Áno, správne. Dodge Viper, legenda, ktorú mnohí z nás mali na plagáte nad posteľou, tento rok končí. Jeho kariéra začala pred 25 rokmi, čo je naozaj úctyhodný výsledok. Posledný kúsok sa dostavil ako derniéra na oficiálnu premiéru modelu Dodge Challenger SRT Demon.

Prvá generácia prišla s 8,0-litrovým vidlicovým desaťvalcom, ktorý produkoval 298 kW (400 k). Krútiaci moment osciloval okolo hodnoty 630 Nm. Motor bol spojený výlučne so 6-stupňovým manuálom.

Dodge Viper, sen mnohých z nás, tento rok definitívne odíde do večnosti.

Relatívne ľahký automobil s pohotovostnou hmotnosťou 1 490 kg zrýchlil z 0 na 100 km/h za 4,8 sekundy a na 160 km/h za 9,2 sekundy. To sa písali skoré 90-te roky. Na začiatku bol Viper sparťansky vybavený, neskôr do ponuky príplatkov pribudla klimatizácia alebo nastaviteľné tlmiče.

Druhá generácia prišla na trh v roku 1995. Motor zostal stále na zdvihovom objeme 8,0 litra, výkon však poskočil na 309 kW (421 k) do roku 1997 alebo až na 336 kW (456 k) od roku 1998 a vo verzii GTS.

Niektoré oceľové prvky boli nahradené hliníkovými. Výkonnejšia verzia GTS akcelerovala na 100 km/h za 4,2 sekundy a na 160 km/h za 8,6 sekundy. Maximálna rýchlosť atakovala takmer 300 km/h (298 km/h).

Tretia generácia priniesla modernejší dizajn a motor so zväčšeným objemom na 8,3 litra. Ten produkoval 370 kW (500 k) a 712 Nm vo verzii Roadster alebo 380 kW (510 k) a 725 Nm vo verzii Coupe. Prevodovka bola v ponuke stále jediná, a to 6-stupňová manuálna.

Kupé zvládlo šprint na 100 km/h za 3,9 sekundy a maximálka prekonala 300 km/h (310 km/h). Štvrtá generácia prišla v roku 2007 a opäť priniesla zväčšený zdvihový objem (8,4 litra).

Motor produkoval 450 kW (600 k) a celých 760 Nm. Na výber bola opäť jediná prevodovka, manuálna 6-stupňová. Už v tejto generácii Dodge vyhlasoval, že príde k ukončeniu výroby. Dokonca vyrobili edíciu s názvom Final Edition. Zlom však prišiel až s piatou generáciou.

Posledná, piata generácia prišla na trh v roku 2012 a bola v ponuke len ako coupe. Opäť 8,4-litrový vidlicový desaťvalec dosiahol 481 kW (645 k) a 813 Nm. Manuálna 6-stupňová prevodovka zostala do konca výroby jedinou voľbou. Opäť boli v ponuke rôzne edície. Koniec výroby v tomto roku znamená bodku za úspešnou legendou, ktorá v očiach mnohých motoristických nadšencov zostane navždy jedným z nesplnených snov. Podľa Dodge nástupca nepríde...