Možno to znie divne, ale je to skutočnosť. V lete sa na štart Rally Mongolsko postaví elektrický Nissan Leaf. Bude prvým elektromobilom na Rally Mongolsko a bude hájiť česť elektrických vozidiel. V konkurencii bežných automobilov so spaľovacími motormi to však bude mať jednoznačne ťažké. Elektrický Leaf na Rally v Mongolsku tak možno prepíše históriu elektromobilov.

Upravený Leaf bude prvým elektromobilom na tomto podujatí. Či už ide o zaujímavý počin alebo nie, konštruktéri museli vymyslieť a upraviť množstvo vecí. S názvom Leaf AT-EV (All Terrain Electric Vehicle – elektromobil na všetky povrchy) tak bude štartovať na ťažkom podujatí, ktoré začína v Londýne a končí v Ulan Ude v Rusku. Koniec v pôvodnom Mongolsku z dôvodu vysokých poplatkov už dávnejšie zrušili.

Interiér prišiel o zadné sedadlá s pásmi, čo ušetrilo 32 kg.

Princípom rally sú 3 podmienky. Automobil, na ktorom ide posádka, musí byť malý a lacný. Druhým bodom je, že team nesmie mať žiadnu podporu. Treťou podmienkou je, že každý team musí odovzdať na charitu aspoň 1 000 libier.

Rally Mongolsko určite prinesie rôzne ťažké skúšky.

Teamy využívajú autá s objemom do 1,0 litra

Celá trasa meria 10-tisíc míľ, čo je v prepočte približne 16-tisíc km. Akcia prebieha od roku 2004. Vozidlá majú objem menší ako 1,0 litra. Organizátori tak predpokladajú, že sa skôr dostanú do problémov a budú musieť požiadať domácich o pomoc, čím sa skontaktujú s domácim obyvateľstvom. Tohtoročný vstup Nissanu Leaf do rally je zdôraznenie záväzku k trvalej udržateľnosti a zlepšeniu životného prostredia.

Brodivosť bude tiež jedným z problémov elektromobilu.

Nissan Leaf AT-EV vychádza zo sériového Leafu Acenta 30 kWh, ktorý ponúka dojazd až 250 km. Model na rally má kolesá Speedline SL2 Marmora a úzke pneumatiky Maxsport RB3. Medzi ďalšie úpravy patrí 6 mm hliníkový ochranný kryt spolu s ďalšími ochrannými prvkami, pletené brzdové hadičky alebo zosilnené podblatníky.

Elektrický Leaf bude prvým elektromobilom na Rally Mongolsko

Modifikovaný strešný nosič poskytne úložný priestor a má navyše svetelnú rampu Lazer Triple-R 16, ktorá dokáže vyprodukovať 16 400 lumenov. Interiér prišiel o zadné sedadlá s pásmi, čo ušetrilo 32 kg. Do výbavy však pridali sadu hasiacich prístrojov, čo hmotnosť opäť o niečo zvýšilo.

Nissan Leaf si tiež vybrali pre jeho najširšiu sieť rýchlonabíjacích staníc. Po ceste však budú musieť veľa plánovať, obzvlášť v stepiach Ázie môže byť elektrina veľmi nedostatkovým tovarom. K dispozícii však bude pravdepodobne aj pomocné vozidlo s generátorom, ktoré dodá elektrinu cez zásuvku na 240 V. Ako si nakoniec upravený Leaf poradí s nástrahami tohto podujatia, zistíme od 16. júla, kedy Rally Mongolsko štartuje.