Dlhodobo zažitá predstava, že ženy kupujú iba malé červené autá dávno neplatí. V prípade jazdeného vozidla preferujú ženy a muži rovnakú farbu. Stále ale platí, že častejšie kupujú auto muži ako ženy, a to v 72% prípadov. Vyplýva to z aktuálnych štatistík najväčšieho predajcu ojazdených automobilov na Slovensku AAA AUTO.

V čom sa obe pohlavia výrazne líšia, je výber pohonu auta. Ženy vsádzajú výrazne viac na benzín ako na naftu. U mužov je pomer vyrovnaný, keďže častejšie nakupujú väčšie autá, kde dáva naftový motor väčší zmysel.

Najobľúbenejšou farbou slovenských motoristov bez rozdielu pohlavia je šedá, nasleduje čierna, modrá a červená. Preferencie žien a mužov sa rozchádzajú až pri piatej najobľúbenejšej farbe. Ženy volia bielu, muži striebornú. V prípade oboch pohlaví tak vidno, že farba nehrá pri výbere auta zásadnú rolu. Hlavne v prípade jazdených vozidiel totiž rozhoduje skôr stav, výbava a motorizácia.

Ženy investujú do nákupu jazdeného auta menej ako muži, v priemere o 410 eur (t.j. 5 798 eur), no zároveň uprednostňujú autá s nižším počtom kilometrov. „Ženy volia nižší nájazd, pretože vedia, že s väčším nájazdom narastá i nutnosť investovať financie do opráv. Dve tretiny z nich preferujú benzínové motory pred naftovými, ktorým je potreba venovať väčšiu starostlivosť. Financie radšej šetria na výkone auta, uprednostňujú slabšie benzínové motory s objemom 1,2 litra alebo 1,4 litra. Muži majú radšej silnejšie autá, volia si prevažne motory 2,0 TDI alebo 1,9 TDI,“ upresňuje generálna riaditeľka AAA AUTO Karolína Topolová.

TOP10 preferovaných áut muži a ženy

 

Muži

 

Ženy

 

1.

Škoda Fabia

9,7 %

Škoda Fabia

10,4 %

2.

Škoda Octavia

9,4 %

Škoda Octavia

5,5 %

3.

Volkswagen Passat

3,2 %

Volkswagen Golf

2,8 %

4.

Volkswagen Golf

2,7 %

Citroën C3

2,6 %

5.

Ford Focus

2,6 %

Opel Astra

1,9 %

6.

Opel Astra

2,4 %

Renault Clio

1,8 %

7.

Škoda Superb

1,7 %

Ford Fiesta

1,8 %

8.

Renault Mégane

1,5 %

Volkswagen Passat

1,8 %

9.

Ford Mondeo

1,5 %

Peugeot 2006

1,8 %

10.

Kia Ceed

1,5 %

Volkswagen Polo

1,7 %

Nie je prekvapením, že najobľúbenejšími modelmi áut oboch pohlaví sú Škoda Fabia a Škoda Octavia. V ďalších preferenciách sa už rozchádzajú, kým tretím najobľúbenejším autom mužov je Volkswagen Passat, u žien je až ôsmy. V desiatke najkupovanejších áut ženami sa umiestňujú i tie menšie ako Ford Fiesta, Peugeot 206 či Volkswagen Polo.

 

I napriek mierne väčšej obľube menších áut u žien neplatí, že by sa jemnejšie pohlavie bálo veľkých automobilov. Poradie predajov áut podľa typu karosérie je na prvých siedmych priečkach rovnaké pre obe pohlavia. Prvou voľbou je hatchback (ženy 54 %, muži 39 %), druhé je combi (ženy 17 %, muži 25 %), tretie sedan (ženy 9 %, muži 12 %), štvrté SUV (ženy 9 %, muži 12 %), MPV (ženy 8 %, muži 10 %). „Autá sú dnes už vybavené veľkým počtom prvkov a asistentov, ktoré zjednodušujú jazdu i parkovanie. Takže ani mamička, ktorá vezie deti na krúžok, sa už nebojí, že nezaparkuje a volí radšej bezpečie a komfort väčšieho auta,“ komentuje Topolová. Zaujímavé je, že muži volia častejšie automatickú prevodovku ako ženy (10 % vs 9 %) a vyhľadávajú náhon na všetky štyri kolesá (12 % vs 8 %).

 

Štatistiky predajov naznačujú, že muži aj ženy majú na autá podobný vkus a žiadne zásadné rozdiely medzi nami nie sú. Obe pohlavia vyhľadávajú najmä praktické a bezpečné autá a škatuľkovať teda nikoho nemôžeme. Ženy snáď len neriešia techniku áut tak ako muži.