Smrteľné nehody vo formulovom športe sú v posledných rokoch spojené s úrazom hlavy. Takéto nehody sme začali registrovať, keď v roku 2009 zomrel Henry Surtees na pretekoch Formuly 2 po tom, čo ho do hlavy trafila pneumatika z iného havarovaného auta. Zdalo sa, že to bola len náhoda a nikto neveril, že sa úraz hlavy zopakuje v inom seriáli. Trvalo to dlho, ale zranená hlava bola príčinou smrti ďalšieho jazdca. Počas Veľkej Ceny Japonska 2014 vletel Jules Bianchi pod traktor, ktorý odpratával havarovaný monopost Adriana Sutila. Bol to varovný prst a FIA začala skúmať možnosti zlepšenia ochrany hlavy. Tým to však neskončilo, aj rok 2015 si vybral obeť. Justin Wilson zomrel po tom, ako ho trafil do hlavy nosový kužeľ, ktorý sa odtrhol pri nehode vedúceho pretekára Saga Karama na pretekoch IndyCar ABC Supply 500 na Pocono Raceway.

Svätožiara má chrániť hlavu jazdca pred väčšími a ťažšími predmetmi

Úrazy hlavy majú na svedomí niekoľko jazdcov za posledné roky, FIA im chce zabrániť lepšou ochranou hlavy.

Pretekári začali žiadať lepšiu ochranu hlavy a FIA na tom intenzívne pracovala za plnej podpory Asociácie Jazdcov Veľkých Cien (GPDA). Charlie Whiting a expert FIA na bezpečnosť Andy Mellor sa zaoberali troma konceptmi. Začali s návrhom odvodeným od krytu kokpitu stíhačky, potom skúsili ochranu, ktorá išla od vrchu airboxu až pred kokpit. Najlepšie z testov vyšiel nápad Mercedesu so svätožiarou. Stále je to iba koncept s niektorými nezodpovedanými otázkami, napríklad, či budú pretekári dobre vidieť pri prejazde zákrut ako je Eau Rouge, alebo či vôbec uvidia semafory na štarte. Musia preskúmať aj implementáciu do šasi. FIA chce, aby sme svätožiaru videli na autách už roku 2017.

Jednou z možností bol kryt podobný kryt kokpitu stíhačky

Prezident GPDA, Alex Wurz, pozorne sleduje vývoj novinky: „Urobili veľa testov a za posledný rok to ešte zintenzívnili kvôli všetkým nehodám, nielen v F1. Výskumu sa venovali veľmi dôkladne a každý hľadal riešenie použiteľné v nielen v F1, ale aj v iných pretekárskych kategóriách. Nesmie to byť drahé, ťažké, atď. Aby sme mohli pristúpiť k rýchlej realizácii, najlepšie riešenie je teraz svätožiara.“

Ochrana hlavy začínajúca na vrchnej časti airboxu a končiaca pred kokpitom

Zdá sa, že cena by nemala byť spojená s bezpečnosťou v F1, pretože tímy aj tak míňajú milióny, no FIA chce, aby lepšia ochrana hlavy postupne prešla aj do nižších sérií. Wurz dodal: „Možno sa v budúcnosti posunieme ku krytu kokpitu podobnému stíhačke, ale ten je dnes príliš ťažký a drahý. Vyžiada si to ešte veľa času, aby sme mohli použiť toto riešenie. Možno sa tak stane, pretože kryt kokpitu stíhačky má niekoľko zaujímavých aspektov. Ale experti a pretekári sa zhodli, že svätožiara by mala prísť a dúfame, že je len formalitou, aby ju technickí riaditelia odsúhlasili. Budú toho musieť prediskutovať veľa a jednou z vecí bude aj predná ochrana hlavy. Týka sa to bezpečnosti a FIA by mohla rozhodnúť za nich, ale vyžaduje si to zásah do šasi a je samozrejme prirodzené zapojiť do spolupráce všetkých.“

Zlepšenú ochranu hlavy by sme mohli v F1 vidieť už v roku 2017

Návrh Mercedesu, tzv. svätožiara, má najlepšie výsledky a je najrýchlejšie realizovateľná. V F1 by sa mohla objaviť už v roku 2017.

Odborníci testovali viacero riešení, svätožiara však bola najlepší a najrýchlejšie realizovateľný spôsob, ako ochrániť pilota pred veľkými úlomkami a ťažšími predmetmi. Na kokpit strieľali rôzne veci vrátane kolies, rôznou silou a pod rôznymi uhlami. Ani so zlepšenou ochranou hlavy však nebude pilot chránený na 100%, napríklad pred zboku letiacim monopostom.  Wurz hovorí: „V týchto veciach musíme veriť expertom, robia čo môžu, no nechcú zmeniť všetko a ani aby autá vážili dve tony. S tým, čo máme teraz, je každý pokojný a súhlasí s rýchlou implementáciou. Tak tomu rozumiem ja. Samozrejme, nepoznám technické aspekty a problémy, s ktorými chytré mozgy prídu a na ktoré sme nemysleli. Máme 12 mesiacov a veľa vecí sa musí realizovať v krátkom čase. Nie je to tak, že by to bolo vyžadované alebo rozhodnuté, stále o tom môžeme diskutovať. Myslím, že to príde, dúfam v to.“

So svätožiarou by sa nemali opakovať úrazy hlavy

Dôležité je, že všetci jazdci chcú lepšiu ochranu hlavy a podporujú FIA v tomto smere. Pretekári videli výsledky práce a páčili sa im. Wurz povedal: „Veríme vedcom z FIA, pretože sú veľmi dobrí v tom, čo robia. Videli sme to v minulosti. Nezabúdajme, kam sa z bezpečnostného hľadiska posunula F1 za posledných 30 rokov.“

Svätožiara zmení výzor áut a potrvá nejaký čas, kým si na novinku zvykneme. Rok 2017 by mal priniesť okrem širších formúl so skosenými krídlami aj zlepšenú ochranu hlavy. „Pri výskume je vždy na prvom mieste funkčnosť a až potom dizajn,“ hovorí Wurz. „Je potrebné ešte vypočítať pevnosť a zaťaženie, ale na to je dosť času. Som si istý, že to dokážu urobiť tak, aby to bolo cool, možno ešte viac cool. Ale nebolo by cool, ak by sme mali ďalšie zranenie alebo nehodu.“