Aj vy máte pocit, že prémiové automobilky sa snažili zaplniť v nedávnych rokoch každý sub-segment? Výsledkom snahy pokryť celý trh sú rôzne crossovery ako mestské SUV, SUV kupé, či 4-dverové kupé a od nich odvodené kombi a podobné záležitosti. Jednoduchá a prehľadná ponuka zmizla a výrobcovia sa snažili umiestniť do každého sub-segmentu nejaké auto. Táto stratégia však prináša prvé obete.

„Definitívne tu je posun k 4-dverovým kupé. Pripravili sme Gran Coupé a naozaj fungovali. Ľudia majú radi nižší posed a športovú dynamiku, ale tiež fakt, že vzadu sú dvere.“

Vedenie značiek BMW a Mercedes Benz priznalo, že táto expanzná stratégia dosiahla vrchol. Obe spoločnosti budú prehodnocovať počet áut v ponuke. Je smutné, že najohrozenejšie sú tradičné kupé a kabriolety.


„Mozaika karosérií a segmentov je vcelku plná, aj keď stále ich je niekoľko na dokončenie. Máme X2 a X7, ktoré prídu, a potom je pár ďalších na ceste. Ale tiež viem, lebo sme sa tak rozhodli, že niektoré karosérie v budúcnosti vyhodíme,“ povedal Ian Robertson, manažér predajov a marketingu v BMW.


„Špeciálne autá, kupé a kabriolety, boli vždy výklenkami (okrajovými segmentami). Expanzia do Číny a iných rozvíjajúcich trhov dala veľkú príležitosť sedanom, ale tie so sebou nepotiahli hore špeciálne autá,“ komentuje situáciu šéf Mercedesu, Dieter Zetsche. Tiež dodáva, že z pohľadu biznisu dávajú stále menší zmysel. Zároveň však trvá na tom, že Mercedes bude aj naďalej ponúkať dvojdverové modely. V budúcnosti ich však bude asi menej. Dnes ponúka značka dvojdverové autá v triede C, E a S. Tiež nemôžeme zabudnúť na roadstery SLK a SL a na športiak AMG GT.

Nepraktické autá sa nám všetkým páčia, ale takmer nikto ich nekupuje...

V prípade BMW to majú tiež nahnuté dvojdverové modely. Autám ako 4 kupé a 4 kabriolet sa celkom darí, horšie je to však v prípade dvojsedadlového auta. „Segment, ktorý sa nerozvíja, sú roadstery. Nikdy sa nezotavil po roku 2008 a nikdy sa nechytil v Ázii. Preto spolupracujeme s Toyotou na platforme, aby sme dosiahli úspory z veľkosériovej výroby,“ dodáva Robertson ohľadom vyvíjaného modelu Z5.


Robertson zároveň naznačuje, že dobre na tom nie sú ani väčšie dvojdverové BMW radu 6. „Definitívne tu je pohyb k 4-dverovým kupé. Pripravili sme Gran Coupé a naozaj fungovali. Ľudia majú radi nižší posed a športovú dynamiku, ale tiež fakt, že vzadu sú dvere,“ dopĺňa.


Pokiaľ máte teda radi krajšie a menej praktické autá ako sú klasické kupé, kabriolety a roadstery, tak dlho neváhajte, lebo ich ponuka sa v najbližších rokoch veľmi pravdepodobne zmenší. Popri tom však dostaneme určite nové crossovery ako mestské SUV, kupé-SUV a podobné autá. My v TopSpeede inklinujeme skôr k tým menej praktickým autám, ale môžeme vyčítať automobilkám, že ich prestanú vyrábať, keď je o ne malý záujem? Asi ťažko...


Zdroj: caranddriver