Formula 1 už niekoľko rokov čelí nemalej kritike. Hlavnou príčinou je prítomnosť hybridných V6 namiesto niekdajších V10. Tiež spomaľovanie časov na kolo a nezaujímavé preteky. Na rok 2017 si teda FIA vymyslela nové pravidlá, ktoré by mali priniesť zrýchlenie snáď až 5 sekúnd na kolo! FIA ma zrejme šťastný rok a zrýchlila takmer všetky vrcholné kategórie. Vo WRC aj F1 kládli dôraz na zatraktívnenie pretekov a akcie.

Takto vyzerali monoposty v roku 2015...

... a takto vyzerá Mercedes W08 z roku 2017!

Monoposty sú teraz na pohľad omnoho nižšie. Môže za to zmena aerodynamiky. Teraz je zadné krídlo nižšie o 150 mm, ale širšie o 200 mm. Vpredu sa tiež rozširovalo a predné krídlo je o 150 mm širšie. Druhá badateľná zmena sú výrazne širšie pneumatiky. Vpredu majú 305 mm a vzadu dokonca 405 mm! Na zrýchlenie o 5 sekúnd bolo potrebné ponúknuť dizajnérom nový priestor na hranie a oblasť bočníc je výrazne voľnejšia novým aerodynamickým výtvorom. Zmena aerodynamiky so sebou priniesla aj žraločie plutvy, ktoré od roku 2010 neboli. Novinka je takzvané T krídlo. Jeho úlohou je zlepšovať prúdenie vzduchu k zadnému krídlu, čím profituje aerodynamika. Jediné, čo sa zhoršilo, je váha, ktorá stúpla zo 702 kg na 722 kg.

 

Druhá vec, ktorú veľmi nezlepšili, je zvuk. Ten však nie je úplne katastrofálny, ale keď monopost nie je priamo pri vás, tak ani neviete, že sa niečo blíži. Môže za to aj chýbajúci výfuk. Spolu s motormi V8 sa stratila aj druhá výfuková trubica a aj tá jedna sa premiestnila dozadu. Práve dvojité výfuky umiestnené po bokoch auta dopomáhali k lepšiemu šíreniu zvuku. Toto riešenie sa stratilo po tom, čo bol Red Bull neustále obviňovaný z používania zakázaného výfukového systému. Vo videu vidíme porovnanie s rokom 2016. Treba podotknúť, že už vtedy boli monoposty o 2 až 3 sekundy rýchlejšie ako v roku 2015.

 

A teraz to podstatné! V prvých testoch je Formula 1 roku 2017 rýchlejšia o šialených takmer 8 sekúnd ako jej sesternica z roku 2015. A to sme iba na začiatku...