Krátky profesný životopis Jozefa Kabaňa

Po stredoškolskom štúdiu umeleckého dizajnu na Škole úžitkového výtvarníctva v Kremnici pokračoval od r1991 štúdiom produktového a priemyselného dizajnu na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Ako študent sa zúčastnil dizajnérskej súťaže pre značku Škoda, v ktorej získal 2. miesto a možnosť pracovať pre koncern VW. Najskôr ako praktikant, neskôr ako dizajnér exteriéru automobilov. Volkswagen sa ho rozhodol finančne podporovať v ďalšom štúdiu na londýnskej Royal College of Art v odbore „dizajn vozidiel“. Stal sa prvým Slovákom, ktorý túto školu absolvoval.
 

V poslednom roku štúdia získal cenu "Giorgio Giugiaro Award for Design Innovation". V r1999 sa dostal do tímu dizajnu superšportu Bugatti Veyron vedeného šéfdizajnérom VW Hartmutom Warkussom, v ktorom bol zodpovedný za návrh exteriéru. Podieľal sa tak na vývoji od prvých nákresov (prvá štúdia Tokio 1999) až po začiatok produkcie v roku 2003 (august 2003 - prvý funkčný prototyp). V r2003 odišiel Warkuss do dôchodku a tak bol Kabaň prezentovaný ako dizajnér Veyronu, napriek tomu, že vtedy už od VW prešiel k Audi. Tu sa za 3 roky vypracoval na vedúceho Centra pre dizajn exteriéru. Od februára 2008 zastáva funkciu vedúceho oddelenia designu značky Škoda Auto. V r2014 v Ženeve predstavil dizajnovú štúdiu Škody VisionC, z ktorej vychádzajú súčasné modely tretej generácie Octavia, Fabia a Superb. Na videu podrobne predstavuje VisionC magazínu EVO.

Nedávno s pánom Kabaňom o dizajne a jeho pôsobeni v Škodovke prebehol krátky rozhovor. Reč bola o funkčnosti, o dizajne, o zákazníkoch a mnohom inom. Nižšie rozhovor v skratke sumarizujem a upozorňujem na najdôležitejšie myšlienky z neho.

Pán Kabaň vraví, že jeho snom je spájať estetiku s maximom funkčnosti. A to až do takej miery, že sa nebude hovoriť o dvoch rôznych veciach, ale o akejsi estetickej-funkčnosti. Vraví, že auto by malo v prvom rade plniť účel, čiže odviezť ľudí z bodu A do bodu B. Aj keď si pán Kabaň myslí, že auto by sa nemalo stať stredobodom našich životov, pri výbere by sme mali byť obozretní. Autá o majiteľovi veľa napovedajú. Napríklad nový Superb. Podľa Kabaňa dodáva sebavedomie. A to nie len vodičovi, ale aj značke Škoda. Samozrejme, s prémiovými vozidlami sa Superb priamo porovnávať nemôže, no v ich spoločnosti musí vyžarovať dostatok sebavedomia. Okrem sebavedomia napovie Superb o majiteľovi aj to, že je to solídny človek, ktorý dokáže oceniť kvalitu a techniku.

Je dôležité poznať svojich zákazníkov a vedieť, ako ďaleko môže dizajn zájsť. Autá môžu vyzerať staro, nemoderne, alebo prečačkane...
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Šéfdizajnér Škody Auto Jozef Kabaň tvrdí, že je veľmi dôležité poznať svojich zákazníkov a vedieť, ako ďaleko môže pri dizajne zájsť. Bolo by veľmi riskantné auto prečačkať. Ak však inovácie podcení a auto bude medzi konkurenciou vyzerať staro, respektíve nedospelo, stratí zákazníkov rovnako ako v prvom prípade. Treba však povedať, že ak by sa naslúchalo zákazníkom viac, autá by nenapredovali tak ako napredujú teraz. Ľudia si totiž neuvedomjú čo všetko by sa im zišlo o rok, o dva alebo o tri, keď bude auto ešte stále nové. Takýmto spôsobom by sme internet v autách ešte stále nemali. Je teda veľmi dôležité nájsť si svoju zlatú strednú cestu, ktorá sa niekedy hľadá veľmi ťažko.

Význam dizajnu je dnes oveľa väčší ako kedysi. Autá sa na seba stále viac podobajú, najmä z technickej stránky. Priemerný zákazník si auto vyberie na základe tvarov. Istá štúdia tvrdí, že na základe dizajnu vyberá auto až 85% zákazníkov. Neuveriteľné!

Význam dizajnu je v dnešnej dobe oveľa väčší ako kedysi. Autá sa na seba čím ďalej tým viac podobajú, to najmä z technickej stránky. Vezmime si napríklad strednú triedu, kde musia mať všetci nejaký ten malý diesel (väčšinou 1.6), potom väčší diesel (2.0 v rôznych výkonových verziách), no a do počtu aj nejaký ten benzín. Výkony a charakteristiky jednotlivých aút sú si tiež stále podobnejšie. Ak by sme hovorili len o VW Group (Superb vs Passat), rozdiely by takmer zanikli. Z toho vychádza, že priemerný zákazník si auto vyberie na základe dizajnu. Veď čo iné mu aj ostáva. Istá štúdia toto tvrdenie len podporuje. Podľa nej si totiž na základe dizajnu vyberá auto až 85% zákazníkov. Neuveriteľné!

Na moje počudovanie, na otázku či by chcel pracovať znova na dizajne nového Bugatti odpovedal pán Kabaň vlažne. Vravel, že by klamal ak by vyslovene povedal nie, no nie je to jeho snom. „Moje Bugatti je dnes Škodovka. Je nádherné robiť drahé a exkluzívne autá, ale pre mňa je každý projekt ten exkluzívny,“ vyhlásil Jozef Kabaň pre české médiá.