Už mesiac fungujú dotácie na nákup elektromobilu (5000 eur) a plug-in hybridu (3000 eur). Zatiaľ ich využilo len 32 ľudí. Ide o neúspech? Na hodnotenie projektu, ktorý končí až 31.12.2017 je trochu skoro. No už teraz vieme, že ani v prípade vyčerpania celej dotácie 5,2 milióna eur a nákupu viac ako tisíca elektromobilov nedôjde k žiadnej razantnej zmene. V SR je totiž registrovaných až 2,7 milióna spaľovacích áut. Ak chcú politici podporiť elektromobilu, kde by mali ísť po radu? No predsa do Nórska.

„Alternatívou voči dotáciám môže byť princíp „znečisťovateľ platí“. Ten funguje v Nórsku. Mnoho ľudí tvrdí, že Nórsko dotuje elektrické autá, ale to nie je pravda. Už dávno totiž uvalili vyššiu daň na klasické automobily.“

„Najlepším  príkladom  na  svete  je  spomínané Nórsko a to hneď z niekoľkých dôvodov. Ak sa pozrieme na súčasnú situáciu, takmer každé tretie predané auto je elektrické. Navyše väčšina z nich je plne elektrická. V tomto sú skutočne najlepší. Všetky skupiny spotrebiteľov, dokonca aj dámy vo veku 60-70 rokov, ktoré nevedia nič o autách a o elektromobiloch už vôbec, kupujú práve elektromobily,“ hovorí Bert Witkamp, generálny tajomník Európskej asociácie pre elektromobilitu.

 

Prečo sa stalo Nórsko vedúcou krajinou elektromobility? Po väčšinu roka je tam zima, čo negatívne vplýva na batérie a krajina je pomerne rozľahlá, takže elektromobily s malým dojazdom to nemajú ľahké. Napriek tomu má dnes takmer každé tretie predané auto v krajine elektrický pohon. Dôvodom nie je len to, že väčšina elektrickej energie v Nórsku pochádza z čistého zdroja, ktorým sú vodné elektrárne. Dokonca ani všetci Nóri nie sú nadšenci ekológie, ktorí preklínajú naftové autá. Dôvod je omnoho pragmatickejší. Spaľovacie autá sú v Nórsku príšerne drahé. Kupujete si auto a chcete jazdiť na nafťáku alebo benziňáku? Tak to zaplatíte poriadnu daň (DPH (25%) a ročnú cestnú daň.

 

„Alternatívou voči dotáciám môže byť princíp „znečisťovateľ platí“. Ten funguje v Nórsku. Mnoho ľudí tvrdí, že Nórsko dotuje elektrické autá, ale to nie je pravda. Už dávno totiž uvalili vyššiu daň na klasické automobily,“ dopĺňa Bert Witkamp. Elektromobily tam neplatia žiadnu DPH a cestnú daň. Navyše v mnohých oblastiach môžu využívať vyhradené bus pruhy a parkovať na verejných miestach zdarma. Na niektorých miestach dokonca aj zdarma dobíjajú. Vlastniť elektromobil sa jednoducho v krajine oplatí z ekonomického hľadiska. Mnohí ľudia sa pri kúpe automobilu rozhodujú racionálne a keď si spočítajú, že elektrické auto má nižšie náklady na prevádzku, tak si ho jednoducho zaobstarajú. Nekúpili by ste si aj na Slovensku elektromobil, keby nemusíte platiť 20 % DPH, cestnú daň (právnické osoby) a parkovné?

 

Nórsko priamo nedotuje elektromobily. Ponúka však daňové úľavy a iné výhody. Majitelia elektromobilov v Nórsku môžu napríklad využívať autobusové pruhy.

„Ja som zástancom princípu „znečisťovateľ platí“. Zdražme na Slovensku autá, ktoré znečisťujú, povedzme o sto alebo dvesto eur a spočítajme si, koľko elektrických áut by mohlo jazdiť po cestách, bez akéhokoľvek ďalšieho brania peňazí od daňových poplatníkov,“ hovorí Bert Witkamp. „Regulácie CO2 sú tým, čo by mohlo naštartovať zmenu v elektromobilite. Je na nás, aké ukážeme ambície.“

 

Okrem regulácií na národnej úrovni môžu podľa Witkampa výrazne pomôcť aj menšie územné celky a mestá. „Niektoré z miest to už robia, keď prijímajú politiky na miestnej úrovni a prichádzajú taktiež s vlastnými iniciatívami. Zoberme si napríklad Oslo. Pruhy pre autobusy sa sprístupnili pre elektrické vozidlá. Dokonca majú parkovanie zadarmo. Mestá môžu urobiť skutočne veľa. Súbežne s tým máme v mestách obrovský problém s kvalitou ovzdušia,“ dodáva. No podobné kroky majú aj odporcov. Niektorí Nóri kritizujú možnosť využívať autobusové pruhy. Elektromobilov je totiž tak veľa, že sú aj tie upchaté a hromadná doprava stojí spolu s autami v kolónach.


Dôležitou súčasťou rozvoja elektromobility je aj infraštruktúra nabíjacích staníc. Nóri túto oblasť nezanedbali a majú 7632 nabíjacích bodov (z toho rýchlonabíjačiek: 293 CHAdeMO a 194 Tesla Superchargers). Dobrou správou je, že infraštruktúra rýchlonabíjačiek je na Slovensku v porovnaní s okolitými krajinami pomerne slušná. No elektromobil by mal raz plne nahradiť spaľovacie autá. Infraštruktúra preto musí byť medzinárodná a dostatočná. Dôležité je budovať kontinentálne koridory s ultra-rýchlym nabíjaním. Nabíjacie stanice by mali byť na miestach, kde sa stretávajú veľké dopravné tepny, ale aj na odpočívadlách na hlavných ťahoch. Dôležité je tiež zabezpečenie lokálneho nabíjania. Väčšina obyvateľov bytových domov nemá garáž, preto je nutné vybudovať verejné nabíjačky aj pre nich. Pokojne môžu byť aj pomalé, pretože autá by sa tu mali dobíjať primárne v noci, keď je využitie elektrickej siete nižšie. Mnohí by mohli dobíjať aj v práci.


Samozrejme, existuje pomerne veľká skupina, ktorá tvrdí, že štát by nemal dotovať, zvýhodňovať a ani inak podporovať elektromobily. Všetko by mal totiž vyriešiť trh a akékoľvek regulácie a dotácie trh deformujú. Aký názor máte vy?


Zdroj: euractiv