Asi každá značka má dnes slogan. Je to vraj povinnosť a nutnosť. Marketing a PR presviedča, že bez neho značka prestane existovať. Samozrejme, sú to kecy! Veď sa sloganom prizrite lepšie a pokúste sa nájsť súvis medzi tým, čo hlásajú, a aktivitami značky. Všímam si, že väčšina značiek (nielen automobiliek) ho má od reality doslova odrhnutý. Nejeden nemá s realitou nič spoločné a nájdu sa také, ktoré sú v úplnom rozpore. No slogan dnes prosto musí byť!

Tí, ktorí ma poznajú, vedia, že už roky, pre niektorých snáď až priveľmi cynicky a otravne hlásam, že jediné, čo musíme, je umrieť. Naozaj nič viac, nič menej! Ale nebuďme pochmúrni, lebo pre vás mám informácie z opačného konca emočného spektra. Správy o schopnostiach nových medveďov.

Mercedes-Benz má slogan tiež - The best or nothing. Nie, žeby platil o všetkých produktoch s hviezdou, ale o niektorých iste platí. Tie ostatné v každom segmente k špičke nepochybne patria. Okrem toho, Mercedes už dávno nie sú len autá. Sú to aj služby, štýl a vôbec. Vo viacerých oblastiach sa skutočne jedná o to naj na kolesách. Ak vezmete do úvahy komplexnosť výrobcu, ktorý snáď okrem motoriek stavia v segmente cestných vozidiel na kolesá asi všetko, skutočne klobúk dolu. Mercedes-Benz má 130 rokov. Ak o sebe môže niektorá značka tvrdiť The best..., je to otec všetkých áut.

Motorové vozidlo Carl Benz patentoval 29. januára 1886. O 130 rokov neskôr, na januárovom autosalóne v Detroite, má Mercedes-Benz triedu E, o ktorej hrdo a oprávnene tvrdí, že je to najinteligentnejšie auto, aké vyrobili. Silné, no pravdivé slová. Ponúka technický základ pre ďalšiu revolúciu mobility. Trieda E (W213) je dnes najpokrokovejšie sériové auto na svete. Posúva latku v oblasti bezpečnosti, hospodárnosti a  automobilovej inteligencie. Vodič Triedy E, ak chce, riadi už len dočasne, lebo udržiavanie jazdného pruhu a rýchlosť reguluje auto. Reaguje na obmedzenia rýchlosti a okolitú premávku.
 

„Pre Mercedes ako vynálezcu automobilu bolo od začiatku jasné, že ďalšou veľkou revolúciou mobility bude samočinne jazdiace vozidlo,“ hovorí Dr. Dieter Zetsche, predseda predstavenstva spoločnosti Daimler a vedúci divízie Mercedes-Benz Cars. „Ľudstvo sníva o samočinne jazdiacich vozidlách už od 50. rokov 20. storočia. Mercedes už realizoval víziu jazdy bez koní. Teraz chce ponúknuť možnosť jazdiť bez vodiča.“ - Dr. Dieter Zetsche, predseda predstavenstva.

Časť z toho, čo 9. generácia Mercedesu triedy E dokáže, zachycuje prezentačné video s fundovaným komentárom inštruktora v angličtine. Viaceré z funkcií sú prvé a zatiaľ unikátne. Mercedes novou triedou E znova posúva hranice schopností osobných áut.
(K videu sú aj titulky, stačí ich v YouTube aktivovať).

Vďaka komplexnému a skvelo pripravenému programu mali pozvaní návštevníci Mercedes-Benz Star Experience 2016 príležitosť, ak nabrali dosť odvahy, vyskúšať si aj krátky let okolím. Trval približne 20 minút. Mal som to šťastie dostať sa do 4-miestneho lietadielka sám. Teda okrem pilota. Pôvodný plán predpokladal pre každý let plnú obsadenosť. Vôbec neľutujem, pretože vďaka individuálnemu prístupu pilota ku mne a naopak som opakovane dostal +3,5 G a vzápätí -1 G. Tiež príležitosť pilotovať z miesta spolujazdca (v tomto lietadle sa sedí doslova ako v malom 4-miestnom aute) a niekoľko veľmi zaujímavých informácií. Ale najprv čo-to o lietadle:

Cirrus SR 22 je ostatných 10 rokov najpredávanejší model značky. Má nepreplňovaný, horizontálne uložený, plochý šesťvalcový motor Continental IO-550-N s objemom 9 litrov. Ten váži 195 kg. Jeho max. výkon je 231 kW (310 k) pri 2700 ot. Je to najpredávanejšia verzia lietadla Cirrus za posledných 10 rokov. Moderné autá majú (v Európe medzičasom povinnú) stabilizáciu ESC. Lietadielko Cirrus SR22 disponuje systémom elektronickej stability a ochrany (EPS). Inovatívna technológia sa zaoberá prevenciou a nápravou nezvyklých polôh lietadla. Priemerná cestovná rýchlosť lietadielka je 300 km/h, maximálna je 500 km/h.

Už pár rokov sporadicky jazdím halové motokáry. Zhruba rovnako dlho a často okruhy a od malička som mal rád adrenalínové kolotoče. Rôzne odstredivky, hojdačky, vyklápačky a podobné žalúdkočističe. Neraz si dám aj dve seansy po sebe, na veľké nepochopenie všetkých známych a polovičky. No aj ja mám svoje limity. Stačí zmeniť znamienko preťaženia a necítim sa práve najlepšie. Plusové géčka znesiem. Snáď aj 5-násobok normálu. Inými slovami s preťažením a odstredivými silami po rokoch tréningu nemám žiaden zvláštny problém. Mínusové G, teda odľahčenie mi akosi nepasuje. Čosi znesiem, no blízkosť bezváhového stavu ma nijako extra neláka. Potvrdzujem si to niekoľkokrát ročne pri letoch veľkými dopravnými lietadlami v turbulenciách. A tu mi pilot v tomto drobcovi dvakrát naložil, teda presnejšie mi odobral nielen hmotnosti, ale aj krvi z končatín viac, než mi bolo milé. Po druhom pokuse sme sa jasne dohodli, že to už nezopakuje. Pre jeho dobro, aby si nerozbil mobil o prístroje a strop lietadielka. Ozaj som nechcel byť zodpovedný za jeho iPhone 6.

TopSpeed.sk možno čítajú aj takí, ktorí hodnotu času len ťažko dokážu vyjadriť peniazoch. Takí, ktorí nemajú s lietaním problém a ušetrený čas dokážu vyvážiť zlatom. Teda nie doslova, pretože na moje prekvapenie letová hodina touto mašinkou stojí 400 €. Ak idete traja, už je to len 133 €/h. Na nádrž zvládne letieť 3 hodiny, alebo teda 900-1000 km. Jedná sa však o vzdialenosť vzdušnou čiarou, takže treba rozmýšľať v novej dimenzii - bez prekážok, zápch a obchádzok. Na nádrž sa z Bratislavy dostanete do Škandinávie, Británie, Grécka alebo na Sicíliu. Snáď len aby to počko nebolo extrémne a pilot nemal chuť zoznamovať váš žalúdok s mandľami... :)