29.01.2016

Bude jazdiť F1 so svätožiarou?

Smrteľné nehody vo formulovom športe sú v posledných rokoch spojené s úrazom hlavy. Takéto nehody sme začali registrovať, keď v roku 2009 zomrel Henry Surtees na pretekoch Formuly 2 po tom, čo ho do hlavy trafila pneumatika z iného havarovaného auta. Zdalo sa, že to bola len náhoda a nikto neveril, že sa úraz hlavy zopakuje v inom seriáli. Trvalo to dlho, ale zranená hlava bola príčinou smrti ďalšieho jazdca. Počas Veľkej Ceny Japonska 2014 vletel Jules Bianchi pod traktor, ktorý odpratával havarovaný monopost Adriana Sutila. Bol to varovný prst a FIA začala skúmať možnosti zlepšenia ochrany hlavy. Tým to však neskončilo, aj rok 2015 si vybral obeť. Justin Wilson zomrel po tom, ako ho trafil do hlavy nosový kužeľ, ktorý sa odtrhol pri nehode vedúceho pretekára Saga Karama na pretekoch IndyCar ABC Supply 500 na Pocono Raceway.

Svätožiara má chrániť hlavu jazdca pred väčšími a ťažšími predmetmi

Úrazy hlavy majú na svedomí niekoľko jazdcov za posledné roky, FIA im chce zabrániť lepšou ochranou hlavy.

Pretekári začali žiadať lepšiu ochranu hlavy a FIA na tom intenzívne pracovala za plnej podpory Asociácie Jazdcov Veľkých Cien (GPDA). Charlie Whiting a expert FIA na bezpečnosť Andy Mellor sa zaoberali troma konceptmi. Začali s návrhom odvodeným od krytu kokpitu stíhačky, potom skúsili ochranu, ktorá išla od vrchu airboxu až pred kokpit. Najlepšie z testov vyšiel nápad Mercedesu so svätožiarou. Stále je to iba koncept s niektorými nezodpovedanými otázkami, napríklad, či budú pretekári dobre vidieť pri prejazde zákrut ako je Eau Rouge, alebo či vôbec uvidia semafory na štarte. Musia preskúmať aj implementáciu do šasi. FIA chce, aby sme svätožiaru videli na autách už roku 2017.

Jednou z možností bol kryt podobný kryt kokpitu stíhačky

Prezident GPDA, Alex Wurz, pozorne sleduje vývoj novinky: „Urobili veľa testov a za posledný rok to ešte zintenzívnili kvôli všetkým nehodám, nielen v F1. Výskumu sa venovali veľmi dôkladne a každý hľadal riešenie použiteľné v nielen v F1, ale aj v iných pretekárskych kategóriách. Nesmie to byť drahé, ťažké, atď. Aby sme mohli pristúpiť k rýchlej realizácii, najlepšie riešenie je teraz svätožiara.“

Ochrana hlavy začínajúca na vrchnej časti airboxu a končiaca pred kokpitom

Zdá sa, že cena by nemala byť spojená s bezpečnosťou v F1, pretože tímy aj tak míňajú milióny, no FIA chce, aby lepšia ochrana hlavy postupne prešla aj do nižších sérií. Wurz dodal: „Možno sa v budúcnosti posunieme ku krytu kokpitu podobnému stíhačke, ale ten je dnes príliš ťažký a drahý. Vyžiada si to ešte veľa času, aby sme mohli použiť toto riešenie. Možno sa tak stane, pretože kryt kokpitu stíhačky má niekoľko zaujímavých aspektov. Ale experti a pretekári sa zhodli, že svätožiara by mala prísť a dúfame, že je len formalitou, aby ju technickí riaditelia odsúhlasili. Budú toho musieť prediskutovať veľa a jednou z vecí bude aj predná ochrana hlavy. Týka sa to bezpečnosti a FIA by mohla rozhodnúť za nich, ale vyžaduje si to zásah do šasi a je samozrejme prirodzené zapojiť do spolupráce všetkých.“

Zlepšenú ochranu hlavy by sme mohli v F1 vidieť už v roku 2017

Návrh Mercedesu, tzv. svätožiara, má najlepšie výsledky a je najrýchlejšie realizovateľná. V F1 by sa mohla objaviť už v roku 2017.

Odborníci testovali viacero riešení, svätožiara však bola najlepší a najrýchlejšie realizovateľný spôsob, ako ochrániť pilota pred veľkými úlomkami a ťažšími predmetmi. Na kokpit strieľali rôzne veci vrátane kolies, rôznou silou a pod rôznymi uhlami. Ani so zlepšenou ochranou hlavy však nebude pilot chránený na 100%, napríklad pred zboku letiacim monopostom.  Wurz hovorí: „V týchto veciach musíme veriť expertom, robia čo môžu, no nechcú zmeniť všetko a ani aby autá vážili dve tony. S tým, čo máme teraz, je každý pokojný a súhlasí s rýchlou implementáciou. Tak tomu rozumiem ja. Samozrejme, nepoznám technické aspekty a problémy, s ktorými chytré mozgy prídu a na ktoré sme nemysleli. Máme 12 mesiacov a veľa vecí sa musí realizovať v krátkom čase. Nie je to tak, že by to bolo vyžadované alebo rozhodnuté, stále o tom môžeme diskutovať. Myslím, že to príde, dúfam v to.“

So svätožiarou by sa nemali opakovať úrazy hlavy

Dôležité je, že všetci jazdci chcú lepšiu ochranu hlavy a podporujú FIA v tomto smere. Pretekári videli výsledky práce a páčili sa im. Wurz povedal: „Veríme vedcom z FIA, pretože sú veľmi dobrí v tom, čo robia. Videli sme to v minulosti. Nezabúdajme, kam sa z bezpečnostného hľadiska posunula F1 za posledných 30 rokov.“

Svätožiara zmení výzor áut a potrvá nejaký čas, kým si na novinku zvykneme. Rok 2017 by mal priniesť okrem širších formúl so skosenými krídlami aj zlepšenú ochranu hlavy. „Pri výskume je vždy na prvom mieste funkčnosť a až potom dizajn,“ hovorí Wurz. „Je potrebné ešte vypočítať pevnosť a zaťaženie, ale na to je dosť času. Som si istý, že to dokážu urobiť tak, aby to bolo cool, možno ešte viac cool. Ale nebolo by cool, ak by sme mali ďalšie zranenie alebo nehodu.“



SÚŤAŽ: Hrajte o 3x 5 l špičkového oleja FUCHS

5 l oleja FUCHS Kedy bola založená spoločnosť FUCHS? Chcem súťažiť


DISKUSIA K ČLÁNKU - VYJADRITE AJ VY SVOJ NÁZOR

Prihláste sa, ak máte konto na TopSpeed.sk.

29.01.16 07:17 | Racer
Biankimu by ani takato svätoziara nepomohla,massa dostal spruzinou do hlavy,to by ako chceli ochranit jazdca? Ak to bude nabuduce mala castica napr. Ako u massu tak im to je aj tak na dve veci,take pevne to nikdy nebude aby to jazdca ochranilo,pri naraze mu to skor uskodi a moze ho to viac zranit ako keby to tam nebolo! Jazdci su plateny za to ze riskuju! Co ochrani takeho motorkara na ceste ak sa s niecim zrazi? Pan Boh?

odpovedať

0 | 0

29.01.16 07:56 | Draho TS

308

87

V Bianchiho pripade by svatoziara mohla pomoct, ak by bola dostatocne pevna, aby auto vletelo pod traktor a Bianchi by tak nedostal ranu do hlavy, alebo aspon nie taku silnu. Co sa tyka Massu, tak si myslim, ze aj tu by to mohlo pomoct, pruzina byt mohla trafit svatoziaru a odrazit sa prec. System nema chranit hlavy jazdca pred malymi vecami, na to je prilba. Prave od Massovej nehody musia byt priezory pevnejsie. Svatoziara ma byt ochranny prvok, takze bude navrnuty tak, aby nezranil. Nehovorim, ze to bude jednoduche, ale ak sa pozriem co vsetko vydzi monokok, tak by to malo byt realizovatelne.
Jazdím na: Mazda RX-8

odpovedať

5 | 0

29.01.16 20:22 | bb33
...pri silách ktoré pôsobili na hlavu Bianchiho by mu nepomohol ani rally trubkový rám . Navyše ak dojde k nehode a bude sa lamať , trieštiť alebo zatlačať takýto ochranný rám do vnútra kokpitu tak to jazdec tak či tak neprežije, navyše ak bude tato sučiastka extremne pevná a bude poskrucana voči hlave vodiča tak jeho rýchla evakuacia z kokpitu bude obrovským problemom.

odpovedať

0 | 0

29.01.16 20:27 | bb33
ešte k pevnosti monokoku....ten vydrží asi 200x viac ako telo pilota , takže je to trocha prehnané ked monokok ostava celý a pilot ma uthnuté všetky vnútornosti. Uvedomte si že tí ludia za to berú nechutne velké prachy a teda majú zaplatené aj to riziko ktorému sa vystavujú !!!

odpovedať

0 | 0

29.01.16 14:08 | !wo

59

93

Najvyššia bezpečnosť v F1 bude keď ju zrušia.. Nie niesom hejter F1-tky, vyrastal som na nej a skôr ako mená detí v škôlke / škole som poznal mená jazdcov atď takže o tom to není... Len mám už nejaký ten rok-dva-tri plné zuby toho čo sa tam deje a ako to upadá... Iste bezpečnosť tých chalanov je dôležitá ale osobne si myslím že to riziko k tomu jednoducho patrí a s tým do toho idú.. Proste jazdiť 300+ na počkanie není nikdy úplne bezpečné.. Takýmito úpravami bude formula čoskoro vyzerať buď ako ufo alebo ako sci-fi race car z nejakej hry... Samozrejme chápem že vývoj ide dopredu a bude sa to neustále meniť ale či to bude k lepšiemu...
Jazdím na: Nissan Juke, Nissan Almera

odpovedať

5 | 1

29.01.16 16:55 | heretik

199

80

Ja mám rovnaký názor. Iste, bezpečnosť by nemala byť zanedbaná, ale pri takýchto športoch proste nesmie byť na prvom mieste. To si už rovno môžu sadnúť do virtuálnych kokpitov v jednej miestnosti.
Jazdím na: Audi S6

odpovedať

6 | 0


CarFans Párty 2016