Hromadná nehoda na D1 pri Poprade, ktorá sa stala minulý týždeň na hlavnom cestnom ťahu D1 z východu na západ, paralyzovala dopravu. K jednej z rozsahom najväčších nehôd došlo vo štvrtok 20. apríla na diaľnici medzi obcami Jánovce a Poprad. Jedným z dôvodov, prečo sa nehoda stala, bolo nepriaznivé počasie, ale aj iné faktory. Dalo sa jej predísť? Teoreticky áno. Teraz však budú všetci hádzať podiel viny na toho druhého. 

Na nehode má značný podiel ľudský faktor. Na strane šoférov, na strane správcu, ale aj na strane polície...

Inštitút pre dopravu a hospodárstvo tvrdí, že nehoda sa nemusela stať

 

Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH) tvrdí, že  sa udalosť nemusela stať. Skutočne si myslia, že to je také jednoduché? Skôr by som povedal, že po vojne je každý generál (na Slovensku bez vojny aj kapitán...). IDH sa v tvrdeniach odvoláva na Rakúsko. "Takýto prístup je bežný napr. v susednom Rakúsku. V prípade, že je úsek cesty zjazdný iba s výraznými komplikáciami, prípadne nie je zjazdný vôbec, dôjde k jeho preventívnemu uzatvoreniu," opísal predseda správnej rady IDH Ondrej Matej. Nikto tam nečaká až na to, kým sa na ceste stane ťažká hromadná havária, pri ktorej dôjde nielen k značným materiálnym škodám, alebo k ujme na zdraví. Ja sa ale pýtam. Vedeli o obmedzenej, alebo totálnej nezjazdnosti správca alebo polícia? Predsa to, že je na ceste sneh, ešte neznamená, že je cestá nezjazdná...

Podľa hovorkyne Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Michaely Michalovej je povinnosťou NDS výkon zimnej údržby. "Uzavretie diaľnice je plne v kompetencii Policajného zboru, v tomto prípade rozhodlo Diaľničné oddelenie PZ na základe zhoršeného stavu počasia a vzniku viacerých nehôd," priblížila Michalová situáciu zo štvrtka.

Matej z IDH dodal, že rizikové úseky ciest, sú dlhodobo známe. Patrí medzi ne aj časť diaľnice D1 medzi Spišským Štvrtkom a Popradom, kde sa stala hromadná nehoda. Ďalším takýmto úsekom je napríklad horský priechod Donovaly, kde v prípade hustého sneženia a vytvárania námrazy často dochádza nielen k skríženiu kamiónov, ale aj následným haváriám.

Štát by mal preto podľa IDH klásť väčší dôraz na prevenciu a ťažko zjazdné úseky v prípade nepriaznivého počasia uzatvárať. Využiť na to môže príslušníkov a vozidlá Policajného zboru SR a do budúcna je podľa inštitútu možné uvažovať aj nad osadením zábran, ktoré by cesty uzavreli a motoristov by nasmerovali  na vhodnú obchádzku.

Subjekty musia medzi sebou komunikovať. Občas však komunikačný tok niekde viazne...

Významná komunikácia  sa neuzatvára šibnutím čarovného prútika 

Všetci nezainteresovaní si to predstavujú veľmi jednoducho, ale také jednoduché to ozaj nie je. Na uzavretie cesty je potrebná koordinácia množstva síl a prostriedkov, čiže ľudí a techniky. Keď dispečeri NDS nenahlásia situáciu o zjazdnosti, alebo sa o tom polícia nedozvie inak, napr. od vodičov, alebo z vlastnej činnosti, je nemožné cestu uzavrieť. Navyše vrtochy počasia boli takmer nevyspytateľné. Na úseku už niekoľko dní snežilo a dokonca aj veľmi husto, ale cesta bola len mokrá a zjazdná aj na letných pneumatikách bez problémov. Už vo štvrtok v raňajších hodinách bola na ceste súvislá vrstva snehu. Významnú rolu v zrážke zohrala takmer nulová viditeľnosť. Mechanizmy zimnej služby NDS na úseku D1 medzi Popradom a Spišským Štvrtkom počas noci zo stredy na štvrtok najazdili 1 500 km a spotrebovali 100 ton posypového materiálu. To chcú tvrdiť, že o zlej, resp. kritickej situácii v NDS vôbec nevedeli? Alebo ju nepredpokladali, alebo to len nepostúpili ďalej k polícii? 

 

Ďalšia vec, nedisciplinovanosť vodičov. Pri policajtovi, ktorý už riadi premávku a vykonáva odklon, sa pristaví každý druhý - tretí vodič a začne sa ho vypytovať, či môže prejsť, čo sa stalo... a už je automaticky plynulosť premávky na odklonovej trase totálne narušená. Na uzáveru cesty je potrebné kvantum policajtov, ktorí momentálne v radoch polície v každom kraji chýbajú. Na priľahlých komunikáciách situácia nebola o nič lepšia...

 

Tretia vec, osadenie zábran. Správcom komunikácie je NDS (alebo iný subjekt podľa triedy cesty), čiže za dopravné značenie a za zabezpečenie zábran sú zodpovední oni, ale zas umiestniť ich môžu len na príkaz policajtov. Kým to nebude betón cez celú šírku ľudia, resp. vodiči budú natoľko blbí, že tu zábranu alebo prenosné dopravné značenie obídu. Betónová zábrana zas znemožní prechod vozidiel záchranárskych zborov a údržby... Čo by bolo najvhodnejšie riešenie v prípade nepriaznivých podmienok? Jediná odpoveď na to asi neexistuje. Z môjho pohľadu sú za vznik nehody zodpovední najmä prítomní vodiči, následne počasie a až nakoniec správca NDS a polícia... Ak je totiž viditeľnosť nulová, alebo takmer nulová, úlohou vodiča je vozidlo zásadne spomaliť a na bezpečnom mieste zastaviť.

DIAĽNICA D1 BUDE POSLEDNÝ APRÍLOVÝ VÍKEND PRI SENCI UZAVRETÁ

DIAĽNICA D1 BUDE POSLEDNÝ APRÍLOVÝ ...

Diaľnica D1 na úseku pri Blatnom prežíva už niekoľko týždňov ťažké skúšky. Posledný aprílový víkend si ...

23. 04.
TERMÍNY JARNÝCH UZÁVIEROK DIAĽNIČNÝCH TUNELOV V SR

TERMÍNY JARNÝCH UZÁVIEROK DIAĽNIČNÝCH ...

Počas mesiacov apríl a máj NDS vykoná pravidelný servis a kontroly vo všetkých diaľničných tuneloch na Slovensku. V ...

26. 03.