NDSka 10. júna, za účasti smotánky otvorila 15 km dlhý úsek diaľnice D3 Svrčinovec – Skalité – Poľsko. Diaľnica po 20 rokoch od začiatku výstavby! Prvý sprejazdnený úsek kysuckej časti diaľnice D3! Chápete? Tento úsek začali stavať ešte v roku 1997 na pokyn p. Rezeša, vtedajšieho ministra. Jeho úloha je rovnaká ako pred desaťročiami - odľahčiť hraničný priechod s Poľskom Trstená, ako aj hraničný priechod Svrčinovec s Českom, kadiaľ prechádzajú vozidlá nad 7,5 t z Kysúc do Českej aj Poľskej republiky. Krása, čo poviete? Kto si tipne rok dokončenia D1 z Bratislavy do Košíc? Tu už jedných 20 rokov ubehlo. Bude im dvojnásobok stačiť?

Diaľnice sa u nás síce stavajú pomaly, ale draho. A my máme byť vďační za každý jeden kúsok, ktorý nám uľahčí život?

Dočkáme sa takého stavu diaľnic niekedy? 

Sprejazdnením úseku D3 Svrčinovec – Skalité – št. hr. SK/PL sa odstránia časové straty vodičov a cestujúcich, zlepší sa dopravný komfort účastníkov premávky. Motoristi jazdou po novootvorenom úseku ušetria 9 minút v porovnaní s jazdou po ceste I. triedy. Zároveň to pozitívne ovplyvní životné prostredie v blízkosti existujúcich komunikácií...


Dva tunely a najvyšší most

Prejazd týmto úsekom bude pre motoristov skutočne zážitkom. Dobrú atmosféru vytvorí scenéria krásnej panenskej prírody. Súčasťou úseku je okrem dvoch tunelov Svrčinovec a Poľana aj najvyšší most v strednej Európe – most Valy (84 m). Motoristi sa počas jazdy po ňom budú môcť pokochať výnimočným pohľadom na tri krajiny – Slovensko, Česko a Poľsko.   

 
Vedeli ste, že ...?

  • Na stavbu mosta Valy bolo použitých 12-tisíc kubíkov betónu a 2 030 ton ocele.
  • Na moste je osadený vetrolam, ako v tretej krajine Európy, po Francúzsku a Chorvátsku.
  • Na pilieri mosta bol počas výstavby osadený výťah, cesta nahor ním trvala 2,5 minúty.

 
Financovanie výstavby
Cena za vybudovanie úseku diaľnice od Svrčinovca až po hranicu s Poľskom tesne presahuje 417 miliónov eur. Zmluvná cena za vybudovanie úseku D3 Svrčinovec – Skalité je necelých 330 miliónov eur bez DPH. Projekt je financovaný zo zdrojov Európskej únie a štátneho rozpočtu.

Trojkilometrový úsek diaľnice v polprofile od Skalitého po hranice s Poľskom začali stavať v roku 1997 a firmou Váhostav! Po 20 rokoch od zahájenia výstavby a 15 rokov po smrti Alexandra Rezeša, ktorý ju ako minister dopravy objednal, prešla šialene dlhá doba. Pýtate sa, je to vôbec možné? Áno, je! Po prvých troch kilometroch k nej teraz pristavili 12 kilometrov, čiže celková dĺžka je zhruba 15 kilometrov.


Aj nadväzujúca diaľnica má takmer v celej dĺžke jeden pruh pre každý smer, viac by zrejme neprešlo cez Európsku komisiu, pretože veľká investícia by sa v pomere k hustote premávky nevyplatila. Od hraníc doteraz nemohli niekoľko kilometrov len tak jazdiť veľké nákladiaky, na cestu nižšej triedy, aká tadiaľ vedie, sa totiž nezmestili. Kamionisti preto prechádzajú cez Česko a poľský Těšín, alebo si vyberajú obchádzku cez Trstenú.

 

Zdroj: NDS, HnOnline

ROZHODLI, KADIAĽ BUDE VIESŤ ZLOŽITÝ ÚSEK D1 TURANY - HUBOVÁ

ROZHODLI, KADIAĽ BUDE VIESŤ ZLOŽITÝ ...

Napriek mnohým sľubom nie je diaľnica D1 dokončená ani len po Košice. Medzi našimi najväčšími mestami existuje stále ...

30. 05.
VIETE PREČO SÚ BETÓNOVÉ DIAĽNICE LEPŠIE?

VIETE PREČO SÚ BETÓNOVÉ DIAĽNICE ...

Betónové cesty sú u nás motoristami doslova nenávidené. Stačí spomenúť „tankodrom“ na Turci alebo cestu E572 okolo ...

28. 05.