Test: BMW F10 535i - najlepšie auto na svete

Novej 5ke sme sa tento rok už kratšie venovali v našej rubrike jazda. Už po prvých desiatkách kilometrov som nadobudol presvedčenie, ktoré mi tento komplexný test len potvrdil. BMW F10, konkrétne model 535i je najlepšie auto na svete! Silné tvrdenie myslíte? Ani nie. Skôr než ma začnete obviňovať z úplatkárstva, zaujatosti či straty nestrannosti, skúste sa premôcť a prečítajte si aspoň prvé odstavce. Ak vám aj potom bude stále nevoľno, nebojujte s tým a nechajte to. Potvrdíte odvekú pravdu - koľko ľudí, toľko chutí. Ani BMW totiž nedokáže, a vlastne ani nechce osloviť každého potenciálneho vodiča-klienta. Nie je to možné, tak načo to vôbec skúšať?

 

Povedzme, že moje argumenty a zistenia nemajú potrebnú váhu a cveng. Na začiatku si preto pomôžem neodškriepiteľnými faktami autorít, ktoré rešpektuje celý vyspelý svet. Skvelý typ E39, teda BMW radu 5 dve generácie späť získal od azda najprísnejších a najdrzejších motoristických novinárov sveta 3x titul Najlepšie auto sveta. Stalo sa tak v rokoch 1998 pre model 528i a následne v roku 2000 a 2001 pre model 530i. Pre následníka, predošlú generáciu E60 som podobné ocenenie a pocty nezaregistroval. Azda kvôli naveky kontroverznému dizajnu sa nik neodvážil.

 

 

 

 

Nevidím dôvod, prečo by tento titul nemohla mať nová generácia F10 pre 6 valcové verzie ako 530d a hlavne 535i. Radový zážihový 6-valcový trojliter turbo s označením N55 s výkonom 225 kW (306 k) pri 5 800 ot a 400 Nm v rozsahu 1 200 - 5 000 ot má k dnešnému dňu už 3 tituly Najlepší motor roka za r2007, r2008 a r2009. Teda jeho predchodca, typ N54 s dvoma turbami mal. Modernizovaný motor má LEN JEDNO TURBO s technológiou twinscroll, má rovnaké výkonové parametre a mätúco stále označenie TwinPower Turbo. Využíva pulzný efekt plnenia z dvojíc po troch valcoch a technológiu variabilného ovládania časovania a zdvihu ventilov bez škrtiacej klapky Valvetronic, ktorú predošlý motor N54 nemal. Ja sa s týmto titulom absolútne stotožňujem. Skvelý motor v sebe geniálne spája vlastnosti prepĺňaného motora v prvej polovici otáčkového spektra a ostrosť a priamočiarosť atmosférického motora v druhej polovici otáčok. Pozrite na obrázok vľavo. Je na ňom graf z merania na valcovej brzde spoločnosti MM RACING. Metóda merania žiaľ neumožňuje potvrdiť maximum krútiaceho momentu už pri deklarovaných 1 200 ot, zato v špičke máte k dispozícii takmer 438 Nm a výkon 231 kW (313 k). Môže byť? :)

BMW je právom hrdé na dynamický dizajn šiestej generácie radu 5. Je naozaj vycibrený a solídny, žiadne výstrelky, žiadne šoky!

Každá jazda v tomto aute je zážitok pre všetky zmysly. Nepochybne existujú autá, ktoré sú v jednotlivých parametroch lepšie. Ale práve zladenie všestranných, protichodných požiadaviek robia toto auto úžasným - najlepším na svete!

Ťažká kanonáda faktov, však? Teraz prichádzajú moje argumenty. 5ka si v mojich očiach drží špeciálny status, nie len v kategórii áut vyššej strednej triedy. Mám v hlave toľko myšlienok, vôbec netuším kde začať. Pôjdem asi riadne do histórie, aby som vám svoju ľahkú posadnutosť vysvetlil. Pre BMW radu 5 mám slabosť od presného momentu. Od kúpy môjho prvého autokatalógu v r1993. V ňom krásna modrá BMW M5 E34 s parametrami pod obrázkom 250 kW a 250 km/h. Dodnes zaujímavé čísla. Vtedy? Hotové božstvo. Prešlo 17 rokov a moja fascinácia pre BMW 5 neskončila. Až na malú výnimku pre predošlý typ E60. S odstupom času sa mi niektoré verzie naozaj páčia, ale za krásne ho asi nikdy neoznačím. Aby to na mňa zabralo, rovnako ako pre každú generáciu, musí sa jednať o 6, alebo 8 valcovú verziu. To platí aj pre najnovší typ.

 

Ak vás tieto argumenty nepresvedčili, asi nemá zmysel, aby ste vôbec pozerali nasledovné video...

Už snáď 3 desaťročia platí, že BMW radu 5 je nositeľom pokroku, nových technológií a riešení. Zdalo by sa, že všetko už bolo vymyslené a kým neprídu autá, ktoré dokážu úplne samostatne jazdiť, nie je už čo prevratné vymyslieť. Do týchto myšlienkových pochodov mi skočí typ F10 naložený toľkými novinkami a nápadmi, až mi z toho vynechávajú ruky na klávesnici...

V roku 2006 som padol na riť z toho, čo všetko nové malé BMW ponúka keď prišla aktuálna generácia radu 3, známa ako typ E90 - E93. Dnes, s odstupom 4 rokov mám rovnaký pocit. Už by som na to, čo páni v Mníchove do svojich áut dávajú mal byť zvyknutý. No ja akosi nie som. Samozrejme, drvivá väčšina vecí o ktorých sa tu roztápam sú prvky príplatkovej výbavy a tú má BMW, rovnako ako všetky nemecké značky naozaj drahú. Ale bože, mnohé tie hračky tak silno stoja za to!

Neviem, či mäknem, alebo som na autá menej prísny ako kedysi, ale toto je po krátkom čase ďalšie auto, na ktoré nemám žiaden podstatný mínus. Po zážitku s novou päťkou som schopný tvrdiť, že BMW 7 je zbytočné snobstvo. 5-ka s adaptívnym podvozkom v režime komfort ponúka také pohodlie a kľud, že asi len bezprostredné presdanutie do auta luxusnej triedy (tiež nie hocktorej značky, ktorá tam čosi ponúka) ma môže presvedčiť, že trieda luxusných áut má zmysel. Lebo podľa mňa, po okúsení tohto auta z iného ako reprezentatívneho pohľadu zmysel nemá!

Jazdné schopnosti tak veľkého a ťažkého auta sú až nepochopiteľne skvelé!

Toto auto je svojim spôsobom nebezpečné! Minimálne pre vašu peňaženku. Pri 250 km/h mi posádka bez pohľadu na rýchlomer tvrdila že ideme 200. Pri 200ke by neverili že ideme viac než 160 km/h a keď som šiel 150, odprisahali by, že sme sa práve dostali na trojciferné čísla. Tak úžasne je toto auto odladené v obasti vibrácii, hluku, ovládateľnosti a smerovej stability. Jazdné vlastnosti sú až nepochopiteľne dobré vzhľadom na rozmery a hmotnosť tejto limuzíny. Hmotnosť maskuje tak dobre, až je to pre mňa nepochopiteľné. Auto, ktoré so mnou váži až 1 840 kg. Auto ktoré po pár stovkách metrov na plný plyn ide 250 km/h, a to nemusí len rovno. Auto, ktoré na stovku vypáli len za 6 s! Toto je čosi kráľovské.


Pritom trojlitrový motor DI twinturbo je naozaj až šokujúco úsporný. Alebo teda vie byť, keď mu to umožníte. Ja som svižným jazdením 600 km, zväčša v meste počas pracovného týždňa ostal na skvelých 10,3 l/100 km. Zdá sa vám prvé dvojmiestne číslo stále moc? Ešte raz, máme vyše 300 k a 400 Nm. Okrem toho máme zrýchlenie z pokoja na stovku za 6 s a s prstom v nose ideme limitných 250 km/h. Dobre, dobre. Nejazdil som práve najpomalšie, ale ani raz ma nenamerali. Ostať v tomto aute bez pokuty za rýchlosť je takmer nemožné! Výrobca tvrdí, ak sa teda naozaj dokážete krotiť, že pri jazde podľa predpisov bude kombinovaná spotreba na úrovni úžasných len 8,5 l/100 km.

BMW radu 5 asi nikdy nebolo lacné, či lepšie bežne dostupné auto. Pritom ceny základných modelov sú naozaj super. Cenníková cena druhého najvýkonnejšieho modelu 535i je priaznivá. Ale nikdy nepozerajte na ceny základných modelov. Nik si predsa nekúpi BMW 5 so základnou výbavou. Ak chcete solídnejšiu verziu, základnú cenu násobne koeficientom minimálne 1,3. A to len kým sa nedržíte na uzde. Lebo keď začnete čítať možnosti, čo všeto pre vás toto auto dokáže robiť, a ako to dokáže namotá vás tak, že neodoláte. Základná cena 535i je skvelých 49 900 €. Ale "holú" ju nik nekúpi. Rozumne naložená môže stáť povedzme 65 - 69 000 €. Ale keby ste v nech chceli všetko čo vám táto mašina ponúkne, cenovka bude bez pár tistíc Euro hraničiť s cifrou 100 000 €! To je už na auto vyššej strednej triedy naozaj silná káva. Jo, a to som ešte nespomenul, že BMW má pre fajnšmekrov čosi v zálohe. Program oddelenia M GmbH známy ako Individual. Nechcite hneď vedieť, koľko by stála taká 535i. Nechcem to vedieť ani ja. Radšej nie.

BMW tvrdí, že na zaľúbenie s vnútrom novej 5ky stačia 3 sekundy. Ďalšie 4 minúty a 57 sekúnd postačí na to, aby ste z neho nechceli nikdy von! - POTVRDZUJEM.

S motorom môže byť spojená 6-stupňová manuálna, alebo supermoderná 8-stupňová automatická prevodovka Steptronic. Som dlhodobým zástancom manuálov, ale po kontakte s touto mašinou som znova doslova na rázcestí. Mať 8 prevodov, zamatový chod, štyri rôzne režimy správania sa auta (Comfort, Normal, Sport a Sport+), ktoré ovplyvňujú pruženie, radenie, riadenie a ostrosť plynu - no fakt neviem. Asi by som už bral automat. Aj v BMW sa už vycentrovali a ponúkajú na volante i na radiacej páke radenie presne tak, ako to malo byť odjakživa: pravá ruka radí hore, ľavá dolu a na páke dozadu vyšší prevod, dopredu nižší.

Motor? Okrem toho všetkého čo som vám o ňom napísal ešte jedna vec. Znie úžasne. Brble a hrmí napriek dvom turbám vo výfukovom trakte. Každá jazda v tomto aute je zážitok. BMW F10 535i na našej testovacej trati napriek hmotnosti 1 840 kg dokázalo zajazdiť úžasný čas 58,24 s! To ho v našej TopSpeed.sk tabuľke radí na skvelé 14. miesto hneď za podstatne ľahšie a podvozkovo vyladené BMW 325i Performance a šokujúco nad Mercedes C63 AMG, ktorý však túto trať jazdil na podhustených všetkých pneu. Tento heroický výkon hovorí za všetko. O schopnostiach podvozka, agilite, dynamike a vôbec dokonalých jazdných vlastnostiach tohto auta. Skutočne závidím všetkým, ktorí si toto auto kúpia, alebo ho majú ako služobné vozenie!

Páči sa mi ako vyzerá, obdivujem ako funguje, žasnem ako citlivo sú nájdené kompromisy. Ja vlastne milujem BMW F10 535i! Toto auto stelesňuje všetko, čo od auta na každý deň na začiatku 21. storočia očakávam. Žasnem, nechápem, konečná! Chcem toto auto! Pokojne ma obviňte zo zaujatosti, straty nestrannosti a neobjektívnosti. Ja si radšej idem dohodnúť ďalší termín zápožičky, ešte aspoň na týždeň...

Asi by som to mal povedať s istou rezervou, ale neviem o prvku výbavy, ktorý BMW v snobskej 7me ponúka a nie je to možné dostať to do 5ky. Päťka vie presne to, čo my auto pacienti máme na autách tak radí. Silný motor, zadný pohon, skvelý zvuk, množstvo nastavení a v neposlednom rade čosi, čo som už dlhšie nikde nečítal ani nepočul: Podvozok rýchlejší než motor! Pre reálny život, reálny svet potrebujete autá ako 530d, 528i a hlavne 535i.

Chcelo by to tak mesiac, aby som mal šance objaviť všetky možnosti a funkcie. Ale keď ho mám týždeň, nič iné ako plné vychutnávanie si toho aké sa mi ani nechcelo. Nová 5ka vie urobiť všetko to, čo iné autá. Ale robí to s takou gráciou, štýlom, prepracovanosťou až sa to ani nedá opísať. A viete čo? Tu to zďaleka nekončí. F10 vie totiž mnoho iných vecí, o ktorých iné značky ani len nesnívajú...

PLUSY:

+ všetko vážení!
Vymenúvať tu jednotlivé oblasti v ktorých nové BMW radu 5 exceluje by nemalo konca!

 

MÍNUSY:

- cena príplatkov
- pomalé otváranie kufra

 

Cenník a výbavy BMW radu 5 typ F10

 

Peter ŠTURDÍK Komentár redakcie: Peter ŠTURDÍK

Pre mňa jednoznačne obrovský posun vpred po každej stránke. Len by som chcel vidieť, ako vyzerá základná verzia 5ky bez takejto výbavy...