Po príchode novej generácie Fordu Fiesta mnohí fanúšikovia s napätím očakávali jej športovú verziu ST. Jej odchádzajúca generácia je totiž naozaj výborná, zábavná a hravá a mnohých jazdcov chytila za srdce. Keďže sme si u Fordu už zvykli, že vie robiť podvozky, nová generácia Fiesty ST má najlepšie predpoklady byť ešte lepšia. Pre veľa ľudí bude však doslova šok, že sa vo Forde rozhodli umiestniť pod kapotu malého hot hatchu trojvalec. Áno, čítate správne, novú Fiesta ST poháňa trojvalec 1,5 EcoBoost.

Nová Fiesta ST má 200 koní a 290 Nm. Stovku zvládne za 6,7 s, no dokáže jazdiť aj na dva valce.

Nová Fiesta ST ponúkne okrem výkonného trojvalca aj možnosť voľby jazdných režimov

Z viacerých strán sme už počuli, že móda downsizingu sa pomaly chýli ku koncu. Ako sa totiž ukázalo, malé prepĺňané motory sú často úspornejšie iba na papieri. Keďže ale do vývoja týchto motorov investovali mnohé automobilky obrovské peniaze, nie je jednoduché tento trend zastaviť. Nuž a Ford je jedným z výrobcov, ktorí so svojimi malými motormi zožali veľké úspechy napríklad aj v ankete motor roka. Aj to je dôvod, prečo má nová Fiesta ST opäť menší motor. Jeho objem síce klesol iba o 0,1 l, z 1,6 na 1,5. No zároveň Fiesta prišla o jeden valec.

V žiadnom prípade to neznamená menej výkonu. To by si nedovolila hádam žiadna značka. Naopak, motor 1,5 EcoBoost ponúkne 147 kW (200 k) a 290 Nm, čo je o 13 kW (18 k) a 50 Nm viac ako predchodca. Nová Fiesta ST má vďaka tomu veľmi slušnú dynamiku, o čom svedčí aj zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6,7 s. Motor má byť aj napriek týmto parametrom veľmi úsporný, čomu isto dopomôže aj systém deaktivácie valcov. To znamená, že Fiesta ST bude v určitých jazdných režimoch jazdiť iba na dva valce. Deaktivácia pritom trvá iba 14 milisekúnd. Celohliníkový motor ale ponúkne aj iné zaujímavé riešenia, ako kombináciu priameho a nepriameho vstrekovania paliva, nezávislé časovanie ventilov (sacích aj výfukových), optimalizované turbo, výfukové zvody integrované v hlave valcov, alebo nepopulárny filter pevných častíc.

Podarí sa však Fordu presvedčiť ľudí, že trojvalec patrí do športového autá? Vhodný motor a prevodovka sú totiž v segmente malých hot hatchov kľúčové. Svoje by o tom mohli rozprávať Škoda Fabia II RS, VW Polo GTI a odchádzajúci Seat Ibiza Cupra. Všetci traja súrodenci totiž dostali pri uvedení na trh do vienka motor 1,4 TSI a dvojspojkovú prevodovku DSG. Výsledkom bol nezáujem zákazníkov, ktorý vyvrcholil do ukončenia výroby Fabie RS bez nástupcu a modernizácie Pola GTI a Ibizy Cupra, pri ktorej obe autá dostali väčší motor 1,8 TSI a manuálnu prevodovku. Vyzerá to ale, že ani tento krok už nepomohol navrátiť zašlú slávu malým hot hatchom z dielne VW Group, pretože podľa posledných správ sa Seat do vývoja novej generácie Ibizy Cupra veľmi nehrnie a je pravdepodobné, že ju ani nepostaví. Neskončí rovnako aj Fiesta ST?

Získa si srdcia zákazníkov?

Dúfajme ale, že vo Forde vedia, čo robia. Už v odchádzajúcej generácii totiž ponúkali Fiestu Sport s 1,0 litrovým 3-valcom, ktorá sa ukázala ako zábavná a prekvapivo rýchla voľba, ak váš rozpočet nestačil na Fiestu ST. Predajné čísla teda zrejme ukázali, že ľudia sú schopní prekonať predsudky a športová Fiesta môže prežiť aj s trojvalcom. Nuž, uvidíme. Motor každopádne nie je jediné, čím chce Fiesta ST presvedčiť. Pomôcť by jej mal silný tromf v podobe jazdných vlastností.

Fiesta ST ponúkne možnosť úplne vypnúť stabilizáciu

Fiesta ST po prvýkrát ponúkne tri jazdné režimy. Bude to Normal, Sport a Track a ich voľbou vodič zmení odozvu na plynový pedál, tuhosť posilňovača riadenia, zvukový prejav motora, nastavenie ESC a v režime Track deaktivuje trakčnú kontrolu. Mimochodom, stabilizačný systém má tri stupne. Buď je plne aktívny, alebo je v športovom režime, v ktorom zasahuje oveľa neskôr, prípadne ho vodič môže úplne vypnúť. Okrem toho ponúkne Fiesta ST veľa možností personalizácie, audio sústavu B&O PLAY Sound System a samozrejme čím ďalej, tým dôležitejšiu konektivitu pomocou systému SYNC 3. Na trh príde začiatkom roka 2018 s troj- aj päťdverovou karosériou.

Zdroj: Ford

TEST: FORD FIESTA ST MK7

TEST: FORD FIESTA ST MK7

To ale trvalo! Ford nám s ďalšou generáciou Fiesty ST motal hlavy celé dva roky. A to ešte manažéri stihli zvažovať, ...

15. 09. 2013
TEST FORD FIESTA SPORT 1.0 ECOBOOST

TEST FORD FIESTA SPORT 1.0 ECOBOOST

Litrový objem? 125 konských síl? 3 valce? To musí byť motorka! Áno, presne tak tomu bývavalo donedávna, kým Ford ...

18. 11. 2013
TEST ŠKODA FABIA RS

TEST ŠKODA FABIA RS

Pri väčšine bežných áut je treba pre plné a presné označenie uviesť celkom dosť údajov. Nie len meno a priezvisko, ...

08. 08. 2011
POLO GTI KONEČNE S MANUÁLOM!

POLO GTI KONEČNE S MANUÁLOM!

Po facelifte piatej generácie Pola s kódovým označením 6R, prichádzajú zmeny aj pre model GTI. A to pomerne veľké zmeny. ...

26. 09. 2014
UŽ AJ IBIZA CUPRA DOSTALA KONEČNE MANUÁL A VÄČŠÍ MOTOR

UŽ AJ IBIZA CUPRA DOSTALA KONEČNE MANUÁL ...

Ibiza Cupra je synonymom pre malý a rýchly španielsky hot hatch už od roku 1996. Toto hrdé označenie vtedy dostala Ibiza ...

06. 09. 2015
VIETE SI PREDSTAVIŤ VYPÍNAŤ VALCE NA TROJVALCI? FORD ÁNO!

VIETE SI PREDSTAVIŤ VYPÍNAŤ VALCE NA ...

Ford nedávno ohlásil použitie kompozitov z uhlíkových vlákien v oveľa väčšej miere. A to nielen na autách ako Ford GT, ...

15. 01. 2016