Skratka RS, ktorá zdobí rýchle Fordy už dekády, znamená Rallye Sport. Nie, nie je to len marketingové označenie a Ford nám to pripomína novým videom. Modely RS patria schopnosťami do sveta motoršportu. História modelov RS začína pri Escorte RS1600 z roku 1970. Neskôr nasledovala veľmi úspešná druhá generácia so silnejším motorom Escort RS1800 z roku 1975. Samozrejmosťou bol pohon zadnej nápravy. Pohon 4x4 sa začal dostávať do popredia až v 80. rokoch.

 

Inžinieri Ford Performance sa pri tretej generácii Focusu RS rozhodli vrátiť k pohonu 4x4. Výsledkom je auto s dynamikou, ktorú pred pár rokmi poskytovali len superšporty.

Ford s motorom uprostred? To je predsa model GT40, nie? Netreba však zabudnúť na fenomenálny a snáď najvzácnejší Ford všetkých čias model RS200. Ide o malé pretekárske auto, ktoré Ford zostrojil pre účely pretekania v rely skupine B. Ford musel postaviť 200 cestných vozidiel pre homologáciu. Výsledkom je pretekárske auto na značkách s pohonom 4x4 a 1,8 litrovým turbomotorom s výkonom 250 koní (s možnosťou navýšenia na 300+ koní). Maximálny výkon pretekárskeho špeciálu skupiny B bol až 815 koní pri hmotnosti len 1050 kg!


Ford postavil aj ďalšie zaujímavé autá. Pre rely skupinu A sa rozhodol 1x použiť väčší model Sierra. Výsledkom bola verzia RS Cosworth s výkonom 204 koní a pohonom zadných kolies. Neskôr prišla aj verzia 4x4. Model bol typický obrovským zadným krídlom.

 

Veľké zadné krídlo reprezentovalo aj úspešného nasledovníka - model Escort RS Cosworth. 2,0 litrový turbomotor ponúkal v civilnej verzii 220 koní. Tuneri dokázali z motora dostať aj viac ako 1000 koní. Výkon smeroval na všetky kolesá. Auto sa stalo populárne najmä vďaka výbornej ovládateľnosti.


Po ukončení výroby typu Escort prišiel na rad Focus. Verzia RS stratila pohon všetkých kolies a Focus RS Mk1 posielal výkon 215 koní len na predné kolesá. Druhá generácia ostrého hothatchu zostala pri prednom pohone a dostala 2,5 litrový päťvalec od Volva. Výsledkom bol výkon 305 koní. Vo verzii RS500 dokonca 350 koní. Predná náprava však nebola schopná prenášať takýto výkon efektívne na vozovku. Inžinieri Ford Performance sa preto v tretej generácii Focusu RS rozhodli vrátiť k pohonu 4x4. Výsledkom je auto s dynamikou, ktorú pred pár rokmi poskytovali len superšporty. Najnovší výrobok RS tak nadviazal na dedičstvo z minulosti.