Nissan plánuje predstaviť plne autonómne vozidlo čo najskôr, preto už jeho model Leaf autonómne jazdil v testovacom režime po uliciach Londýna. K plne autonómnemu vozidlu je ešte dlhá cesta, technici musia prekonať veľa prekážok. Na nedávnej výstave CeBIT ukázala značka inováciu v oblasti autonómneho jazdenia, takzvanú dokonalú autonómnu mobilitu.

Na veľtrhu CeBIT Nissan opätovne predstavil inováciu v oblasti autonómnych systémov s názvom SAM (Seamless Autonomous Mobility). Novinka už mala oficiálnu premiéru na veľtrhu CES v Las Vegas začiatkom roka. O čo vlastne ide?

Existujú situácie, kedy sa počítač v autonómnom vozidle nemusí správne rozhodnúť. Pôjde o rôzne nepredvídateľné situácie, ako napríklad rýchle vbehnutie chodca do jazdnej dráhy.

O čo teda ide? Seamless Autonomous Mobility je takzvanou dokonalou autonómnou mobilitou. Technológia má základ od agentúry NASA a spája umelú inteligenciu vozidla s konaním vodiča. Že si to neviete predstaviť? Vysvetlím.

Aj toto môže byť v budúcnosti situácia, kedy sa autonómny režim rozhodne prenechať zodpovednosť na vodičovi

Existujú situácie, kedy sa počítač v autonómnom vozidle nemusí správne rozhodnúť. Pôjde o rôzne nepredvídateľné situácie, ako napríklad rýchle vbehnutie chodca do jazdnej dráhy. Systém SAM tak umožní autonómnemu vozidlu rozhodnúť sa, kedy sa má situáciu pokúsiť vyriešiť sám, alebo prenechá vedenie vozidla na vodičovi.

Nissan na výstave CeBIT prezentoval novinku na modeli Leaf

Nissan už v modernizovanom modeli Qashqai predstavil technológiu ProPilot, ktorá je čiastočne autonómnym režimom, ale len na diaľniciach v jednom pruhu. Tú istú technológiu má dostať tiež pripravovaná druhá generácia elektromobilu Leaf. Zodpovednosť však v oboch prípadoch stále má vodič.

Autonómne systémy budú niesť zodpovednosť za vyhodnotenie situácie len do určitej miery, zvyšok prenechajú na vodiča?

Čo si o podobnom systéme myslíte vy? Má šancu autonómny systém včas rozhodnúť o prevedení zodpovednosti na vodiča? A ako sa ošetrí správna reakcia vodiča? Čo ak by systém lepšie vyhodnotil situáciu ako vodič? Toto sú otázky, ktoré asi zostanú nezodpovedané. Prerozdeľovanie zodpovednosti medzi vodičom a počítačom je veľmi tenký ľad, po ktorom by som veru nechcel chodiť. Buď budem zodpovedný za situáciu ja ako vodič, alebo počítač. Nie však, aby zodpovednosť mohla umelá inteligencia kedykoľvek zmeniť na mňa.