V nedávnom článku sme sa vás pýtali, ktoré BMW M3 má najlepší zvuk. Jednoznačne u vás vyhráva E92. M3 štvrtej generácie má ako jediná v histórii pod kapotou osemvalcový motor. Jej predchodcovia, ale aj nasledovník, majú radové šesť, resp. štvorvalce. Mníchovská automobilka skladá športovému modelu poctu v novom videu. Po troch rokoch od ukončenia výroby je to trochu netradičné. Bežnou praxou je, že automobilky sa chvália len tým najnovším, ktoré je „vo všetkom“ lepšie, než to staré. Nové modely predsa treba predávať a na tie staré sa môže marketing vykašlať, alebo nie?

„So šesťvalcom predchodcu bol ďalší nárast výkonu nemožný. V rovnakom čase sme predstavili motor V10 pre M5. Z desaťvalca sme odvodili osemvalec,“ spomína Helmut Himmel, projektový manažér motora S65 V8.

M3 s motorom V8 predstavili zástupcovia značky na ženevskom autosalóne v roku 2007. Produkcia začala ihneď po uvedení a skončila v roku 2013. Nemci vyrábali tri karosárske verzie - sedan E90, kupé E92 a kabriolet E93. Vedeli ste, že dvojdverové modely mali niesť názov M4? Z dôvodu tradície však v Mníchove ponechali označenie M3. S piatou generáciou si to už rozmysleli.

 

„Úžasný výkon motora, unikátna dynamika a konštrukcia nízkej váhy odlišuje BMW M3 od zvyšku produkcie.“ Najväčšie úspory hmotnosti prišli na prednom nárazníku, na výfukovom systéme a na streche. Inžinieri nazbierali skúsenosti s karbónovou strechou pri modeli M3 CSL E46 a použili ju aj pri sériovom modeli E92. Sedan zostal pri klasickej plechovej streche.


Okrem ľahkých materiálov bol v M3 novinkou aj 8-valcový motor. Agregát S65 V8 má objem 4,0 litra a výkon 309 kW (420 koní) a 400 Nm. „So šesťvalcom predchodcu bol ďalší nárast výkonu nemožný. V rovnakom čase sme predstavili motor V10 pre M5. Z desaťvalca sme odvodili osemvalec,“ spomína Helmut Himmel, projektový manažér motora S65 V8. Obmedzovač zasahoval až pri 8400 ot./min. BMW muselo vyvíjať automatickú prevodovku pre takéto vysoké otáčky. Výsledkom je dvoj-spojková prevodovka M-DCT. 


V roku 2009 predstavilo športovú verziu E92 M3 GTS. Model určený pre pretekanie dostal 4,4 litrový motor V8 s výkonom 331 kW (450 koní) a schudol 136 kg. Neskôr prišla ďalšia špeciálna verzia s označením CTR (Carbon Racing Technology). Nemci vyrobili len 67 kusov, výhradne v karosérii sedan. Pod kapotou bol motor z verzie GTS.

 

Úspech M3 9x prišiel aj na pretekoch DTM, kde sa tímu BMW podarilo vyhrať v roku 2012. Na najvyššom stupienku víťazov stál Bruno Spengler. BMW tak mohlo oslavovať titul po dlhých 20tich rokoch čakania. Pretekársky špeciál M3 DTM mal výkon 353 kW (480 koní).