Na území Československa musíme používať bezpečnostný pás na predných sedadlách už celých 50 rokov. Áno, v tej dobe sa museli pútať len tí vpredu a dokonca len pri jazde mimo mesta. Bezpečnostný pás na zadné sedadlá výrobcovia v tej dobe väčšinou ani nemontovali. Dnes sa musíme pútať na všetkých miestach, dokonca aj v autobuse.

Bezpečnostný pás: história

Pás je pasívnym bezpečnostným zádržným systémom a jeho história siaha až do 19. storočia. Veľký rozvoj nastal až s príchodom letectva. Áno, bezpečnostné pásy sa presadili najskôr v tejto oblasti. V 30. rokoch 20. storočia boli bežnou súčasťou lietadiel.

 

Prvým sériovým vozidlom s bezpečnostným pásom bol americký Tucker Sedan z roku 1948. Keďže automobilke sa veľmi nedarilo, na masové zavedenie sme si museli ešte počkať. V roku 1955 ponúkol Ford bezpečnostný pás v niektorých typoch za príplatok. O štyri roky neskôr Saab vybavil všetky autá štandardne pásom.

 

V roku 1959 však prišiel ďalší míľnik v podobe 3-bodového bezpečnostného pásu. S patentom prišlo Volvo. Mimochodom, už v roku 1903 Francúz Louis Renault vynašiel 5-bodový pás. Švédi údajne vychádzali pri konštrukcii z francúzskeho originálu. Kým dvojbodový pás bol pomerne nebezpečný, ten 5-bodový zase extrémne nepraktický. Trojbodové riešenie je kompromisom medzi praktickosťou a bezpečnosťou.

Vývoj sa však nezastavil príchodom 3-bodových pásov. V 70. rokoch prišli prvé systémy, ktoré pripomínali vodičovi alebo spolujazdcovom, aby použili bezpečnostný pás. Šlo o audiovizuálne upozornenie, ktoré poznáme aj z dnešných áut.

 

S prvým predpínačom pásu prišiel Mercedes triedy S v roku 1981. Predpínače slúžia na to, aby v prípade vzniku nehody pritiahli bezpečnostný pás. Človek v ňom následne nelieta a riziko podšmyknutia pod pás je menšie. Tiež spomalenie teľa je kontinuálnejšie a hrozí tak nižšie riziko vzniku zranení. Rozšírené sú najmä pyrotechnické predpínače, ktoré malou explóziou zatiahnu pás. Niektoré moderné autá majú elektrické predpínače. Tie vedia pritiahnuť pás už pri krízovom brzdení, alebo pri vyhýbacom manévri a podobne. Na rozdiel od pyrotechnických predpínačov fungujú neustále bez nutnosti výmeny.

 

V roku 2013 začal Ford ponúkať v niektorých typoch nafukujúce bezpečnostné pásy. Tie sa v prípade nehody nafúknu plynom a ich kontaktných povrch je väčší. To znamená menšie zaťaženie pre telo pri náraze.

Nafukovací bezpečnostný pás

Dnes nájdeme bezpečnostné pásy na všetkých sedadlách. Vodič aj pasažieri sú povinní byť počas jazdy pripútaní. Napriek tomu sa nájdu mnohí, ktorí sa vzadu nepútajú. Väčšina z nich si neuvedomuje, že neohrozujú len seba, ale aj ostatných pasažierov. Nepripútaní zadní cestujúci môže v prípade čelného nárazu zabiť človeka sediaceho pred ním.

 

A čo hovoria štatistiky? 42 % vodičov usmrtených v obci nebolo pripútaných. Nepripútaní vodiči zomierajú 14x častejšie ako pripútaní. 51 % spolujazdcov usmrtených v obci nebolo pripútaných, oproti pripútaním zomierajú 6x častejšie. 71 % zabitých pasažierov sediacich vzadu nebolo pripútaných. Pripútaní spolujazdci vzadu majú 4x vyššiu šancu na prežitie v prípade nehody než nepripútaní.