Dá sa predísť zrážke so zverou? Otázka, na ktorú neexistuje jednoznačná odpoveď. Nevadí mi jazdiť v noci, vadí mi jazda po cestách s nevykosenými krajnicami, kde zver nezbadáte, ani keby ste na aute mali namontovanú svetelnú rampu. Moderným riešením sú systémy nočného videnia, no je nimi vybavené len zanedbateľné množstvo áut. Nebudem článok písať formou reklamy na žiaden poisťovací produkt, ale formou príhody z bežného života.

Ak ste slabšej povahy, nasledovné videá nepozerajte... sú trochu drastické. Vystihujú sekundy, keď došlo k stretu zveri a auta.

Takéto výskoky „z ničoho“ sa nedejú len v hornatých oblastiach, ale čím ďalej, tým viac aj na rovinách. Zvieratá sa približujú k zaľudneným oblastiam, možno aj z dôvodu hľadania potravy. Preto je stret so zverou čoraz častejší, čo si vodiči neuvedomujú a spoliehajú sa na poistenie. Zver totiž niečo ako auto nepozná, a tak ho nevníma ako hrozbu. Zver netuší, že môže nejaké škody spôsobiť. Dokonca vôbec nemusíte ísť nad povolenú rýchlosť, aby mala udalosť fatálne následky.

Odpoveď na otázku, či sa dá zabrániť zrážke so zverou a ako, neexistuje. Systémy nočného videnia však riziko zásadne znižujú.

Ale späť k téme. Čo je lepšie? Ťažko povedať. Odborníci radia zver trafiť, bez akéhokoľvek vyhýbacieho, či brzdného manévra. To však iste nie je univerzálna rada. Všetko to záleží na konkrétnych podmienkach, akými sú veľkosť zveri, schopnosti vodiča, možnosti vyhnutia sa, jazdné vlastnosti auta, vzdialenosť od prekážky a rýchlosť auta. Vyhýbací manéver sa dá zvládnuť. Ale treba ho nacvičiť, napr. na voľnej ploche. Ešte lepšie je absolvovať tréning bezpečnej jazdy. Vo vyšších úrovniach sa venujú aj vyhýbacím manévrom.


Ak už nie je možné stretu zabrániť, nepanikárte. Držte volant tak, ako by sa nič nestalo, a následne auto zastavte. V tej chvíli nepozerajte na zviera, ani na rozbité auto. Zazmätkovanie sa vám môže kruto vypomstiť. Môžete ublížiť sebe, ale aj ostatným. Rovnako ako v prvom videu, kde sa 4 osoby zranili. 

Následky neúspešného vyhýbacieho manévru môžu byť horšie, ako priama zrážka zo zverou. Neraz sa stalo, že auto sa zveri vyhlo a následne narazilo do stromov, alebo skončilo v kotrmelcoch...

V prípade, že zrazíte prasa, líšku alebo inú nižšiu zver, zvyčajne si poškodíte len auto. Prasa síce dokáže auto zrušiť na totálku, ale stále lepšie ako zrušiť posádku. S vysokou zverou je to horšie. Tej podrazíte nohy a celou váhou vám padne na kapotu, či čelné sklo, ktoré nemusí náporu odolať. Nie je nič výnimočné, že po nehode s vysokou zverou máte zo strechy lavór. Takéto nehody môžu skončiť tragicky aj pre posádku. Sem-tam sa to stane aj u nás, že ťažká zver prerazí pripútanú osobu na prednom sedadle. 

Čo robiť pri zrážke so zverou?

 

Po zrážke sa správate rovnako ako pri dopravnej nehode. Zapínate výstražné smerovky, vystupujete z auta, obliekate si reflexnú vestu a umiestňujete výstražný trojuholník. Udalosť hlásite na linku 158, kde sa vás policajt opýta na všetky dôležité informácie. Odpovedajte iba na otázky ktoré sa vás pýta. Zvyčajne sú to úplne základne otázky: Čo sa stalo? Kde sa stalo? Ste zranený? Aké máte auto? Je tam zver? A ak áno či ešte žije... Na tieto otázky sa snažte odpovedať presne a jednoducho.  
Vyzerá to potom nasledovne. Na miesto príde policajt, ten zistí okolnosti. Ak si poškodíte len vlastné auto, ktoré nemáte poistené voči zrážke so zverou, tak to s vaším súhlasom nebudú ani evidovať. Ak však poistné krytie máte, a zver na mieste nie je, kontaktujte poisťovňu, či žiada od polície záznam o udalosti. Ak nie, tak to policajt tiež nebude dokumentovať. V prípade že zver je na mieste, na miesto prichádza aj poľovník z poľovného združenia, ktorý musí zver z komunikácie odstrániť. 
Kryje bežné PZP stret zo zverou? Závisí od poistného produktu. Niektoré áno, niektoré nie. Bežné jednoduché PZP sa na to nevzťahuje. Dokonca nie je táto škoda súdne vymožiteľná od poľovníckeho združenia, lebo nie je možné dokázať, že práve tá srnka, ktorú ste zrazili patrí do ich revíra, alebo do susedného... (avšak ak zrazíte domáce zviera, napr. psa a je známy majiteľ, tam už škodu vymáhať môžete, lebo vlastník psa si nesplnil svoju povinnosť. Ako spor dopadne, ťažko povedať. Žijeme na Slovensku...)  

Po zrážke sa správate rovnako ako pri dopravnej nehode. Zapínate výstražné smerovky, vystupujete z auta, obliekate si reflexnú vestu a umiestňujete výstražný trojuholník. Udalosť hlásite na linku 158, kde sa vás policajt opýta na všetky dôležité informácie. Odpovedajte iba na otázky ktoré sa vás pýta. Zvyčajne sú to úplne základne otázky: Čo sa stalo? Kde sa stalo? Ste zranený? Aké máte auto? Je tam zver? A ak áno, či ešte žije... Na tieto otázky sa snažte odpovedať presne a jednoducho.  

 

Vyzerá to potom nasledovne. Na miesto príde policajt, ten zistí okolnosti. Ak si poškodíte len vlastné auto, ktoré nemáte poistené voči zrážke so zverou a zver na mieste nie je, tak to s vaším súhlasom nebudú ani evidovať. Ak však poistné krytie máte a zver na mieste nie je, kontaktujte poisťovňu, či žiada od polície záznam o udalosti. Ak nie, tak to policajt tiež nebude dokumentovať. V prípade, že zver je na mieste, na miesto prichádza aj poľovník z poľovného združenia, ktorý musí zver z komunikácie odstrániť. Vec je vtedy evidovaná ako škodová udalosť.  
 

Kryje bežné PZP stret zo zverou?

Závisí od produktu, ktorý platíte. Niektoré áno, niektoré nie. Bežné jednoduché PZP sa na to nevzťahuje. Dokonca nie je táto škoda súdne vymožiteľná od poľovníckeho združenia, lebo nie je možné dokázať, že práve tá srnka, ktorú ste zrazili, patrí do ich revíra, alebo do susedného. Pekný paradox, že?... (avšak ak zrazíte domáce zviera, napr. psa a je známy majiteľ, tam si už škodu vymáhať môžete, lebo vlastník psa si nesplnil svoju povinnosť. Ako spor dopadne, ťažko povedať. Žijeme na Slovensku...)

Ak zver zrazíte, nenechajte ju len tak na ceste. Môže sa jej iný vodič zľaknúť a vyrobiť tak ďalšiu nehodu. 

Rady na záver

Možno ma teraz niektorí odborníci alebo verejnosť zatratia, ale za týmto si stojím.  

  • Pri jazde v noci mimo obce sa v prípade, že nejde nič oproti, držte viac v strede ako pri kraji. Zvýši sa vám reakčný čas a priestor.
  • Niektorým lesným tvorom sa odrážajú oči. Zamerajte sa na to.
  • Používajte diaľkové svetlá. Niekedy použite aj hmlovky. Keď sa oproti vám zjaví auto, hneď ich vypnite. Je to síce v rozpore so zákonom, ale bezpečnejšie. 
  • Pri jazde po diaľnici si všimnite, či je ohraničená plotom. Ak je, pravdepodobnosť, že sa zver môže dostať na diaľnicu, je minimálna. Plot nie je 100 % zárukou. Po diaľnici D1 medzi TT a BA v noci jazdím zásadne v strede, ak je prázdna diaľnica a okolnosti to dovoľujú. Radšej zaplatím pokutu za jazdu v jazdných pruhoch, ako by som mal zraziť nejakú zver.
  • Aj v menej rizikových miestach jazdite pomalšie. Nikdy neviete, spoza ktorého stromu zver vyskočí a ako sa zachová.
  • Ak vám prebehne pred autom zver, je vysoká pravdepodobnosť, že za ňou pôjde druhá.
     

Čo môžete u nás zraziť? 

Najčastejšie sú líšky, srnky, jelene a rôzne operence. Ničím výnimočným nie sú ani divé prasatá. Za zmienku na východe krajiny stojí napr. zubor. Ja osobne som mal nemilú príhodu s medveďom. Pozor. Ak však zrazíte chráneného živočícha, poľovník v tom prípade zviera nevezme...

Pracujte s tým, že zver sa správa nevyspytateľne. Ak je zranená, tak 2-násobne. Ak si nie ste 100 % istý, nepribližujte sa k nej.

TO STÍHAM - TAK ZAČÍNA NEBEZPEČNÉ PREDBIEHANIE S NEHODOU

TO STÍHAM - TAK ZAČÍNA NEBEZPEČNÉ ...

Dnes sa povenujem predbiehaniu, resp. v zákonnom zmysle slova predchádzaniu. Samo o sebe je to veľmi riskantný manéver, hoc ...

09. 05.
ŤAHANIE AUTA NIE JE JEDNODUCHÉ. VIETE AKO NA TO?

ŤAHANIE AUTA NIE JE JEDNODUCHÉ. VIETE AKO ...

Správne vlečenie auta. Ale v živote som ten pojem nepoužil. Asi ani vy nie. Všetci povedia ťahanie auta. Pre mnohých je ...

11. 05.