11.01.2016

BMW zložilo poctu modelu M3 E92

V nedávnom článku sme sa vás pýtali, ktoré BMW M3 má najlepší zvuk. Jednoznačne u vás vyhráva E92. M3 štvrtej generácie má ako jediná v histórii pod kapotou osemvalcový motor. Jej predchodcovia, ale aj nasledovník, majú radové šesť, resp. štvorvalce. Mníchovská automobilka skladá športovému modelu poctu v novom videu. Po troch rokoch od ukončenia výroby je to trochu netradičné. Bežnou praxou je, že automobilky sa chvália len tým najnovším, ktoré je „vo všetkom“ lepšie, než to staré. Nové modely predsa treba predávať a na tie staré sa môže marketing vykašlať, alebo nie?

„So šesťvalcom predchodcu bol ďalší nárast výkonu nemožný. V rovnakom čase sme predstavili motor V10 pre M5. Z desaťvalca sme odvodili osemvalec,“ spomína Helmut Himmel, projektový manažér motora S65 V8.

M3 s motorom V8 predstavili zástupcovia značky na ženevskom autosalóne v roku 2007. Produkcia začala ihneď po uvedení a skončila v roku 2013. Nemci vyrábali tri karosárske verzie - sedan E90, kupé E92 a kabriolet E93. Vedeli ste, že dvojdverové modely mali niesť názov M4? Z dôvodu tradície však v Mníchove ponechali označenie M3. S piatou generáciou si to už rozmysleli.

 

„Úžasný výkon motora, unikátna dynamika a konštrukcia nízkej váhy odlišuje BMW M3 od zvyšku produkcie.“ Najväčšie úspory hmotnosti prišli na prednom nárazníku, na výfukovom systéme a na streche. Inžinieri nazbierali skúsenosti s karbónovou strechou pri modeli M3 CSL E46 a použili ju aj pri sériovom modeli E92. Sedan zostal pri klasickej plechovej streche.


Okrem ľahkých materiálov bol v M3 novinkou aj 8-valcový motor. Agregát S65 V8 má objem 4,0 litra a výkon 309 kW (420 koní) a 400 Nm. „So šesťvalcom predchodcu bol ďalší nárast výkonu nemožný. V rovnakom čase sme predstavili motor V10 pre M5. Z desaťvalca sme odvodili osemvalec,“ spomína Helmut Himmel, projektový manažér motora S65 V8. Obmedzovač zasahoval až pri 8400 ot./min. BMW muselo vyvíjať automatickú prevodovku pre takéto vysoké otáčky. Výsledkom je dvoj-spojková prevodovka M-DCT. 


V roku 2009 predstavilo športovú verziu E92 M3 GTS. Model určený pre pretekanie dostal 4,4 litrový motor V8 s výkonom 331 kW (450 koní) a schudol 136 kg. Neskôr prišla ďalšia špeciálna verzia s označením CTR (Carbon Racing Technology). Nemci vyrobili len 67 kusov, výhradne v karosérii sedan. Pod kapotou bol motor z verzie GTS.

 

Úspech M3 9x prišiel aj na pretekoch DTM, kde sa tímu BMW podarilo vyhrať v roku 2012. Na najvyššom stupienku víťazov stál Bruno Spengler. BMW tak mohlo oslavovať titul po dlhých 20tich rokoch čakania. Pretekársky špeciál M3 DTM mal výkon 353 kW (480 koní). 

 



DISKUSIA K ČLÁNKU - VYJADRITE AJ VY SVOJ NÁZOR

Prihláste sa, ak máte konto na TopSpeed.sk.

11.01.16 21:23 | Tuko
Tak toto auto si poctu naozaj zasluzi!

odpovedať

11.01.16 21:30 | Lioooo
Chlapi, nemyslite ze to s bmw uz trochu prehanate? Len na uvodnej stranke 3 clanky o bmw. Su aj ine a omoc zaujimavejsie znacky ako nudne bmw.

odpovedať

11.01.16 22:02 | :-)
nehnevaj sa na mňa ale vidím 2 články a až tak pri sebe nie sú!!!!!! ...... a ver tomu že BMW k nudnym značkám nepatrí v posledných rokoch kazia štýl značky ale chcú zarobiť a s tým mi nič nespravime buď budeme kupovať iných výrobcov alebo ti niečo padne do oka od BMW a kúpiš to napríklad čo príde zachvilu do predaja nová legenda 2ka :-)

odpovedať

11.01.16 22:17 | palic

86

83

Skoda, ze tato nova legenda este ani neprisla, a uz pomaly aj odchadza, a berie so sebou aj poctivu 1er. :(

odpovedať

5 | 0

13.01.16 11:27 | Liooo
v case pisania commentu to boli 3 clanky o bmw a 2 dni dozadu dalsi. Mam rad auto news a recenzie ale v poslednom case to tu trosku zavana bmw fanatizmom a prijal by som rad objektivnejsi pohlad. Ver ze k nudnym, tuctovym a uniformnym naozaj patri. V Ba je ich dokonca viac ako skodoviek.

odpovedať

12.01.16 16:07 | painkiller

97

79

Keď je BMW nudnou značkou, tak sem napíš, ktoré sú podľa teba tie o moc zaujímavejšie značky.
Na tvoju odpoveď sa teším.
Jazdím na: BMW 135i cupé

odpovedať

7 | 2

13.01.16 11:22 | Liooooo
Nissan, Ford, Renault, Honda, GM koncern. Nerobia skatule na ktore sa neda pozerat a hlavne nerobia nekvalitne smejdy ktore sa hraju na premiu(ako BMW).

odpovedať

13.01.16 17:19 | painkiller

97

79

Absolútne súhlasím, ".... nerobia nekvalitné šmejdy ....." znamená, že vlastne robia šmejdy. Dva násobené zápory vo výsledku dávajú kladný výsledok. To učia už v ľudovej škole.
No k tvojmu výberu hádam niet čo dodať. Všeličo som čakal, ale na tvojom výbere som sa fakt musel nahlas smiať. A aj Renault?? .... to vážne???
Jazdím na: BMW 135i cupé

odpovedať

5 | 1

13.01.16 22:45 | Ucitelka ZS 1. stupen
Painkillerko, zajtra pojdes k tabuli. A vyskusam ta z dvojiteho zaporu. Dnes to mas za pat.
A pan ucitel matematiky, ked ma pretahoval v kabinete, mi povedal, ze aj z logiky dostavas patku a mas poslat do skoly mamicku. Tiez do kabinetu.

odpovedať

14.01.16 17:23 | painkiller

97

79

No tak pani učiteľka 1 stupňa. To s tými - * - = + je po matematickej stránke pravda, ale ja som to v tomto prípade myslel ako iróniu. Tak ma hneď nedávaj stáť do kúta. A už sa toľko nepepri. Nabudúce ostaneme spolu po škole :-))))
Jazdím na: BMW 135i cupé

odpovedať

0 | 0

14.01.16 13:12 | Lioooo
Zasmiat sa mozes na tom obrazku co mas v profile. Urob par ostrych serpentin na hociktorom trojkovom bmw a potom napr. na Megane RS. Potom sa pozri ktore z nich vrzga a praska ako lacny smejd...

odpovedať

19.01.16 17:00 | painkiller

97

79

Na Megane RS je určite skvelá jazda, ale to je len 1 model zo všetkých čo Renault vyrába. Trochu objektivity by ti nezaškodilo.
Jazdím na: BMW 135i cupé

odpovedať

2 | 0

13.01.16 00:24 | Nespoznaný
"Veď v TopGear nejaký britko povedal, že nemecké BMW je nudné, tak to budem po ňom opakovať, a budem za rovnakého odborníka." :) Ten, kto navrhol M3, má obrovský cit pre dizajn, a dal doňho dušu. Ten, kto ho nevidí, asi nemá úprimne rád autá, len sa snaží zapadnúť.

odpovedať

13.01.16 21:08 | Tuko
Od Lia je to cista zavist len... tam kde tyto predokolkarsky srackari predrazeny vykonovo koncia tam bmw iba zacina. Nehovoriac o technologiach, interieri a celkovom pocite a komforte. Moje nudne bmw bezna verzia, ziadny M sunda vykonovo vsetko z produkcie hondy renoltu a podobnych

odpovedať

14.01.16 13:25 | Lioooo
Moje nudne bmw bezna verzia, ziadny M sunda vykonovo vsetko z produkcie hondy renoltu a podobnych

Teraz si ukazal svoje hlboke znalosti a skusenosti. Toto ma fakt pobavilo. Preto su okruhy "plne" Tvojich beznych verzii lebo vsetko sundaju :))
Typicky slovensky malomestiacky nazor. Mam bmw a som sef v Petrzke na sidlisku. Leon Cupra R, Megane RS, Type R, Astra OPC, vsetky z nich si s Tvojim beznym bmw bez ohladu na model vytru prdel a za par zakrutami ich uz ani nezazries, ale to by si musel jazdit aj inde ako od semaforu po semafor ty majster sveta.

odpovedať

14.01.16 14:14 | Tuko
Lio, maju automobilky renault a opel a dalsie ktore si menoval aj nejake ine auto ktore by bolo v pohode okrem toho jedneho modelu z kazdej znacky co si menoval? Lebo pokial viem bmw ma okrem konkurenta pre megan rs (m135i) aj kopu inych uznavanych aut... pozeral som stranky renoltu, fordu a nissanu a nenasiel som nic co by ani teoreticky mohlo konkurovat mojmu F07..

odpovedať

14.01.16 14:15 | Tuko
Bmw ma auta ako trojka, 5 ka, 6, tka 7 micka, 2 coupe ktore vsetky mozes dostat vo verziach o akych sa ti v mainstreame nesniva ani. Ako mozes oznacit renolt za ,,nenudnu" automobilku ked ma iba jedno zaujimave auto?

odpovedať

14.01.16 17:28 | painkiller

97

79

Už sa s ním nepatlaj. Na takých nezaberajú argumenty.
Jazdím na: BMW 135i cupé

odpovedať

2 | 0

14.01.16 19:35 | Lioooooo
Ok, som rad ze sme presli od invektivov.
Opel, Astra OPC, Corsa Opc, Insignia OPC, Ford focus RS, Focus ST, Fiesta ST/RS prichadza Mondeo RS,Ford mustang(rozne motorizacie) Megane RS, Clio RS, Chevy Camaro, Honda Type R, Leon Cupra, Cupra R, Cupra ST. Vrchlone motorizacie bmw maju lepsie ciasy v priamke, ale tam to konci. O velkost aut nehovorim, ale z hladiska rychlosti a obratnosti v zakrutach su tieto modely co som vymenoval minimalne vyrovnaju a vacsina z nich prekonava hociktore bmw bez M paketu. Na porovnanie staci pozriet tento pripojeny oficialny zoznam casov. Su tam Seaty, Renault a aj Honda ale nie je tam ziadne BMW bez M packetu. Dokonca Megane RS Trophy ma lepsi cas Ako BMW 5 M co je uz do neba volajuce. Keby toto zvladlo seriove bmw ako pises a bolo by rychlejsie ako tieto spomenute predokolky, ver tomu ze by ich tam automobilka v ramci propagacie pretlacila nech to stoji co to stoji.

https://nurburgringlaptimes.com/lap-times-top-100/

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_N%C3%BCrburgring_Nordschleife_lap_times

odpovedať

14.01.16 19:39 | Lioooo
Pre auta vo velkosti bmw 5, 7 Ti Seat, Honda, Renault naozaj neponukne konkurenciu, lebo tak velke a tak motorizovane auta jedoducho nema, to je fakt, ale na rychle coupe ake je aj predmetom clanku tieto automobilky alternativu ponukaju.

odpovedať

14.01.16 19:47 | Tuko
Aj 911 gt3 ma horsi cas jak renolt 275 :/ uz viem co treba poradit zaujemcom o super car.. tak inak. Nie vazne ty si seriozne myslis ze mainstream s lacnou technikou je lepsi jak cela premia? Tak potom su to vsetci blbci co si kupili predrazenu haraburdu mercedes c63 amg coupe,mali siahnut po focuse st... ver mi ze na mainstream autach som sa povozil dost a uz mi stacilo... niet nad celokozeny kvalitny interier a v6/v8 pod kapotou :))

odpovedať

11.01.16 23:18 | Clippy

281

88

Skoda tej V8, ani sa tam poriadne neohriala a uz ju pochovali. Cest pamiatke. Tie emocie spojene s V8 su na nezaplatenie. Nech sa cely Brusel aj pose*e.
Jazdím na: Audi RS4 B8 Avant Nogaro

odpovedať

9 | 1

12.01.16 15:31 | fayn

168

72

skoda to tu vobec rozoberat ale obmedzovat emisie sportiakov ktore najazdia do 10k rocne a je ich zopar je uplne chore. benefit pre klimu je nulovy no cena pre tie auta je obrovska. Po spravnosti by emisie co2 nemali byt vobec natvrdo urcene, mala by byt len dan na palivo - ktora uz vlastne je - a kto kolko znecisti tolko zaplati. Ale logiku od bruselskych kokotov cakat nemozno.

odpovedať

7 | 1

12.01.16 15:26 | blaster

224

82

Aj ja sa pripájam k pocte jednému z najlepších aut. Maroš závidím ti ho ....neboj len tak zdravo.

odpovedať

1 | 0

13.01.16 00:28 | Nespoznaný
Muhahahahá Cuááá!!! Inteligentnejšie som to nedokázal vyjadriť :)

odpovedať

android aplikacia

Fuchs jar 2016