez nepozerajte na opotrebenie interiéru vs. kilometre. Pri týchto autách môžu byť kožené sedadlá oveľa viac znehodnotené pri bežnom používaní a nedostatočnom ošetrovaní najmä kvôli priamemu slnku.