Európski poslanci chcú dostať kamióny z ciest. Dôvodom nie je len ekológia, ale aj preťaženie európskej cestnej siete. Podľa poslancov je podiel kamiónovej dopravy na diaľniciach neúnosný a potrebuje rýchlu a zásadnú zmenu. EÚ chce prepravovať významnú časť tovarov po koľajach a vodných tokoch. Nie je to však len utópia?

Preprava železnicou sa oplatí pri veľkých vzdialenostiach a pri veľkom množstve tovaru. Rovnaké je to aj v prípade lodnej dopravy. Oba druhy prepravy však majú jeden zásadný problém a tým je rýchlosť.

„Diaľničné prepojenia vlastne sú prepchaté kamiónmi natoľko, že osobná doprava sa dostáva do úzadia,“ komentuje situáciu slovenský europoslanec Miroslav Mikolášik. Kamióny podľa neho blokujú európske diaľnice do takej miery, že spomaľujú osobnú dopravu a vytvárajú zápchy. Poslanci preto chcú, aby dopravcovia využívali vlaky a lode. A ako to chcú realizovať? EÚ má podporiť výstavbu veľkých prekladísk a aj samotných prepravcov.


Preprava železnicou sa oplatí pri veľkých vzdialenostiach a pri veľkom množstve tovaru. Rovnaké je to aj v prípade lodnej dopravy. Oba druhy prepravy však majú jeden zásadný problém a tým je rýchlosť. Prvú časť aj poslednú časť cesty musí totiž tovar väčšinou tak či tak absolvovať na kamióne. Železničné prekladiská a prístavy totiž nie sú v každej dedine, ale cesty áno. Celkovú rýchlosť neznižuje len množstvo prekladov, ale aj samotné zastávky po ceste. Kým kamión ide väčšinou z bodu A do bodu B, v prípade vlakov a lodí je to iné. Vlaky stoja na viacerých staniciach, či už z dôvodu nakládky/vykládky alebo kvôli čakaniu. Osobné vlaky majú totiž väčšinou prednosť.


Riešením môže byť kombinovaná doprava. Časť cesty teda tovar absolvuje vlakom alebo loďou a ďalšiu časť na návese kamióna. Takéto riešenie je samozrejme možné už dnes, ale čím menej prekladísk máme, tým je cesta pomalšia. Tiež si treba uvedomiť, že niektoré druhy tovaru potrebujú rýchlu prepravu (napr. potraviny). Problémom sú aj samotné dodávky. Výrobné spoločnosti dnes kvôli nákladom nechcú vytvárať veľké zásoby a preferujú skôr flexibilné systémy, akými je napríklad JIT (Just in Time). To znamená, že tovar príde len pár minút/hodín predtým, než ho reálne firma potrebuje. Na to však dodávatelia využívajú najmä flexibilnú prepravu kamiónmi. Viete si predstaviť niečo podobné pomocou vlakov alebo lodí? To ťažko.


Ako chce teda vytlačiť Európska únia kamióny z ciest? Okrem podpory výstavby prekladísk aj dotáciami pre samotných prepravcov. Dopravné spoločnosti, ktoré opustia cestnú infraštruktúru, dostanú daňové a odvodové úľavy. Zatiaľ ide iba o návrh, takže nie je zrejmé, v akej výške budú dotácie.


Presunutie časti dopravy na železnice a vodu by som určite privítal, ale voči vízií europoslancov som dosť skeptický. Ako to vidíte vy?


Zdroj: europskenoviny