V treťom pokračovaní seriálu sme sa dostali do 90. rokov minulého storočia. História značky Lancia vtedy bola pestrá a zaujímavá, ale s príchodom nového tisícročia sa vydala smerom k  zatrateniu.  Je smutné, že okrem maličkého auta v súčasnosti neposkytujú vôbec nič, čím by vzhľadom na staré modely dokázali náročnejšieho zákazníka zaujať.

 

90. roky priniesli nové názvy


Nástupcom sedanu Prisma sa stala Dedra (1989), postavená na platforme spoločnej pre Fiat Tipo/Tempra. Dedru vyrábali s motormi 1,6/1,8/2,0 litra. V r1990 dostala Dedra turbomotor so 124 kW a pohon všetkých kolies (Dedra HF Integrale). V ponuke pribudlo aj kombi Dedra Station Wagon.


Delta si ponechala pôvodný názov. Druhú generáciu predstavili v Ženeve v r1993. Svojim vzhľadom bola veľmi príbuzná Dedre. Po dvoch rokoch prišla trojdverová Delta HPE. Deltu poháňali zážihové štvorvalce 1,6 16V (76 kW) a 1,8 16V (83 kW) a takmer nesmrteľný turbodiesel 1,9 litra (66 kW). Delta HPE bola k dispozícii aj vo verzii HF s motorom 2,0 Turbo (142 kW).


Nástupcom Themy sa stala Kappa v r1994. Mám tu česť tú krásku vidieť každý jeden deň, a to dokonca s prepĺňaným benzínovým dvojlitrom. Karoséria vznikla v spolupráci so štúdiom I.De.A. Išlo prakticky o evolúciu platformy Tipo4 (projekt 838). Dva roky po premiére sedanu prišlo aj kombi od Pininfarinu. Ďalším variantom, ktorý obohatil model, bolo dvojdverové kupé, odvodené od sedanu. Tých je na cestách minimum a pomaly, ale isto rastú na cene. Zákazníci si mohli vybrať z pestrej palety motorov od zážihového atmosférického 2,0 litra (107 kW) až po vidlicový šesťvalec 3,0 litra (150 kW). Vznetovú paletu zastupoval päťvalcový turbodiesiel 2,4 JTD.


Spolupráca koncernu Fiat a PSA priniesla ovocie aj pre Lanciu. V r1994 prišiel minivan ZETA (Z). 4 produkty týchto značiek sa od seba odlišovali len v detailoch. Výhradou Lancie bolo to, že Zeta mala mať najbohatšiu výbavu. 


Maličká Lancia Y (Ypsilon) vyrábaná od roku 1995 a nadviazala na model Y10. Luxusné mestské vozidlo s dĺžkou 372 cm poháňali štvorvalce FIRE 1,2 (44 kW) a 1,4 litra (59 kW).

Nové milénium v znamení Thesis a finančných problémov

Koncom 90. rokov prišla Lancia Lybra. Nahradila Dedru. Výrazným dizajnovým prvkom boli okrúhle svetlomety v prednej partii. Auto stálo na upravenej platforme Alfy 156. Pod kapotou ste mohli mať benzíny s výkonom od 103 koní až po 170 koní. Diesel bol zastúpený JTD motormi s objemom 1,9 litra a 2,4 litra.


Thesis vyrábali od roku 2002. Dizajnom mnohých chytila za srdce. Niekomu sa výslovne hnusí. Neviem si pomôcť, ale ja osobne patrím do prvej skupiny. S osobitým štýlom sa snaží nadviazať na slávu Aurelie a Flaminie, od ktorých prebrala niektoré štylistické prvky. Thesis vychádzala zo štúdie Dialogos z roku 1998. Vonkajšie tvary dopĺňala mimoriadne bohatá výbava, elektricky nastaviteľné sedadlá s ventilačnou a masážnou funkciou, elektricky ovládaná ručná brzda, adaptívny tempomat atď. S najvýkonnejším V6 3,2 24V 169 kW má Thesis maximálnu rýchlosť 240 km/h. Tomuto kusu histórie sa budem taktiež venovať v samostatnom článku.


Lancia Musa prišla v roku 2004 a prakticky išlo len o pozmenený Fiat Idea v luxusnej výbave. Od Fiatu sa odlišuje prednou časťou a prístrojovou doskou. Ponúkali ju s motormi 1,3 a 1,9 JTD Multijet (51 a 74 kW) a benzínovým 1,4 16V (70 kW). 


Lancia Phedra bola nástupca Zety (Z). Priestranné MPV sa tešilo veľkej obľube. Opäť vychádzala z kooperácie medzi Fiatom a PSA a zdieľala ich techniku. 


Lancia Ypsilon druhej generácie prišla v roku 2003 a zotrvala do roku 2011. Ypsilony mali pod kapotou benzínové 1,2ky a 1,4ky. V prípade silnejšej verzie existovali modely predurčené na plyn. Dieselové modely boli poháňané 1,3 JTD. Počas života prešli tromi modernizáciami. Tretia generácia je na trhu stále a ponúka niekoľko motorizácii, no len pre Talianov. Od najslabšieho 0,9 litrového dvojvalca až po štvorvalec 1,4 taktiež s možnosťou LPG. Dieselový variant zabezpečuje 1,3 MultiJet. 

 

V roku 2008 v Lancii opäť stavili na meno Delta. Spoločne s Fiatom Bravo a AR Giuliettou zdieľa základnú platformu. Mala hrať na imidž a luxus. V roku 2011 prešla malou modernizáciou. Pod kapotou boli benzíny s výkonom od 120 k takmer po 200 k a nafťáky s výkonom od 120 k po 190 k.

Project New Lancia Stratos 

Pred pár rokmi vznikol veľmi nádejný projekt New Lancia Stratos. Vkladali do neho veľké nádeje, no nakoniec to dopadlo veľmi smutne. Za projektom stáli otec a syn Stoschekovci, ktorí si chceli splniť sen. Pri stavbe sa spojili s Pininfarinom. Pod štýlovým kabátom použili kompletnú technológiu z Ferrari 430 Scuderia. Pohotovostná hmotnosť činila cca 1250 kg. Pohonná jednotka mala objem 4803 cm3, výkon 510 k, maximálny krútiaci moment 470 Nm pri 5250 ot/min a šprintovať z 0-100 km/h dokázala za 3,3 s. Uvažovali postaviť aspoň obmedzenú 25 kusov. Stroskotalo to údajne vo Ferrari, kde sa rozhodli, že na výrobu potrebných kusov neposkytnú techniku F430.

Lancia je už Američan, nie Talian

S koncernom Fiat to bolo vždy tak všelijako. Raz boli na výslní, inokedy zas v problémoch. Kvôli ekonomickej kríze sa spojili s amerických Chryslerom, až napokon v roku 2014 začali vystupovať pod oficiálnym názvom koncern FCA. Z tohto kroku mala vzísť významná spolupráca a zisky. Aby to naštartovali, rozhodli sa, že autá, ktoré by mohli mať v Európe potenciál, preznačkujú. Napríklad Fiat si preznačkoval Freemont. Lancia na tom bola finančne horšie a bez potenciálu na rozvoj, tak jej podsunuli viacero modelov, ktoré boli v Amerike populárne. Prvým z nich bol Chrysler 300C po modernizácii. Ten dostal honosné meno Thema. Druhým bol Chrysler Voyager, ktorého označenie sa pod značkou Lancia vôbec nezmenilo. Aj tento krok s preznačkovaním modelov už pred rokmi nadobro skončil. Okrem týchto dvoch modelov značka už neponúka vlastne nič, okrem vyššie zmieneného modelu Ypsilon tretej generácie. 

 

Záver

Po troch dieloch sme sa dostali k záveru. Dúfam, že som nezabudol na žiaden významný model, o ktorom by ste mohli a mali vedieť. Pevne verím, že s menom Lancia ešte niečo vymyslia a neostane napospas osudu, ktorý už je pravdepodobne zrátaný. 

 

A prečo Lancia tak dopadla? Osobne si myslím, že pod krídlami Fiatu nemala nikdy jasnú pozíciu. Vedenie jednoducho nevedelo, čo s ňou a kde ju chcú mať. Raz z nej robili športové auto (tu sa bilo s Alfou Romeo), inokedy kládli dôraz na luxus a nikdy to nedotiahli do správneho konca.

Zdroj: EuroOldtimers

HISTÓRIA ZNAČKY LANCIA. VZNIK, NAJKRAJŠIE ROKY A PÁD (1. ČASŤ)

HISTÓRIA ZNAČKY LANCIA. VZNIK, NAJKRAJŠIE ...

Lancia je dnes v žalostnom stave. Okrem maličkého Ypsilon si prakticky nemôžete kúpiť žiaden nový typ. Prečo to tak ...

11. 05.
HISTÓRIA ZNAČKY LANCIA. VZNIK, NAJKRAJŠIE ROKY A PÁD. (2. ČASŤ)

HISTÓRIA ZNAČKY LANCIA. VZNIK, NAJKRAJŠIE ...

História značky Lancia sa popisuje ťažko. Dostať všetko do jedného článku by bolo obsahovo náročne. Preto som sa ...

14. 05.