V článku o tom, kam sa vývoj aktívnej a pasívnej bezpečnosti posunul za 20 rokov, som spomínal, že budeme pripravovať odbornejšie články. Dôvod? Aby ste mali medzi mnohými bežnými pojmami jasno a aby ste sa niečo nové dozvedeli. Dnes priblížim jednu veľkú podoblasť aktívnej bezpečnosti - ovládateľnosť. Patrí do subsystému riadenia vozidla a bezpečnosti. V závere nájdete aktuálny rebríček najlepšie ovládateľných áut tohto roka.

Ovládateľnosť je vlastnosť áut, na ktorú mnohí zákazníci pri kúpe auta prihliadajú.

Ovládateľnosťou sa rozumie súhrn vlastností auta pri jazde v priamom smere, ale aj pri zmene smeru jazdy vozidla. Chovanie auta zastrešuje pojem smerová stabilita. 


Ovládateľnosť a smerovú stabilitu auta ovplyvňuje podvozok, upevnenie náprav a odpruženie vo vzťahu ku karosérii. Vplyv na ovládateľnosť a stabilitu má aj rozloženie hmotnosti (zaťaženie) na jednotlivé nápravy, ale aj riadenie.

Ak vychádzam zo základného delenia podvozku na mechanické časti, môžem povedať, že konštrukcia a funkčnosť vždy veľmi výrazným spôsobom ovplyvňujú jazdu, obdobne ako aerodynamika karosérie. Na ovládateľnosti auta sa najviac podieľajú: 

  • rám je nosičom podvozku, pohonu a povrchových dielov karosérie. Zároveň prenáša posuvné sily pri rozbiehaní a brzdení medzi jednotlivé časti,
  • nápravy nesú kolesá s brzdami a riadiacim mechanizmom. Prenášajú väčšinu síl, ktoré vznikajú rôznymi režimami jazdy (rozbeh, brzdenie, prejazd zákrutou, jazda terénom a pod.)
  • odpruženie zachytáva a tlmí nárazy, ktoré sa prenášajú na vozidlo z vozovky prostredníctvom kolies,
  • kolesá nesú auto a prenášajú na vozovku posuvné sily pri rozbiehaní a spomaľovaní, 
  • brzdy umožňujú regulovateľne znížiť rýchlosť, alebo úplne zastaviť auto. Tiež zabraňujú samovoľnému pohybu.

Väčšine týchto prvkov sa budeme v nasledujúcich článkoch venovať.

 

12 najlepšie ovládateľných áut r2017

Ako najlepšie zmerať ovládateľnosť auta? Metód je isto viac. Jednou z nich je zobrať zopár áut na okruh, a zmerať im časy. Meranie uskutočnila redakcia Sport Auto na trati The Ring of the Rhine. Meranie ovládateľnosti podľa času na okruhu určite nie je najobjektívnejšie riešenie, keďže medzi autami sú výkonnostné rozdiely. Tiež jednému jazdcovi môže vyhovovať niektoré naladenie auta viac, než iné. Ovládateľnosť auta môže byť teda aj značne subjektívna a najrýchlejšie auto nemusí znamenať, že je aj najlepšie ovládateľné. Napriek tomu výsledky niektorých modelov medzi konkurenciou doslova prekvapia. Všimnite si tiež, že v zozname nie je žiadne americké a len jediné japonské auto...

Tabuľka tých najlepšie ovládateľných áut v aktuálnom roku vyzerá takto:

Poradie Značka ČAS
1.

Porsche 911 CarreraS / Lamborghini Huracan 

01:00.6
2.

Jaguar F-Type SVR 

01:01.4
3.

Porsche Panamera 4S 1:02.3

01:02.3
4.

Mercedes AMG C63 Coupe

01:02.9
5. BMW M2  01:03.2
6. Alfa Romeo Giulia QV 01:03.5
7. Audi S5 Coupe 01:03.9
8. Ford Focus RS 01:04.2
9. Peugeot 208 GTI  01:07,2
10.

Mazda MX-5 / Range Rover SVR 

01:07.7

 

AKO DOPADNE V CRASHTESTE TOYOTA COROLLA Z ...

Úroveň aktívnej a pasívnej bezpečnosti sa mení a vyvíja. Za posledné desaťročia došlo k enormnému zlepšeniu v oboch ...

17. 05.