Diaľničné známky sa vo forme poplatkov dotýkajú vodičov vždy priamo. Tieto témy sú aktuálne zvyčajne koncom starého a začiatkom nového roka, alebo pred letnou dovolenkovou sezónou. Tentokrát sa ale nejdeme vo veľkom baviť o cenovej zmene diaľničných známok u nás alebo v okolitých krajinách, ale o zmene pravidiel platnosti, ktoré navrhuje Európska únia. Cien sa návrh dotýka zatiaľ iba veľmi okrajovo. 

15 krajín EÚ bude musieť zmeniť spôsob cestného mýta z časovej bázy na tarify podľa vzdialenosti.

Podľa návrhu Európskej komisie, ktorý získal k dispozícii portál EurActiv.com, bude 8 krajín musieť zmeniť poplatky za cesty pre osobné automobily a 9 krajín systém spoplatnenia pre nákladiaky. Okrem Slovenska sa bude musieť diaľničných známok na časové obdobie zbaviť do roku 2023 aj Rakúsko, Bulharsko, Česká republika, Maďarsko, Rumunsko, Slovinsko a Nemecko. Švédsko, Lotyšsko, Litva, Dánsko, Rumunsko, Bulharsko, Holandsko, Belgicko a Spojené kráľovstvo, ktoré má ale Úniu opustiť v roku 2019, by mali na dni obmedzené diaľničné známky zrušiť pre vodičov nákladnej dopravy. Ak by návrh EK prešiel, išlo by o prvú reguláciu v EÚ, ktorá by sa týkala regulácie poplatkov na cestách, a dnes je stále v réžii členských štátov.

„Poplatky založené na časovej báze neodrážajú skutočné náklady, ktoré ovplyvnia infraštruktúru, a preto nie sú účinné...“

Okrem toho chce Komisia odporučiť, aby správcovia využívali v maximálnej možnej miere elektronické digitálne systémy. To by malo umožniť, aby sa prostredníctvom jedného jediného zariadenia platili poplatky v rámci celej EÚ. To by malo uľahčiť život aj vodičom, ktorí by už viac nemuseli stáť v radoch na mýta, alebo lepiť či objednávať diaľničné známky.

 

No ale dostávame sa k tomu kľúčovému. Návrh sa dotýka aj cien za používanie diaľnic. Komisia navrhuje, aby nákladné autá, ktoré produkujú veľmi nízke emisie, mali znížené poplatky, a to vraj až o 75 %. 


Výška cestného mýta by mala byť do r2023 regulovaná a Komisia plánuje určiť strop. Podľa nich by napr. 10-dňová známka dovtedy nemala stáť viac ako 8% ročnej známky. Čiže v podstate pre Slováka výrazná zmena, keďže z 50 eur predstavuje 8 % rovné 4 €. Vodiči nákladnej dopravy by za 1-dňovú známku nemali zaplatiť viac ako 2 percentá z ceny ročnej známky.


V Bruseli a aj v členských štátoch sa už začali ozývať hlasy, ktoré nesúhlasia. Podľa medzinárodnej cestnej únie, ktorá reprezentuje nákladné dopravné spoločnosti, sú časovo obmedzené diaľničné známky lacnejšie a v praxi jednoduchšie. Rakúska pravicová europoslankyňa Claudia Schmidt pre EurActiv.com uviedla, že „v minulosti nikdy nemalo mýto ani poplatky vplyv na zníženie znečisťovania.“ Komisia by podľa nej mala podporovať technológie v osobnej a nákladnej doprave, namiesto „penalizovania vodičov“.

 

Čo si o tom myslíme my? Spoplatnenie diaľnic zo vzdialenostného pohľadu a nie z časového znie logicky. Neviem si celkom predstaviť, ako budú regulovať ceny. Či bude všade v EÚ rovnaký spôsob a rovnaká cena za prejdený kilometer, alebo sa bude cenotvorba odvíjať aj od hustoty kvalitnej cestnej siete... Myslím si, že keby existovala jednodňová diaľničná známka za rozumný poplatok, iste by viac vodičov zvolilo túto možnosť. Touto cestou by ale nedosiahli vysokú ekologickosť. Predpokladám, že tento návrh v sebe bude niesť ešte kopec skrytých poplatkov, ktoré bude musieť bežný motorista uhrádzať. Ale možno sa mýlim... 

Zdroj: EurActiv