Čím si všetkých citrón získal, bolo hydropneumatické odpruženie oboch náprav. Keď fungovalo, nemalo na svete konkurenciu.

BX nebolo a už ani nikdy nebude len také obyčajné auto. Za posledný rok som videl možno 2-3 pekné kúsky. Z toho 2 chrochtáčíky a jedno GTI. Išiel som si za nimi vykrútiť krk. Pred 10 rokmi by ma ani len nenapadlo, že nad nimi budem slintať...:) Ak BX chcete, je najvyšší čas ho kúpiť. Radšej si priplaťte za zachovalý kus, ako za lacný polovrak. Uvedenie do pôvodného stavu Vás bude stáť majland. A navyše, nikto tie autá nechce a nevie opravovať. Čo z toho plynie? Je to ideálne auto pre toho, kto miluje výzvy.

BX vyrábali od roku 1982 do roku 1994. V roku 1986 prešiel modernizáciou (ktorá mu neskutočne pomohla, hoc len v detailoch) a v roku 1987 prišla verzia GTI 16v 4x4 a 4x4 Break. Pod kapotou ste mohli nájsť všetko z dielne PSA okrem 6 valcov. Výkon sa pohyboval od 50 koní po necelých 160 k. K téme výbava sa vyjadrovať nebudem. V tej dobe pre PSA platilo, čo kus, to originál. Nejaké označenia boli, ale veľmi by som sa nimi neriadil.

Traja mušketieri: Citroen BX GTI 16v, Peugeot 405 Mi16, Renault 21 Turbo

Bežným modelom sa venovať nebudem. Vymenovať všetko čo, kedy a ako, by trvalo celý rok. Spomenieme si len tie najzaujímavejšie. BX 4x4 mal spoločnú platformu s Peugeotom 405 x4, Mi16x4 a T16 (pohon x4, Mi16x4 a T16 sa tiež od seba odlišoval). Platforma bola podobná, nie rovnaká. Nie všetky komponenty sú s Peugeotom zameniteľné. Oproti 405ke ste 4x4 mohli mať aj s nafťákom. Rozdelenie náhonu bolo 53 % krútiaceho momentu pre prednú nápravu a 47 % pre zadnú nápravu. Zadný diferenciál typu Torsen bol ovládaný elektronickou uzávierkou diferenciálu, ktorú bolo možné spustiť pri rýchlosti do 40 km/h. V kombinácií s nastaviteľnou výškou podvozku môžem BX pokojne označiť ako predchodcu dnešných SUV. Prechodnosť v najvyššej polohe bola určite lepšia ako pri dnešných pseudo SUV.

BX SPORT je limitovaná séria, ktorú vyrábali v rokoch 1985 až 1987. Edícia sa líšila hlavne výkonnejším 8 ventilovým motorom a vonkajším vzhľadom. Sport dostal laminátové nárazníky podobné neskoršiemu GTI 16V a rozširujúci laminátový bodykit. Motor mal dvojitý karburátor weber a dosahoval výkon 126 koní (93 kW) a krútiaci moment 170 Nm. Pôvodne plánovali 2500 kusov, vďaka predajnému úspechu vyrobili o ďalších 5 000 kusov viac.

Dostávame sa k najlepšej verzii GTI 16 Valve alebo francúzsky 16 Soupapes. Použili dva motory: XU9J4 (D6C) a XU9J4Z (DFW). Tie sa líšili hlavne kompresným pomerom a nastavením vačkových hriadeľov. PH1 (phase1) vyrábali v rokoch 1987 až 1989 a modernizovanú  Ph2 (v niektorých krajinách mala menší výkon vďaka katalyzátoru) vyrábali v rokoch 1990 až 1992. Spočiatku použili systém Motronic ML4.1 (160 k), neskôr ho nahradili systémom Motronic M1.3 (148 k, 158 k), ktorý sa odlišoval novšou riadiacou jednotkou a snímačom klepania. Podľa krajiny určenia s katalyzátorom alebo bez. Presne tak isto to bolo aj v prípade 405 Mi16 ph1. Ph2 Mi16 už mala motor XU10... 

Citroen BX GTI 16V mal štandardne vyhrievané elektricky ovládané zrkadlá, hmlové svetlá, bodykit, zadný stierač, elektricky ovládaný šíber (podľa krajiny) a klimatizácia (príplatok), palubný počítač (príplatok), vyhrievané sedadlá (príplatok). GTi 16V mali anatomické sedadlá od Recaro s výrazným bočným vedením a bedrovou opierkou pre vodiča. 

Čím si všetkých citrónik získal, bolo hydropneumatické odpruženie oboch náprav. Keď fungovalo, nemalo na svete konkurenciu. Vrásky na čele však prichádzali v prípade porúch. Ale aj na Slovensku sa postupom času naučili niektorí majstri ako na to. Vpredu bola náprava typu McPherson. Brzdy boli kotúčové s ABS aj vpredu aj vzadu. Hydropneumatické zásobníky, alebo hydrogule mala 16v tvrdšie kvôli eliminácii náklonov.

Citroën vyrábal GTi 16V Mk1 autá v rokoch 1987 až 1989. V roku 1990 bol dopredaj Mk1 vyrobených pred rokom 1989. Celkovo vyrobili 11 896 kusov Mk1 a 3 544 kusov verzie Mk2.

Téma youngtimerov z 80. rokov na TopSpeede nie je častá. Pri prvom článku, kde som predstavil Alfu 164, ma mnohí obvinili z reklamy. Nie, nešlo o reklamu, a ani pri BX o ňu nepôjde. Pri blúdení po autobazar.eu mi padol do oka Citrónik BX GTI 16V, ktorý bol už pred časom na predaj. Očividne sa nepredal a majiteľ to skúša opäť. Jedná sa o kúsok z konca roku 1988 so slabším motorom 108 kW (148 k). Auto na fotkách vyzerá zachovalo, bez akýchkoľvek vizuálnych úprav. Všetko, ako má byť. Isto nejaké peniaze zhltne, ale ak túžite po komfortnom aute s neskutočnou charizmou, možno je to pre vás to pravé orechové. 3000 eur nie je až tak veľa, ak je auto v naozaj zachovalom stave.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov