„Najhlúpejšia vec, akú môžeme urobiť, je zvýšenie tejto nadkapacity,“ povedal minulý rok vo februári šéf Daimleru, Dieter Zetsche. Narážal pritom na výrobu batériových článkov pre hybridy a elektromobily. V tej dobe ponuka prevyšovala dopyt. VW Group však dnes hlási úplne opačný problém. Kde vziať dostatok batérií na pripravovanú elektro-revolúciu?

Podľa analytikov z EV Volumes dnes výrobcovia lítium-iónových batérií pre automobily dokážu spolu vyrobiť ročne články s kapacitou 41,57 GWh. Na elektro revolúciu bude treba zvýšiť kapacitu na cca 600 GWh.

Volkswagen, ale aj ostatní veľkí hráči ako BMW, Daimler, GM a Ford vidia budúcnosť v elektromobiloch. Dokážu však súčasní dodávatelia batérií uspokojiť rastúci dopyt? VW Group tvrdí, že nie. „Kapacita tu nie je. Nikto nemá kapacitu,“ komentuje situáciu Thomas Sedran, šéf stratégie pre VW Group. Zamestnanci koncernu pritom oslovili až šesť globálnych dodávateľov batérií, ale nikto nedokáže dodávať v potrebnom množstve. A to sa bavíme len o časti potrebných dodávok pre VW Group... Kvantum batérií budú potrebovať aj konkurenti. Napríklad taká Tesla stavia v spolupráci s Panasonicom obrovskú Gigatováreň, kde plánuje vyrábať batérie pre vlastné potreby. Ale čo ostatní?


Podľa analytikov z EV Volumes dnes výrobcovia lítium-iónových batérií pre automobily dokážu spolu vyrobiť ročne články s kapacitou 41,57 GWh. Spomínaná Tesla pritom plánuje do roku 2018 inštalovať výrobnú kapacitu 50 GWh. Po úplnom dokončení Gigafactory v Nevade dokonca až 150 GWh, čo má stačiť pre cca 1,5 milióna áut. Ak to nebude stačiť, postaví ďalšiu továreň na výrobu batérií aj v Európe. Ostatní výrobcovia sa však do stavby vlastných komplexov nehrnú. Jedným z dôvodov je aj chýbajúce know-how. „Úprimne povedané, ak sa dnes porovnáme so Samsungom a LG, tak sú pred nami o svetelné roky,“ priznáva Sedran z VW Group. Analytici pritom odhadli, že na pokrytie dopytu bude potrebná ročná výroba batérií na úrovni 600 GWh.


Práve LG Chem pritom v spolupráci s General Motors spustil malú revolúciu. Podarilo sa im zdvojnásobiť energetickú hustotu batérie, to znamená, že z rovnakej fyzickej veľkosti dostanú 2x väčšiu kapacitu. Prvý elektromobil s novými batériami je pritom už na trhu s názvom Chevrolet Bolt/Opel Ampera-e. Reálny dojazd je vyšší ako 400 km. Zdokonalené batérie od LG si našli cestu aj do modelu Renault Zoe, kde pri rovnakých rozmeroch dávajú 41 KWh oproti predchádzajúcim 22 kWh. Ďalší výrazný pokrok v technológii sa pritom očakáva na rok 2019.

„Je ťažké predpovedať dopyt na rok 2025, ale kapacita výroby batérií vie byť ľahko rozšírená v rozumnom čase.“

Spolu so zvyšovaním energetickej hustoty dochádza aj k znižovaniu ceny. Dnes stojí 1 kWh okolo 400 $, v roku 2020 to má byť podľa odhadov analytikov 215 $/kWh a o päť rokov neskôr cca 140 $/kWh. Rýchly pokrok v batériách tak vyrieši veľké problémy elektrických áut v podobe vysokej ceny a nízkeho dojazdu. Nezodpovedaným problémom však zostáva, kto bude tie batérie vyrábať. Šéf Daimleru Zetsche verí, že dodávatelia zareagujú na zvýšený dopyt promptne a preto nemá zmysel investovať do vlastnej výroby batérií. Pracovníci výskumu a vývoj Mercedesu sa radšej zamerajú na stavbu samotného auta.


LG Chem napríklad už dnes stavia obrovskú továreň na výrobu batérií v Poľsku. Produkcia začne v druhej polovici 2017 a kapacita bude viac ako 100 000 batérií ročne. Spoločnosť má ďalšie továrne v USA, Číne a Južnej Kórei. Samsung SDI oznámil zase stavbu v susednom Maďarsku, kde plánuje od roku 2018 vyrábať 50 000 batérií ročne. Ani tieto kapacity však nebudú stačiť plánovanému boomu predaju. No mnohých to neznepokojuje. „Je ťažké predpovedať dopyt na rok 2025, ale kapacita výroby batérií vie byť ľahko rozšírená v rozumnom čase,“ hovorí Wolfgang Ziebart, produktový manažér Jaguar Land Rover.


VW síce priznáva, že v oblasti lítium-iónových batérií nemá potrebné skúsenosti. No neznamená to, že neplánuje výrobu vlastných batérií. Koncern kúpil časť špecialistu na batérie s pevným skupenstvom QuantumSpace a od roku 2022 plánuje nasadiť nový druh článkov do top modelov. Továreň na výrobu má vzniknúť v Nemecku. Nový druh batérií má poskytnúť cca o 40 % vyššiu hustotu, než najlepšie lítium-iónové články. Batérie však budú zo začiatku mimoriadne drahé a preto si nájdu cestu len do značiek ako Porsche, či Lamborghini. Výhodou má byť nižšia hmotnosť a menšie rozmery. Ľudovejšie modely dostanú lítium-iónové batérie.


Zdroj: autonews