Kolesá robia auto. Veta, ktorá sa omieľa neustále a dookola. No nie je koleso, ako koleso. To všetci dobre vieme. Aj zo starého disku sa dá vytvoriť pekný kúsok.  Dnes si ukážeme pár príkladov, ako môžete vzhľad auta posunúť ďalej. Budeme sa baviť len o povrchovej úprave. Rezanie, preváranie a podobné veci nechám nabudúce. Pár dnes predstavených úprav zvládnete aj doma „na kolene“, za niektoré si budete musieť zaplatiť. Jedny sú jednoduchšie, iné podstatne náročnejšie. Ale za námahu to stojí. Vhodný farebný kontrast medzi karosériou a diskom dokáže celok príjemne zatraktívniť.

Niektoré metódy môžete použiť aj na iné časti interiéru, alebo exteriéru vášho tátoša. Na plast však nefunguje všetko.

V podstate pre všetky metódy platí, že podklad musí byť rovný a hladký. Inak bude vidno všetky nedostatky. Zároveň nezabudnite na poriadne odmastenie a očistenie disku. Napr. plastidip sa dá robiť na aute, ale je lepšie, ak si koleso položíte na zem a robíte postupne všetky naraz.  

Fólia

Fólia je jednou z lacnejších možností, ako pozmeniť vzhľad kolies. Je to síce trošku babračka, ale dá sa to. Navyše existuje kopec odtieňov a vzorov. Výsledok vôbec nemusí byť zlý. Ako to je s odolnosťou voči brzdovému prachu, alebo od kamienkov, konštatovať neviem. Na aute, alebo na kolesách som ju nikdy nemal.

Plastidip - guma v spreji

Plastidip, známy tiež ako tekutá guma, alebo guma v spreji, je výnimočný práve ľahkou aplikovateľnosťou. Ak máte kolesá len jemne oškriabané, alebo zašlé, bez väčších rýh a iných nedostatkov, tekutá guma je možno to pravé riešenie. Navyše, ak sa vám výsledok prestane páčiť, môžete ju kedykoľvek ľahko a jednoducho strhnúť. Referencie na tému plastidip si môžete pozrieť v článku od nášho kolegu z Volant.Tv: 6 mýtov o gumovom nástreku auta

Lakovanie

Lakovanie je posledná metóda, ako oživiť kolesá, ktorú môžete realizovať aj doma. Na ostatné už potrebujete špeciálnu techniku. Pri lakovaní kolies postačia aj spreje z predajne farby-laky, alebo z nejakej lepšej mototechny.  V tom lepšom prípade vám dokonca namiešajú taký odtieň, aký si zažiadate. Na lakovanie kolies je celkom super aj kompresor a striekacia pištoľ zo štvorpísmenkového nemeckého obchodného reťazca. Lakýrnici odporúčajú použiť na kolesá kvalitnejší krycí lak. Pri striekaní nedávajte hrubú vrstvu naraz, aby vám farba alebo lak nestiekol.

Hydrografika

Keď som videl prvýkrát túto metódu pred vyše piatimi rokmi, skoro mi vypadli oči. Nechcel som tomu veriť. A predstavte si, ono to naozaj funguje. Navyše si môžete vybrať motívy od výmyslu sveta. Fantázii sa medze nekladú. Toto však už len tak bežne doma nezvládnete.  Ak vás táto metóda zaujala, nebojte sa osloviť niektorú zo slovenských firiem. Isto vám ochotne pomôžu a poradia. 

Chrómovanie/Leštenie

Viem, chrómovanie a leštenie nie je to isté. Je to úplne niečo iné. Dôvod, prečo som ich spojil, je ten, že po oboch metódach sa kolesá krásne lesknú, resp. správajú sa trochu ako zrkadlo. Pri týchto metódach by som bol opatrný. Niekedy je fakt menej viac. Ak máte falcové disky, leští sa zvyčajne len ten a stred sa lakuje do farby (viď. titulná foto). Veľa lesku a chrómu môže na bežnom aute pôsobiť gýčovo a smiešne. Ale napríklad na veľkú Ameriku sa hodí...:)

Prášková farba 

Asi najčastejšie používaná a najtrvácnejšia metóda po lakovaní je práškovanie. Samozrejme, ak kolesom zaryjete do obrubníka, ani táto farba to neprežije. Pri nanášaní práškových farieb sa častice prášku elektrický nabíjajú, pričom upravovaný kovový výrobok je uzemnený. Prášková farba drží vplyvom elektrostatických síl. Čím vyšší je merný odpor prášku, tým lepšie priľne k lakovanému povrchu. Príťažlivosť trvá po dobu niekoľkých hodín. Práškujú sa len kovové predmety. 

Častice sa nabíjajú dvomi spôsobmi:

  • elektrostatickým nabitím, kde prášok prechádza vysokonapäťovým poľom sústredeným v tryske striekacej pištole,
  • tribostatickým nabitím, kedy náboj vzniká trením pohybujúcich sa častíc prášku o špeciálny druh izolantu v nabíjacích hadiciach.

Pri nanášaní práškovej farby je dôležitá teplota výrobku. Majstri zvyčajne pracujú v izbovej teplote. Následne sa výrobok umiestni do pece, aby farba vytvrdla. Existuje aj opačný spôsob. Najprv sa výrobok zahreje a potom sa na neho nanáša farba. Predhrievacia teplota sa líši v závislosti od tvaru výrobku a používaného prášku. 

AKO BY STE ZVÝRAZNILI SVOJE KOLESÁ?

  • Fólia ( 0% )

     

  • Plastidip ( 13% )

     

  • Lakovanie sprejom ( 1% )

     

  • Lakovanie striekacou pištoľou ( 21% )

     

  • Hydrografika ( 12% )

     

  • Chrómovanie/Leštenie ( 5% )

     

  • Práškovanie ( 44% )

     

  • Lakovanie + Leštenie ( 4% )

     

  • Lakovanie + Chrómovanie ( 1% )

     

Odpovedalo 78 ľudí  

6 MÝTOV O GUMOVOM NÁSTREKU KAROSÉRIE AUTA (VOLANT.TV)

6 MÝTOV O GUMOVOM NÁSTREKU KAROSÉRIE AUTA ...

Na čas som sa stiahol mimo diania v automobilovom svete a venoval sa výhradne rodine. Od teraz však chcem pod hlavičkou ...

07. 08. 2016
VODO-TRANSFEROVÁ POTLAČ DÁVA ZMENE DIZAJNU AUTA NOVÝ ROZMER

VODO-TRANSFEROVÁ POTLAČ DÁVA ZMENE ...

Nová technológia aquaprint, ktorá podľa realizátorov otvára nové, doposiaľ neexistujúce možnosti zmeny optického ...

13. 10. 2010