Keď sa povie bambus, mnohým ľuďom napadne najprv pejoratívny význam, potom si predstavia jedlo, alebo rastlinu. Myšlienka zaviesť bambus do automobilového priemyslu možno revolučná je, no má už  skoro 10 rokov. Ešte v roku 2008 v Japonsku zostrojili prvé, asi najekologickejšie auto z bambusu. Bolo jednosedadlové a poháňal ho elektromotor. Autíčko vážilo iba 60 kíl a zostrojili ho študenti Kijotskej univerzity. Má názov BamGoo.

V minulosti sa v autách používalo drevo, prečo nedať šancu bambusu?  Žeby pre bezpečnosť? :)

BamGoo dizajnom rozhodne nezaujme...

Dizajnovú špecialitku auta vyrobeného z bambusu si v roku 2011 pripravili dizajnéri Kenneth Cobonpue a Albrecht Birkner. Samotný návrh a realizácia trvala niekoľko dní a auto dostalo pomenovanie Phoenix. Okrem bambusu využili aj ratan (známy aj z prostredia nábytku). Okrem toho použili trochu ocele a uhlíkových vlákien. Auto spočiatku nemalo žiaden motor, takže o jazdných vlastnostiach nemôže byť reč. Podľa dizajnérov by rám karosérie mal vydržať ako klasické auto.

...zato Phoenix je na tom oveľa lepšie. 

Veľký potenciál bambusu si uvedomuje aj Ford. Začali skúmať jeho využitie v sériovo vyrábanom aute. Bambus je v ťahu extrémne pevný. Ďalšou výhodou je, že v dobrých podmienkach dokáže vyrásť až 1 meter za deň. Kombináciou bambusových vlákien s plastom by mohol vzniknúť nový, mimoriadne pevný kompozit.

„Bambus je úžasný. Je pevný, pružný, obnoviteľný a rozšírený v mnohých častiach Ázie,“ povedala Janet Yinová, vedúca materiálového inžinierstva.

Výhody bambusu sú známe desiatky rokov. O bambus sa zaujímal a experimentoval s ním aj Thomas Edison, keď pracoval na vývoji žiarovky. Bambus do svojej dospelosti dorastie za neuveriteľné tri-štyri roky. Pri mnohých výskumoch zistili, že bambusové vlákna majú v niektorých prípadoch lepšie vlastnosti, ako vlákna vyrobené synteticky. 


Testovanie bambusu bude pokračovať. Ford už teraz používa rôzne recyklované materiály. Zvuková izolácia je vyrobená z recyklovanej rifľoviny, podbehy Fordu Transit z recyklovaných plastových fliaš a tesnenia zo starých pneumatík. Pri výrobe dverových výplní amerického Fordu Escape používajú vlákno z ibišteku konopného a odkladacia schránka z Fordu Flex je spevnená slamou. Ďalej v hojnom počte využívajú sóju alebo celulózu.