Keď sa povie Felicia alebo Octavia, každému napadnú aktuálne typy vyrábané od 90. rokov. V historickom okienku zablúdime do dávnejšej histórie. Po nedávno predstavenom rade 1200-1202 dnes predstavím modernejšie stroje. Čítajte pozorne, aby ste nemali v autách a ich názvoch hokej. :)

 

 

 

 

 

Škoda Spartak bol prototyp ľudového auta, ktorý predstavili ešte v roku 1953. Sériová podoba prišla o rok neskôr pod označením Škoda 440. Nik tomu modelu však už inak ako Spartak nepovedal... A prečo sa názov Spartak neujal oficiálne? Vtedajší predstavitelia sa báli súdneho sporu s holandskou motocyklovou fabrikou Sparta. Číselné pomenovanie malo význam. Prvá číslica bol počet valcov, druhé dvojčíslie výkon motora v koňoch. Socialistické modely boli zvyčajne označované číselne, v ktorých bol skrytý vnútorný význam.

Spartak predstavili presne 19. decembra 1953. V deň 69. narodenín prezidenta Antonína Zápotockého.

V lete r1954 vláda povolila sériovú výrobu, ktorú plánovali na koniec roku 1955. Prototypy používali aj drevo, sériové autá boli výhradne zo „železa“. Š440 nebola žiadna horúca novinka, hoci ju tak predstavovali. Podľa vtedajšej politiky musela vychádzať zo starších modelov, a preto 80 % dielov vychádzalo z predchodcov. Pod kapotou mala motor s objemom 1089 cm3 s výkonom 40 koní. Základ pochádzal zo Škody 1101 Tudor. Blok motora bol z hliníka a zmenami prešlo sacie potrubie a modernejší karburátor. Kľukový hriadeľ motora bol uložený len 3-krát. Lacné riešenie, pri ktorom v Mladej Boleslavi pri 4-valcoch ostali až do nového tisícročia! Rozvod bol typu OHV a vačku poháňala reťaz. Elektrickú sústavu napájalo dnes už nemysliteľné dynamo. V Kvasinách vyrábali model 450 (od roku 1958) so sťahovacou strechou. Mnohí ju poznajú ako Škoda Felicia roadster. Mala rovno 2 karburátory. Vďaka nim výkon narástol na 50 koní. Motor bol spojený so štvorkvaltom, synchróny mala len trojka a štvorka. Maximálka bola na dnešné pomery smiešnych 110 km/h. Vraj vedela jazdiť so spotrebou 7,7 litra. Pohotovostná hmotnosť bola totiž menej ako 1000 kíl.

Väčšiu Škodu 1200 si vtedy nemohol dovoliť každý. Š440 bola lacnejšia, ale tiež ste na nákup potrebovali poukaz...

V roku 1957 začali vyrábať prechodný silnejší variant s označením 445. Motor mal 1221 cm3 a výkon 45 k pôvodne zo Škody 1201. 445 odlíšili označením na blatníkoch a jemne odlišnou maskou s ľadvinkami a horizontálne rozdelenou chrómovou lištou. V roku 1958 prišla vyššie spomínaná 450ka s 50 koňmi a bez strechy, čo ju robí vysoko atraktívnou a vyhľadávanou aj dnes... Otvorená karoséria je typu roadster, na ktorú ste mohli upevniť ako laminátovú odnímateľnú strechu - "hard top", tak plátennú skladaciu strechu.

 

Podvozok Škody 440 vychádzal z klasickej koncepcie pohonu motor vpredu a pohon zadnej nápravy. Predná náprava bola odpružená listovými perami a tlmená ramenovými tlmičmi. Zadná mala podobný princíp ako predná, ale o odpruženie sa starali teleskopické tlmiče. Nápravy boli spojené centrálnou rúrou, z ktorej v prednej časti vychádzalo rozvidlenie pre uloženie motora a prevodovky. Na zadný koniec rúry usadili rozvodovku. Brzdy boli bubnové jednookruhové, využívajúce kvapalinu.

 

Celkovo vyrobili 75 417 kusov 440ky, 9375 kusov modelu 445ky a roadsterov 450 len 1011 kusov! V prvom videu si pozrite geniálny vynález - kolísku, ktorú dnes už len tak ľahko nenájdete.

Uvažovali aj nad menami Orlík, alebo Rival... ani jedno sa neujalo.

Modernizácia 

Po modernizácii sa líšila škodovečka aj dizajnom aj technikou. Zmeny zasiahli prednú nápravu s  hydraulickými tlmičmi a vinutými pružinami, Nová maska bola menšia, zmeny sa dotkli aj interiéru. Z typu 440 sa rázom stala Octavia, zo 445ky Octavia Super a zo 450ky spravili Feliciu. Vytvorili aj výkonnejšie verzie Touring Sport a Felicia Super s výkonom 55 koní. V roku 1961 pribudlo praktické kombi, ktoré spoločne s typom 1202 bolo na dlhú dobu posledné kombi Škodovky. Kufrové dvere boli delené na 2 diely. Jedna časť sa vyklápala, druhá sklápala. Kombík vo výrobe vydržal až do roku 1971. Zadné bočné dvere neboli. Pred koncom mal kombík ploché zadné svetlá, rovnaké ako pri Škode 100/110. Octavií v oboch variantoch vyrobili vyše 220 tisíc kusov, Felicií len 15 000.
 

Typ 440 a 445 bol obľúbený všade, kde ho predávali. Na tú dobu mali veľmi dobré jazdné vlastnosti, aj na vtedajších veľmi biednych cestách. Priaznivé bolo aj rozloženie hmotnosti medzi prednú a zadnú nápravu, čo bolo skôr výnimočnosť ako pravidlo. Vďaka robustnej a odolnej konštrukcii sa tešila obľube aj v spriatelenej republike Čile, kde mala prívlastok terénneho auta.

Prototypy

Vznikli aj zaujímavé prototypy, ako pick-up s dvomi miestami na sedenie. Na korbu sa zmestili 2 metre nákladu. Mohlo to byť veľmi zaujímavé a praktické vozenie. Ložný priestor mohol byť prekrytý plachtou. Škoda, že sa nedostala do výroby. Druhý, oveľa zaujímavejší, je prototyp s karosériou z Karosa Vysoké mýto. Dizajn navrhol Otakar Diblík. Vďaka použitému materiálu sa špecialitke hovorilo aj Polytex. Je na obrázkoch nižšie.

Zdroj: skodaspartak.cz; spartaky.cz

Foto: Auto.Idnes

AUTÁ NAŠICH RODIČOV: ŠKODA 1200, 1201, 1202

AUTÁ NAŠICH RODIČOV: ŠKODA 1200, 1201, ...

Pred pár mesiacmi som s kolegom pripravil článok, v ktorom sme zaspomínali na „embéčky“. Ohlas bol, podľa očakávania ...

05. 03.
DOBOVÝ DOKUMENT - NEZABUDNUTEĽNÁ EMBÉČKA :)

DOBOVÝ DOKUMENT - NEZABUDNUTEĽNÁ ...

Škoda 742 je řada osobních automobilů, vyráběná automobilkou AZNP Mladá Boleslav v druhé polovině 70. let a v 80. ...

01. 02.