Štvrtok skoro ráno sa časť TopSpeed tímu vydala na najväčší zraz fanúšikov Volkswagenu na svete k jazeru Wörthersee. Jadro celej akcie bolo v dedine s názvom Reifnitz, Rakúsko. Cesta z Bratislavy nám zabrala viac ako 4 hodiny, ale na nedostatok priestoru či pohodlia sa nik nesťažoval. To preto, že sme v Škode Superb Combi 2,0 TDI 4x4 DSG cestovali skutočne prvotriedne.

Najčastejšou úpravou tu bolo zníženie podvozka a veľké disky. Občas sa objavili autá s riadnym negatívnym odklonom a „stretch" pneumatikami doslova natiahnutými na diskoch.

K videniu boli rôzne druhy úprav

Po dlhej diaľničnej jazde z BA sa konečne dostávame na kľukatú cestu okolo jazera Wörthersee. Stretávame tu kopu vizuálne upravených Volkswagenov. Približne 5 kilometrov od dediny je kontrolné stanovište. Dovnútra púšťajú len autá s povolením, alebo domácich. Ostatní návštevníci musia využiť taxík alebo pešibus. My povolenie máme, takže pokračujeme ďalej.


Vo Wörthersee sme boli všetci členovia vyslaného tímu prvýkrát. Cieľom bolo spoznať legendárnu akciu vo vlastnej skúsenosti. Čakal som, že to bude neorganizovaná akcia a odstavené autá budú lemovať krajnice a chodníky dlhé kilometre od centra diania. Zo začiatku to však vyzeralo úplne inak a na chodníkoch a odstavných plochách parkovalo len pár áut. Pred vstupom do Reifnitzu (centrum diania) nás čakala ďalšia kontrola. Od checkpointu je však všetko ako som si predstavoval. Autá sú naukladané doslova všade. Na chodníkoch, na tráve. Nechýba ani dostatok odstavných parkovísk, z ktorých sú niektoré vyhradené pre showcar a niektoré pre „obyčajné autá“. Pomaly sa presúvame v kolóne. Využívame adaptívny tempomat Superbu, ktorý funguje aj v kolónach. Vďaka nemu môžeme bezpečne obdivovať všetko vôkol, autá, prostredie, baby... Po pár minútach sa dostávame na parkovacie miesto a z obrovského kufra vyberáme techniku. Ideme fotiť a nakrúcať.

Akcia pri jazere Wörthersee sa koná už po 35-krát. Pôvodne začala ako stretnutie fanúšikov Golfov GTI. Dnes sa tu stretávajú automobiloví nadšenci, ktorí vlastnia najmä Volkswageny a Audiny.
 

Ak cestujete na Wörthersee s tým, že tu uvidíte aj kopu pekných dievčat, tak vás sklamem (tie krajšie sme pre vás vyfotili a spravili galériu hostesiek). Na zraze VW stoja za pohľad najmä autá. Okrem upravených vozidiel tu nájdete aj kusy v pôvodnom stave. Absolútna väčšina z nich podľa očakávaní niesla logo Volkswagen alebo Audi. Občas sa našli aj iné značky ako BMW, Mercedes, Porsche, Lamborghini, ale aj Seat a Škoda.


K videniu boli väčšinou úpravy v podobe zníženia podvozka a veľkých diskov. Občas sa objavili aj autá s poriadnym negatívnym odklonom a „stretch" pneumatikami (úzke pneu natiahnuté na širokých diskoch). Krídla a bláznivé body-kity? Časy bláznivého tuningu na štýl rýchlo a zbesilo sú dávno preč, no ako spomína Maroš, tu tento štýl nikdy nepanoval. Nechýbali ani autá s výkonovými úpravami, ale keďže ide o statickú show, mohli sme obdivovať maximálne zvuk motorov.

Väčšina áut mala naleštené nízkoprofilovky a znížené podvozky

Veľkú expozíciu malo aj oficiálne zastúpenie Volkswagenu. Značka sa tu pochválila najrýchlejším GTI histórie, ktoré dokázalo obkrúžiť severnú slučku Nurburgringu s časom 7:49,21. GTI Clubsport S je tak najrýchlejšou „sériovou“ predokolkou na svete (VW vyrobí 400 ks). Volkswagen priniesol aj všetkých sedem generácií modelu GTI. Nechýbal napríklad ani WRC špeciál značky.

Najrýchlejšou predokolkou na Nürburgringu je Golf GTI Clubsport S

Policajti dávali prítomnosť najavo cielene, neraz sa zaradili aj do sprievodu áut. Pálenie pneumatík a ani iné „výtržnosti“ známe zo starých ročníkov tu teda nehrozili. Na spontánny zraz to bolo jednoducho až príliš organizované. No najväčší „bordel“ možno vypukne až v piatok večer, kto vie.


Pred jazdou sme verili, že sa tankovaniu nevyhneme. No po prejdení 964 km však zostalo v nádrži palivo ešte na ďalších 130 km. Asi jazdíme príliš úsporne. :-) Výsledná spotreba Superba combi bola 6,0 litra. Väčšinu času sme strávili na diaľnici s rýchlosťami okolo povoleného max. limitu.
 

Matúš bol prevažne vzadu a cestu v Superbe III Combi hodnotí nasledovne: Priestoru je fakt na rozdávanie, aj sklon operadla je dobrý a sedáky sú už našťastie dostatočne dlhé. Potešila tiež 3-zónová klimatizácia a povestné dáždniky vo dverách, ktoré sme nakoniec naštastie nepotrebovali, aj keď hrozil dážď. Jedinú pripomienku má k odhlučneniu. Pri vyššiích rýchlostiach narastal aerodynamický hluk a nepočul o čom sa rozprávajú kolegovia vpredu...

S novým Superbom III Combi 2,0 TDI 4x4  sme cestovali ozaj úsporne. Diaľničné tempo a zápchy dovedna na takmer tisíc kilometrovej ceste znamenali odber 6,0 litra/100 km.

Kameraman Jakub hodnotí Superb III Combi nasledovne:

Niektoré autá sa na dlhé cesty skrátka hodia viac než iné. Preto som bol rád, že dovedna takmer 1000 km urobíme práve novým Superbom. O to lepšie vo verzii Combi. Trasa totiž pozostávala hlavne z diaľníc, na ktorých sa veľký kombík so silným naftovým motorom cítil ako doma. Najväčsím problémom bolo nájsť všetkým vyhovujúcu správnu hudbu a každému zvlášť zvoliť správnu teplotu klimatizácie. Motor sa pri tachometrových 135 km/h držal pri príjemných 2200 otáčkach, adaptívny podvozok v komfortnom režime spoľahlivo prežehlil aj tých pár ojedinelých hrboľov, ktoré sme na inak luxusných rakúskych cestách našli. Počas cesty tam som zistil niekoľko faktov, a počas cesty naspäť som sa v nich len utvrdil. Adaptívny radarový tempomat spolu s automatom je vynikajúca vec! Systém Line Assist stále nie je autopilot, a ostré zákruty mu robia problémy. Na diaľnici, v kombinácii s tempomatom, sa jedná o mimoriadny zážitok, o ktorom som prednedávnom čital v súvislosti s autami ako S-klasse. A po tretie, so Superbom skrátka treba rátať. Je to poctivé auto, ktoré si svoju cenu aj svoj kult dokáže obhájiť.

V Superbe III sa cestuje pohodlne na zadných sedačkách aj keď vpredu sedia postavy vyššie než 185 cm (ako na obrázku).

Ak ste nadpriemerný VW fanúšik, túto akciu určite odporúčame. Je to totálna pohodovka, výlet bez pevného časového programu, na ktorý pokojne môžete vziať aj svoju polovičku. Postačí ak autá a kultúru okolo nich dokáže akceptovať a nebude sa tu nudiť. VW GTi treffen Worthersee, ako sa táto akcia pôvodne a medzi mnohými dodnes správne volá beží štvrté desaťročie a nejaví zásadné známky úpadku. Je však akosi sterilná, bez iskry a pre mnohých znalcov je to už len jarmok. Tú pravú atmosféru a pôvodného nekomerčného ducha má toto prostredie víkend pred oficiálnym začiatkom...