14.02.2016

Dlhší život vášho auta nemusí veľa stáť

Chcete vedieť, ako sa správne postarať o vaše auto
a neplatiť zbytočne drahé opravy? Stačí málo. Kľúčom k dlhodobej bezproblémovej prevádzke je prístup majiteľa vo forme prevencie. Pozrime sa na niekoľko krokov, ktoré výrazne predĺžia život vášmu automobilu, odbremenia vás od drahých opráv, času strávenom v servisoch a sklamaním z vášho motorového pomocníka.

Význam správnej olejovej náplne
 

Venujte zvýšenú pozornosť olejovému servisu. Olej je pre motor životne dôležitou kvapalinou:

* zabezpečuje plynulý pohyb všetkých pohyblivých súčiastok motora,
* má čistiacu funkciu, 
* slúži ako chladiace médium.
 

Prvým zásadným problémom je, že motoristi zvyknú jazdiť na maximálny povolený olejový interval, za úplný extrém považujem prekračovanie hranice servisného intervalu aj o niekoľko tisíc kilometrov. Keďže dnešné motory sú dnes výkonnosťou a zložitosťou oveľa ďalej ako v nedávnej minulosti a dosahujú dvoj, či trojnásobné výkony z rovnakého objemu, majú tiež vyššie kvalitatívne požiadavky na mazanie a chladenie.  

Dnešné oleje sú schopné toto zvládnuť, ale len za istých podmienok a do určitého času, resp. kilometrového nájazdu. Svojou prácou v motore:

* znižujú trenie,
* zbierajú kovové oderky z namáhaných komponentov, 
* mažú,
* chladia, napríklad ťažko namáhané turbodúchadlo,
* obsahujú aditíva, ktoré chránia rôzne súčiastky v motore.
 

Jazdením však tieto vlastnosti strácajú.

Viete o tom, že servisný interval na výmenu oleja v príručke automobilu je vlastne maximálne povolený interval?

Optimálne prevádzkové podmienky vozidla
 

Maximálne povolený interval by ste mali využívať iba vtedy, ak váš automobil jazdí za optimálnych prevádzkových podmienok.

Patria sem:
 
* jazdy na dlhé vzdialenosti s minimom studených štartov, 
* jazdy bez vysokého teplotného a výkonového zaťaženia motora,
* jazdy s prevahou ustálenej rýchlosti - diaľničné presuny apod.

V opačnom prípade výrobca odporúča skrátiť servisný interval na polovicu.


Správny výber oleja
 

Druhou častou chybou je samotný výber oleja. Na trhu sú oleje s množstvom výkonových špecifikácií presne určených pre konkrétne technológie. Väčšina motoristov pozná maximálne číslo na obale určujúce viskozitu oleja ako napríklad 5W-30. To je však žalostne málo. Oveľa dôležitejšie  hodnoty nájdete na zadnej strane obalu, kde vám výrobca vo forme čísel a písmen v kódoch vraví, či je vhodný:

* pre benzínový alebo naftový motor, prípadne oboje, 
* pre motory s filtrom pevných častíc DPF, 
* na mazanie pre motory so vstrekovacím systémom pumpa tryska
  (staršie VW group dieselové motory), 
* pre prípravu palivovej zmesi systémom Common rail, 
* ako klasický alebo ľahkobežný olej, pre ktorý musí byť motor priamo skonštruovaný výrobcom
  a pod. Žiaľ, často sa na toto nehľadí ani v servisoch, čím prichádza k predčasnému opotrebeniu   komponentov a následným poruchám. 

Presnú špecifikáciu oleja vhodného pre váš automobil nájdete vždy v manuáli vozidla.

V poslednom čase sa vyskytol ešte jeden problém, žiaľ, už aj motorové oleje sa objavujú na trhu ako falzifikáty, poväčšine nesú meno zvučných značiek a sú na trhu v baleniach takmer na nerozoznanie od originálov a za veľmi lákavé ceny. Majú však jeden zásadný problém. Ich kvalitu, zloženie a technickú špecifikáciu nikto negarantuje. To znamená, že za pár ušetrených eur si nalejete do motora ťažko identifikovateľnú kvapalinu. Kupujte preto oleje len z overených zdrojov.

Ak chcete vášmu autu predĺžiť život, skráťte výmenný interval o polovicu oproti maximálnemu povolenému, dodržujte technickú špecifikáciu olejov, nakupujte len z overených zdrojov 
a dodávateľov a nezabudnite, že spolu s olejom sa vždy mení aj olejový filter.

A posledná dôležitá informácia znie: nezaťažujte studený motor vysokými otáčkami a nechcite od neho plný výkon, kým nedosiahne prevádzkovú teplotu, lebo práve tu hrá olej významnú úlohu. Svoje mazacie schopnosti v plnom rozsahu dosahuje až pri prevádzkových teplotách, kedy chráni motor a jeho súčasti pred výrazným opotrebením a poškodením.
 

Daniel Miklóši
Autoporadca
www.autoporadca.sk 



SÚŤAŽ: Vyhraj balíček autokozmetiky od Auto Kelly za 30 €

Balíček autokozmetiky za 30€ Koľko predajní má AutoKelly na Slovensku? Chcem súťažiť


DISKUSIA K ČLÁNKU - VYJADRITE AJ VY SVOJ NÁZOR

Prihláste sa, ak máte konto na TopSpeed.sk.

15.02.16 07:42 | Laco 1
Myslim,že okolo falzifikatov mot.olejov sa robí zbytočný humbuk,
určite boli na trhu nejake falzifikaty, no nie v našej krajine a tykalo sa to tak to tak 2-och, či 3-och značiek

jednoducho pančovanie mot.oleja bola viac-menej jednorázová záležitosť,ktorá už odoznela kompletne a na slov.trhu sa falzifikáty mot.olej už nevyskytujú.

Tento článok je reklama na FUCHS !

Celkom rád by som ten olej vyskúšal vo svojom motore, no nikde som ho ešte nevidel vpredaji....

nebolo by od veci dať info, tam a tam predavaju ten fuchs olej a nie vypisovať o falzifikatoch

odpovedať

15.02.16 08:17 | PHiLiPZ

52

93

mas nejake fakty na podporu toho, ze u nas nie su fake oleje?
http://www.topspeed.sk/v-moskve-odhalili-vyrobnu-falosnych-olejov-so-ziskom-takmer-15...

a co sa predaja tyka http://bfy.tw/4GUt

odpovedať

2 | 2

15.02.16 08:28 | Laco 1
V nazve článku máš odpoveď : V Moskve odhalili vyrobnu falošných olejov...

Ktorá distribučná sieť na Slovensku, či samotný obchod
odoberá oleje z Moskvy ????

A googliť viem, ja naražam na tu vec,že v mieste mojho bydliska nikto nepredáva oleje Fuchs

odpovedať

15.02.16 08:39 | PHiLiPZ

52

93

ktora distribucna siet alebo samotny obchod 100% neodobera od niekoho (napr. z Polska), kam sa nic z Ruska 100% nezatula?

odpovedať

5 | 0

15.02.16 08:48 | doki
Kedže si mimo profesie,tvoj názor sa dá pochopiť.Možno je lepšie,že do spústy vecí ľudia vôbec nevidia a pokojnejšie spia.Pre každý prípad,v každom segmente je rozumné počúvať na ľudí ktorý sa tým živia a menej myslieť vlastnou hlavou.Čo ale na slovensku neplatí,každý vie všetko lepšie,škoda že nič nevie o svojej práci

odpovedať

15.02.16 23:19 | Johhny5
Fuuha si dobry :-) pekny trik.

odpovedať

16.02.16 10:17 | krbo

102

61

na http://www.pro-oil.cz/ sú podozrivé ceny. Písal som na slovnaft, že čo si o tom mám myslieť. Ja platím za MOL dynamic LongLife 5W30 12EUR. Tu je 144Kč !
Jazdím na: Mitsubishi Lancer 1.8Di-D, Mitsubishi , Nissan

odpovedať

0 | 0

16.02.16 12:05 | axa

290

70

Ahoj pre informáciu v TV novinách bolo že v Rimavskej Sobote našli sklad falošných náhradných dielov a olejov a distribuovali celé Slovensko , no ten sklad už fungoval dlhé roky , z Polska a Turecka k nám prúdi veľa falošných náhradných dielov a žiaľ ich kupujú aj výhradný predajcovia
Jazdím na: Alfa Romeo 159, Peugeot 407SW

odpovedať

1 | 0

15.02.16 08:39 | doki
Prepotrebná téma ktorú by mal každý prečítať radšej tri razy aby aspoň desatinu pochopil.Jednoznačne skrátiť interval výmeny a nelaborovať.Slováci si zaviedli nový fenomén čo by nenapadol ani eskimáka,do staršej motorizácie nalievajú "hustejšie" oleje,aby nemali spotrebu oleja a pokojne si kúpia hoci aj olej v Tescu

odpovedať

15.02.16 08:48 | Laco 1
Slovenski zakaznici a majitelia aut by skor mali pochopiť a naštudovať si špecifikacie mot.olejov podĺa ACEA

a potom by rozumeli problematike a nedavali v obchode predávačom blbe otázky typu :
..ktorý olej odporúčate 5W-30 alebo 5W-40...
a rovnako blbý predávač v obchode s autosučiastkami
odpoveda : ...vyrobca odporúča 5W-30 , tak tam dajte 5W-30

odpovedať

15.02.16 12:52 | sosko

25

83

...správne, alebo ešte
"Mám naliať syntetiku, alebo polosyntetiku?"

Odpoveď predajcu: "Ak jazdíte polosyntetiku, tak nemente, zadrete motor!"
resp. iný predajca "Syntetika Castrol 5W40 to je top" :)
Jazdím na: Škoda Octavia 2

odpovedať

3 | 0

15.02.16 10:14 | KEKO535

465

75

pred 15r. som pracoval na jednej cerpacke na ktoru chodil jeden chlap, ktory sa ma raz opytal ktory olej ma dat do felicie. Pytam sa, ze aky tam ma motor ....on ze 1.3b. Tak som mu ponukal 15W40 a on, ze ten nemoze dat. A ja, ze preco? ON: lebo mam 44KW a toto je od 15 do 40 :DDDDD .....nevedel som co mam povedat :D
Jazdím na: Mercedes W204

odpovedať

22 | 0

15.02.16 15:20 | karol.m
Je to skutočne tak ako autor píše,,len odporúčam aby ďalšia téma bola,, o mýtuse o doživotnom prevodovom oleji..

odpovedať

15.02.16 20:00 | JankoSNV

27

78

Ja na mojom Forde Mondeo r.v. 09 mám interval 20 tisíc. Ale mením každých 15tis. Aj kopec ľudí čo poznám tak to nemenia podľa intervalu ale po 15tis. Dávam olej Ford Formula F. čo odporúča aj výrobca ale vyrába to Castrol, a motor nežerie olej čo je ok. Ale aj tak rozmýšľam nad zmenou možno Mobil alebo Total, vraj Castrol už nieje to čo býval. Mám otazku pozna z vás niekto značku Millers Oil?
Jazdím na: Ford Mondeo MK IV

odpovedať

1 | 0

16.02.16 11:03 | kunyfer

42

89

Nechcem šíriť informácie bez uvádzania zdroja , ale nie jeden kompetentný človek v original servise nám prezradil, že mal ponuky od rôznych "kšeftárov", kt. ponúkali fake olej za ceny chleba. S dodatkom, že nálepky na olej im dodaju ake chcu :)
...kde má potom človek istotu že neleje Raciol do svojho mazlíka?
PS: samozrejme, títo kompetentní ten olej nepredávaju, lebo by si robili hanbu sami sebe...
Jazdím na: Honda Prelude 5g, Honda Civic 8g, Honda Civic 9g

odpovedať

4 | 0

16.02.16 12:15 | axa

290

70

pozrite si výrobcov olejov Castrol nevyrába oleje iba balí a kupuje to od BP, tak isto ako Mobil a Agip sú rovnaké a podobne , najviac falšovaný je Castrol a náhradné diely do VW group
Jazdím na: Alfa Romeo 159, Peugeot 407SW

odpovedať

1 | 0

23.02.16 12:45 | slazoSVK

54

77

odkiaľ máš túto informáciu? Zaujíma ma to z dôvodu, že olej nechávam meniť v autorizovanom service škoda (už naozaj neviem aký by mal byť spoľahlivejší zdroj)
Díky
Jazdím na: Škoda Rapid Spaceback, Suzuki Swift

odpovedať

0 | 0

16.02.16 22:10 | MatusKAP
no keď už téma o olejoch páni a pančovaní ... tak určite zabudnite na shell, castrol, mobil...bežne pančovaný olej aj v polsku..zbierajú staré krabice /mám to overené priamo od človeka, ktorý predáva 10 ton oleja ročne!!/ a prelivajú tam najvačšiu sračku čo nádju...

Keď už olej do motora tak jedine - RAVENOL - nemecký olej dostupný u nás, MILLERS - tiež špička, MOGUL - paramo špičovký český olej, alebo ešte FUCHS .... ak som niečo vynechal tak sorry...

Ak žijete v ilúzii, že CASTROL je topka tak sa rýchlo preberte lebo to už dávno nie je nemecký olej!!!

Výmena každých 15 tis či už je to longlife, ester alebo hocičo pánové :)
Jazdím na: Volkswagen golf, Volkswagen polo, Fiat doblo

odpovedať

6 | 1

23.02.16 12:48 | slazoSVK

54

77

To mi chceš povedať, že každý jeden liter mobil alebo castrol, ktorý kúpim v hocjakom obchode je pančovaný? VW/skoda/audi a veľa iných servisov, ktoré majú zmluvy s napr. shell alebo castrol nalievajú do aút "olej z fritézy"?
Jazdím na: Škoda Rapid Spaceback, Suzuki Swift

odpovedať

0 | 0

23.02.16 15:44 | easy
viem si to uplne v pohode predstavit....:)

odpovedať

23.02.16 17:27 | Laco 1
všetko je spančované..

len SHELL olej kupeny na SHELL benzinke je O.K.

lebo stoji 30 eur/liter

niektorým už kompletne HRABE ...

odpovedať

26.02.16 23:42 | JJJ
U mňa selenia

odpovedať

android aplikacia

Najnovšie komentáre