Jazdené Favority boli populárne. Vďaka jednoduchej konštrukcii a dielom za babku.

Favorit/fáčko/fúrik, auto, do ktorého vkladali nádeje hospodárski plánovači. Koncom 80. rokov o aute tvrdili, že je konkurencieschopný k strojom západných krajín. Záujem o neho prekonával výrobné kapacity. Síce osobne neviem o Škode, ktorú by vtedy niekto nechcel. Hlad po autách bol veľký.


Škoda dávno vedela o prežitku koncepcie všetko vzadu. Preto už v 70. rokoch viedli intenzívne rokovania s VW, Renaultom, či Fiatom o kúpe licencie na výrobu áut s priečne uloženým motorom vpredu a s pohonom prednej nápravy. Už vtedy uvažovali o päťdverovej karosérii. Auto malo byť priestrannejšie, ľahšie a lepšie ovládateľné v porovnaní s „embéčkami“. Lenže ani jedno rokovanie nedopadlo úspešne, tak vtedajšie vedenie rozhodlo o vývoji nového typu. Ten začal v roku 1983 a na jeho čele stal Petr Hrdlička – syn riaditeľa továrne do r1942. Syn syna, alebo inak vnuk niekdajšieho riaditeľa, p. Hrdlička, pracuje vo vývoji áut značky Škoda tiež. Podrobnejšie nám predstavil Škodu Octavia RS230 počas prezentácie na SlovakiaRingu pred dvoma rokmi.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

V jednom článku (o Peugeote 405) som spomínal, že kto chcel mať v 80. - 90. rokoch atraktívny dizajn, musel svoje plány dať do rúk Talianom. Inak to nebolo ani v prípade Favorita. Rozhodovali sa medzi firmami Pininfarina, Ital Design a Bertone. Zákazku nakoniec získal posledný z nich vďaka najvýhodnejšej cenovej ponuke. Kontrakt podpísali 1.6.1983 a pár mesiacov na to vývojári z Boleslavi šli na pracovný výlet do Talianska, kde im predstavili model v mierke 1:5. Koncom roka Taliani dodali maketu v mierke 1:1 a karoséria prvého auta bola hotová presne rok na to. Myslím, že celkom úctyhodný výkon na tú dobu.


Takže s dizajnom sa v automobilke popasovali. Ale čo s technikou? Pôvodne chceli pod kapotu umiestniť motor zo stodvadsiatky. Plány im skrížili technické normy. Európske hospodárske spoločenstvo v novembri 1983 prijalo prísnejšie normy o emisiách. A tak sa pomaly začala ekologická éra spaľovacích motorov v Európe. 120kový motor nebol prispôsobený na bezolovnatý benzín. Musel prejsť úpravami. Pri vývoji zavesenia motora spolupracovali s Porsche.

Prvé testovanie prototypov Škoda Favorit sa rozbehlo už v r.1984 na testovacích polygónoch Tatry. 
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Karosárske varianty

Forman
Škoda Forman (typ 785) bol kombík na základe Favorita. Vyrábali ho od roku 1990 do roku 1995. Pôvodný názov mal byť Turis. Oproti základnému hatchbacku má dlhšiu podlahu, strechu, nové zadné bočnice s preskleným C-stĺpikom a zadný nárazník. Objem batožinového priestoru bol 400 litrov. Forman oproti Favoritu narástol o 35 cm, ale bol len o 45 kg ťažší.

Forman Praktik
Favorit Praktik a Forman Praktik boli úžitkové verzie. Boli iba dvojmiestne, za prednými sedadlami sa nachádzala mreža a batožinový priestor s rovnou podlahou. Tú tvorila dvojdielna drevená doska. Predná časť dosky bola posuvná a pod ňou sa nachádzal úložný priestor. Zadné bočné sklá sa nedali sťahovať. 

Pick-up
Škodu Pick-up (typ 787) vyrábali v r1991-1995, kedy ho nahradila druhá generácia označená ako Škoda Pickup (bez pomlčky). Objem úložného priestoru bol od 820 do 2 380 litrov. 


Forman Plus 
Forman Plus vychádzal z Formana Praktik. Mal zvýšenú strechu s bielou laminátovou nadstavbou.

MTX Roadster
MTX Roadster bol dvojmiestny dvojdverový Roadster. Za dizajnom stál Václav Král. Vyrábali ho vo firme Metalex od r1991 do r1996. Podvozok, motor a predná časť bola z Favoritu. V základnej výbave bolo centrálne zamykanie a elektrické sťahovanie okien. Strecha bola plátenná, resp. za príplatok laminátová. Celkovo vyrobili len 200 ks.


MTX Pick-up D. C. 
MTX Pick-up D. C. bol ľahký pick-up, ktorý vyrábal Metalex. Určený bol len na vývoz do Afriky. Konštrukčne vychádzal z Formana. Mal zachovaný priestor pre posádku, avšak hneď za ním bola kabína ukončená a celý priestor kufra mal odrezanú strechu a bol prispôsobený ako korba. 

Eltra 151 a Škoda Eltra 151 Pick-up 

Išlo o nie celkom obyčajné Favoritky Pick-upy. K ich pohonu totiž slúžil jednosmerný elektromotor s výkonom 15,5 kW (21 k) pri 5 000 ot./min. Maximálna rýchlosť bola 80 km/h. Favority a Pick-upy mali 14 olovených akumulátorov 6/180 Ah a dojazd bol 80 km. Prevažná väčšina z nich bola exportovaná do Švajčiarska a využívali ich poštári.

Dobová fotografia vozidla Škoda Eltra 

Modernizácie 

Fúrik počas svojho života prešiel niekoľkými modernizáciami. Prvá sa konala v r1991, kedy Škodovku prevzal Volkswagen. Logo sa presunulo z kraja masky do stredu a maska bola plná. Vzduch k motoru šiel len cez nárazník. Druhá väčšia modernizácia sa uskutočnila v roku 1993. Na maske pribudla nová medzera, farba interiéru prešla z hnedej na čiernu, zmenil sa tvár nárazníkov a zväčšil sa aj rozchod kolies. Modernizované autá dostali výstuhy na lepšiu ochranu posádky a novú elektroinštaláciu. Novšie modely sa pýšili lepším spracovaním a kvalitnejšími materiálmi. 

Úrovne výbav

Výbava L (LX) - päťstupňová prevodovka, zadné lapače nečistôt, zvnútra nastaviteľné sklopné spätné zrkadlá, analógové hodiny, nastavovanie sklonu svetiel z miesta vodiča, dvojrýchlostné stierače s jednoduchým cyklovačom, vyhrievané zadné sklo, samonavíjacie pásy, štyri opierky hlavy, nedelené zadné sedadlá, prívod teplého vzduchu pre zadné sedadlá a i.

 
Výbava LS (GLX)
otáčkomer, pamäťový cyklovač predných stieračov, predné hmlovky, stierač a ostrekovač zadného skla, spínač kontrolky ručnej brzdy, anatomické sedadlá, sklopné zadné sedadlá a operadlá delené 2:1 a čalúnený vnútro batožinového priestoru. Od r1993 čierne B-stĺpiky. 
 
Akčné modely
Spolu existovalo vyše tucet akčných modelov. Líšili sa výbavami, farbami, a každé malo podčiarkovať osobitný charakter auta. Napr. Black Line predstavili v roku 1993 a všetky dojedného boli lakované do čiernej farby. Kolesá boli značky Ronal Centra, a boky lúčov boli tiež čierne. Vždy mali strešné okno, centrálne zamykanie, dymove zadné svetla, ozdobnú koncovku výfuku, ostrekovače svetiel, otáčkomer, tónované sklá, ne čelnom skle zatmavovací pás, volant, radiaca páka a madlo ručnej brzdy v koži, rádiou Blaupkunkt so 4/6 reprákmi. Čiže jednoducho, totálna frajerina na tú dobu. Celkovo vyrobili len 6500 kusov, a to aj s karburátormi aj so vstrekovaním. Cena končila pri sume 269 000 Kč. 
Nedá mi nespomenúť aj výbavy ako Marathon, Silver Line, Sport Line, Prima, Excelent, Green Line a Million Edition. 

Výbava LS (GLX) - otáčkomer, pamäťový cyklovač predných stieračov, predné hmlovky, stierač a ostrekovač zadného skla, spínač kontrolky ručnej brzdy, anatomické sedadlá, sklopné zadné sedadlá a operadlá delené 2:1 a čalúnené vnútro batožinového priestoru. Od r1993 čierne B-stĺpiky. 

 
Akčné modely
Spolu existovalo vyše tucet akčných modelov. Líšili sa výbavami, farbami a každé malo podčiarkovať osobitný charakter auta. Napr. Black Line predstavili v roku 1993 a všetky do jedného boli lakované do čiernej farby. Kolesá boli značky Ronal Centra a boky lúčov boli tiež čierne. Vždy mali strešné okno, centrálne zamykanie, dymové zadné svetlá, ozdobnú koncovku výfuku, ostrekovače svetiel, otáčkomer, tónované sklá, na čelnom skle zatmavovací pás, volant, radiaca páka a madlo ručnej brzdy v koži, rádio Blaupkunkt so 4/6 reprákmi. Čiže jednoducho, totálna frajerina na tú dobu. Celkovo vyrobili len 6500 kusov, a to aj s karburátormi aj so vstrekovaním. Cena končila pri sume 269 000 Kč. 
 
Nedá mi nespomenúť aj výbavy ako Marathon, Silver Line, Sport Line, Prima, Excelent, Green Line a Million Edition. 
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov
Spolu vyrobili 783 167 Favoritov, 219 254 Formanov a 60 744 Pick-upov.

Pohonné jednotky 


Favority mali spočiatku tri typy zážihových motorov. Naftu by ste vtedy ešte hľadali márne. Tá prišla až do Felicie. 

  1. 781.136 -  základný motor – objem 1 289 cm3 mal 46 kW a krútiaci moment 100 Nm.
  2. 781.135 - rovnaký motor s objemom 1 289, ale iným kompresným pomerom. Mal max. výkon 43 kW a krútiaci moment 94 Nm. Postačoval benzín BA 91. 
  3. 781.115 - najslabšia pohonná jednotka s objemom 1 137 cm3. Mala výkon 38 kW a krútiaci moment 80 Nm. Dokopy existovali len 4 kusy. 

V r1991-1992 pribudla motorizácia 135 Le/LSe  s elektronicky riadeným karburátorom a s lambda sondou a katalyzátorom. Výkon motora bol 40 kW a krútiaci moment 90 Nm. Výhodou bola nižšia spotreba a ekologickosť – spĺňal Euro1. 


Od r1992 montovali na skúšku vstrekovanie Bosch MonoMotronic. Motor 135 mal výkon 40 kW, 136 50 kW. Od roku 1993 už bolo vstrekovania štandardom a karburátory sa montovali len pre niektoré zahraničné trhy.

 

Motor

 

Objem

 

Výkon

Max. rýchlosť

0-100 km/h

Krútiaci moment

 

Poznámka

Š 781.136

1289 cm³

46 kW  (63k)

150 km/h

14 s

100 Nm 3000 ot./min.

najprv karburátor Pierburg potom Jikov; na olovnatý aj bezolovnatý benzín

Š 781.135

1289 cm³

43 kW (58 k)

150 km/h

15 s

94 Nm 3000 ot./min.

karburátor Jikov na bezolovnatý benzín 

Š 781.135 K

1289 cm³

42 kW (57 k)

140 km/h

16 s

94 Nm 3000 ot./min.

karburátor Jikov na bezolovnatý benzín s neriadeným katalyzátorom

Š 781.135 E

1289 cm³

40 kW (54 k)

140 km/h

16,5 s

90 Nm 3000 ot./min.

karburátor Pierburg 2EE na bezolovnatý benzín s riadeným katalyzátorom - určený na export.

Š 781.136 X

1289 cm³

50 kW (68 k)

150 km/h

13 s

105 Nm 3500 ot./min.

karburátor Jikov na olovnatý benzín

Š 781.135 B

1289 cm³

40 kW (54 k)

137 km/h

17 s

94 Nm 3250 ot./min.

jednobodové vstrekovanie Bosch, na bezolovnatý benzín s riadeným katalyzátorom 

Š 781.136 B

1289 cm³

50 kW (68 k)

150 km/h

14 s

100 Nm 3750 ot./min.

jednobodové vstrekovanie Bosch, na bezolovnatý benzín s riadeným katalyzátorom 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Motoršport

Škoda Favorit sk. A

Súťažný Favorit predstavili v sezóne majstrovstiev sveta v rallye v r1989. Na pohon len predných kolies slúžil osemventilový štvorvalec s objemom 1 299 cm³ s rozvodom OHV. Dosahoval výkon 105 koní a 117 Nm. Bol spojený s päťstupňovou prevodovkou, mal maximálnu rýchlosť 170 km/h a na 100vku zrýchlil za 10 sekúnd.


Škoda Favorit sk. N
Favorit pre skupinu N bol upravený v športovom oddelení Škoda Motorsport v roku 1990. Technické zásahy boli minimálne. Kompresný pomer motora zväčšili na 10,4:1. O zmes sa staral dvojitý karburátor Pierburg. Celkový výkon bol 49,8 kW. Maximálna rýchlosť cca 150 km/h. Päťstupňová prevodovka prešla tiež miernymi úpravami. Karosériu len dodatočne vystužili klietkou. 


Škoda Favorit sk. H
Škoda Favorit sk. H je niekedy označovaný ako Škoda Favorit RS 1600 H. Vznikol v roku 1992. Išlo o pretekársky špeciál určený na okruhy. Pod kapotou boli štvorvalce s motorom 781.160 OHC s objemom 1 596 cm³. Auto malo dva dvojité karburátory Weber. Parametre motora boli viac ako slušné. Výkon 123 kW (167 koní) pri 6 500 ot./min., krútiaci moment 176 Nm pri 5 500 ot./min. Prevodovka bola šesťstupňová! A hmotnosť vozidla len 720 kg. Dynamické parametre? Maximálna rýchlosť 240 km/h a zrýchlenie na stovku za 6s. Neskôr dostal motor vstrekovanie a výkon narástol na 129 kW (175 koní). 


Škoda Pick-up Free Style
Škoda Pick-up Free Style bol dvojdverový jednomiestny pretekársky nástroj určený pre preteky na okruhoch. Závodné autá pripravovala firma Autospectrum 2000 Mariánské Lázně. Základom bol klasický Pick-up s laminátovou nadstavbou. Motor je radový štvorvalec s rozvodom OHV a objemom 1 289 cm³ s výkonom 78 kW (106 koní) pri 7 000 ot./min. Prevodovka bola tiež 6-kvaltová.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov