Práce na stavbe diaľnice D1 okolo Prešova mali začať už v novembri minulého roka. Podozrenie z predraženia obchvatu však odložili podpísanie zmluvy o dielo. Minister dopravy Arpád Érsek si dal vypracovať hodnotovú analýzu, ktorá posúdila finančné aj nefinančné náklady stavby. Jej výsledky ho však nepresvedčili o tom, aby vyhlásil nový tender.

Minister tak nakoniec podľahol tlaku a nevypísal nový tender, ktorý mohol cenu za stavbu znížiť. Podarilo sa mu však dohodnúť memorandum o „zľave“ vo výške 4 %. Na základe dodatku by malo združenie firiem okolo Eurovie ušetriť pri stavbe cca 15 miliónov eur.

Minister včera podpísal zmluvu na vybudovanie úseku D1 Prešov západ – Prešov juh. Víťazom tendra sa stalo združenie spoločností Eurovia SK, Eurovia CS, Doprastav, Metrostav, Metrostav Slovakia, ktoré diaľnicu dlhú takmer osem kilometrov postaví cenu 356 miliónov eur. Pôjde tak o najdrahší úsek diaľnice D1 s cenou za kilometer okolo 45 miliónov eur. Dokonca aj náročné tunelové úseky medzi Žilinou a Martinom stoja podstatne menej (cca 30 miliónov na km).


Minister tak nakoniec podľahol tlaku a nevypísal nový tender, ktorý mohol cenu za stavbu znížiť. Podarilo sa mu však dohodnúť memorandum o „zľave“ vo výške 4 %. Na základe dodatku by malo združenie firiem okolo Eurovie ušetriť pri stavbe cca 15 miliónov eur. Údajne to pôjde na úkor zisku konzorcia (cca 5 miliónov eur). Zvyšné úspory by mali byť na základe technických zmien, tie však nemajú narušiť celkovú kvalitu diela. Či sa však aj reálne podarí ušetriť finančné prostriedky je zatiaľ ťažko odhadnúť.


Stavba má začať v júni, čo je oproti pôvodnému plánu meškanie 8 mesiacov. Obchvat D1 preto neodovzdajú stavbári v roku 2020, ale až o rok neskôr. Na úseku dlhom 7,8 kilometra bude 18 mostných objektov, 1 tunel (2,2 km) a dve veľké križovatky. Obchvat Prešova má vodičom osobných áut ušetriť 19 minút a nákladným 18 minút.

„Dopravné problémy v Prešove nezmiznú zo dňa na deň, faktom je, že tranzitnú dopravu v smere od Popradu na Košice potrebujeme dostať z mesta. Vnútromestskú dopravu už o pár mesiacov odľahčí nová štvorpruhová cesta po Nábrežnej komunikácii. Zároveň pracujeme aj na severnom obchvate mesta spolu s dostavbou rýchlostnej cesty R4,“ hovorí minister dopravy Arpád Érsek.


Na potrebu výstavby severného obchvatu Prešova upozorňujú aj aktivisti. Hodnotová analýza však ukázala, že toto riešenie nie je najefektívnejšie. Na základe týchto podnetov bude teda R4 lacnejšia, vyžiada si to však jej zúženie.

 

„Podpis zmluvy na diaľnicu D1 pri Prešove je pozitívnym signálom. Momentálne očakávajú pomoc s dopravnou dostupnosťou ďalšie regióny. Príkladom je dokončenie diaľnice D3 na Kysuciach či rýchlostná cesta R2. V jej prípade ide o viaceré očakávané úseky ako Kriváň – Lovinobaňa za Detvou či Šaca – Košické Oľšany, ktorý tvorí súčasť takzvaného vonkajšieho obchvat Košíc,“ komentuje hovorca Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska, Peter Steigauf.