Dokonca, aj keď automatické brzdenie nedokáže úplne zabrániť nehode, môže rapídne znížiť jej následky. Výskumníci ďalej poukazujú na to, že automatické brzdné systémy pracujú omnoho lepšie, než len systémy výstrahy.

Až 40% zníženie

Automatické núdzové brzdy (AEB) znížili podľa štúdie počet nehôd o 40 %. Systémy, ktoré varujú vodiča pred zrážkou, ale automaticky nezasahujú, znížili počet nehôd o 23 %! Nová technológia tak zachránila mnoho životov a ušetrila nemalé finančné prostriedky. Odborníci z IIHS vypočítali, že ak by mali v roku 2013 všetky autá AEB, tak by sa predišlo až 700 000 nehodám (v USA).


„Úspech systémov, ktoré zabraňujú nárazu, reprezentuje veľký skok pre bezpečnosť na cestách. Ako sa stáva táto technológia viac rozšírená, môžeme očakávať o poznanie nižší počet nehôd z nedobrzdenia. Rovnako to platí aj pre poranenia krčnej chrbtice, ktoré sa stáva, keď do vás nabúra auto zozadu,“ hovorí David Zuby, šéf výskumu v IIHS.

Dokonca, aj keď AEB nedokáže úplne zabrániť nehode, môže rapídne znížiť jej následky. Výskumníci ďalej poukazujú na to, že automatické brzdné systémy pracujú omnoho lepšie, než len systémy výstrahy. Pri automatických brzdách sa znížil počet zranení o 42 %, ale iba o 6 % pri systémoch varovania. „Je prekvapivé, že varovanie pred čelným nárazom nezobrazuje väčší pokles zranení pri nehodách,“ hovorí Jessica Cicchinová, autorka štúdie.


Systém AEB ponúka dnes mnoho výrobcov. Odborníci analyzovali v štúdii vozidlá od automobiliek Acura, Honda, Mercedes-Benz, Volvo a Subaru. Výsledky následne porovnali s vozidlami bez asistentov.


Pamätajte na to, že jazdné asistenčné systémy nie sú všemožné a najdôležitejším bezpečnostným prvkom je aj naďalej vodič. S príchodom autonómnych áut to bude možno úplne iné, no dovtedy jazdite ostražito.


Zdroj: IIHS, autoblog