10. generácia Hondy Civic prináša niekoľko zásadných zmien. Už na pohľad je jasné, že vzhľad sa pobral opäť iným radikálnym smerom. Najnovší Civic je globálny model, a tak museli dizajnéri uspokojiť chúťky celého sveta. Novinka však pôsobí dynamickejšie, je o 30 mm širšia, o celých 136 mm dlhšia a 20 mm nižšia oproti predchodcovi. Je to kompletne iné auto, ktoré má s predošlými dvoma generáciami spoločné snáď naozaj len meno Civic.

Zásadnou zmenou je koniec atmosférických motorov 1,4 VTEC a 1,8 VTEC. Tie dostali náhradu v podobe prepĺňaných jednotiek 1,0 VTEC TURBO a 1,5 VTEC TURBO.

Dizajn 10. generácie je od predchodcu zásadne odlišný

Podstatná zmena prebehla aj v interiéri. Ten sa podľa mňa vydaril a od rozhádzaného (9. generácia) prešiel k uhladenému (10. generácia). Potešia aj sedačky, ktoré majú veľmi slušné bočné vedenie. A čo vnútorný priestor? Rázvor je o 30 mm dlhší (2697 mm), ale podstatná je informácia, že s výškou 182 cm sa bez problémov posadím sám za seba. Civic patrí k tým priestrannejším autám nižšej strednej triedy.

 

Negatívnou a zároveň pozitívnou správou je koniec zadných sklápateľných sedadiel Magic Seats. Kvôli ním bola nádrž v predchádzajúcej generácii priamo pod sedadlom vodiča, čo znamenalo pomerne vysoký posed na športovo zameraný Civic. Najnižšia poloha je tak v porovnaní s predchodcom o 35 mm nižšia. Batožinový priestor má 478 litrov (VDA), ale pokiaľ máte dvojitú centrálnu koncovku výfukov (verzie 1,5 VTEC Sport a Sport Plus), tak prichádzate o odkladací priestor pod dnom kufra a zostane vám „len“ 420 litrov. Zaujímavosťou je zadná roletka, ktorá sa zaťahuje do boku. Manipulácia s ňou je jednoduchá a stačí vám na to len jedna ruka.

Kokpit vodiča je oproti predchodcovi uhladenejší a prehľadnejší

Zásadnou zmenou je koniec atmosférických motorov 1,4 VTEC a 1,8 VTEC. Tie dostali náhradu v podobe prepĺňaných jednotiek 1,0 VTEC TURBO a 1,5 VTEC TURBO. Ten menší je 3-valec. Je slušnou základnou motorizáciou, vhodnou do mesta. Štvorvalec zaujme aj náročnejšiu klientelu. Má maximálny výkon 134 kW (182 koní), ktorý vrcholí už pri 5500 ot., ale obmedzovač zasahuje až o rovnú tisícku neskôr. Maximálny krútiaci moment 240 Nm je dostupný od 1900 do 5000 ot. Motor ťahá lineárne v celom spektre otáčok a nevädne ani blízko limiteru. Atmosférickú jedna-osmičku som mal rád kvôli skvelej odozve na stlačenie plynu. S prechodom na prepĺňanie turbom však prichádza aj oneskorená reakcia plynu. Nie je to však nič zásadné, vďaka použitiu malého turbodúchadla, ktoré sa rýchlo roztočí.

 

Civic s motorom 1,5 VTEC TURBO zvládne stovku za 8,2 sekundy. Papierová spotreba v cykle NEDC je 5,8 litra. V realite však počítajte cca o 1-2 litre viac. Trochu zamrzí, že nádrž má objem len 46 litrov.

 

Japonci vylepšili aj 6-stupňovú manuálnu prevodovku. Tá má mimoriadne krátke dráhy. Počítať môžete aj s vysokou presnosťou pri radení. Honda tvrdí, že odpor kladený pri zmene prevodového stupňa zmenšili o 40 % v porovnaní s predchodcom. No nemusíte sa báť, že by šla páka príliš ľahko. Stále v nej cítiť príjemný odpor a presne viete, kedy konkrétny stupeň zapadne. Variátorová prevodovka (CVT) je vhodná len pre veľkých odporcov manuálov.

A čo podvozok? Honda sa chváli nižším ťažiskom a lepším rozložením hmotnosti (61:39). Už predchádzajúca generácia sa nebála zákrut a súčasná je na tom ešte lepšie. S adaptívnymi tlmičmi sú náklony v dynamickom režime veľmi malé. Dôležitejšie je však celkové naladenie podvozku, ktorý je veľmi čitateľný a správa sa predvídavo aj pri ostrej jazde. Vývojári sa zamerali aj na riadenie. To je strmšie a aj v ostrých vracákoch môžete mať dve ruky na volante bez prehmatávania.

 

Pohotovostná hmotnosť s motorom 1,5 VTEC sa pohybuje v rozpätí 1307 – 1357 kg (v závislosti od výbavy). To je celkom dobrá hodnota vzhľadom na rozmery auta: 4518 mm x 1799 mm x 1428 mm.

Civic opäť exceluje pri jazde

Honda prináša v úplnom základe balík bezpečnostných asistenčných systémov s názvom Sensing. Nájdete tu napríklad automatické brzdenie (AEB), aktívne udržiavanie v jazdných pruhoch (auto zostáva v pruhoch), inteligentný adaptívny tempomat (predpovedá pohyb ostatných vozidiel a predchádza prudkému brzdeniu), systém rozpoznávania dopravných značiek a inteligentný rýchlostný asistent (nastavuje rýchlosť podľa dopravných značiek).

 

A čo cena? Najlacnejší Civic u nás kúpite za 16 990 €. Pokiaľ chcete motor 1,5 VTEC TURBO, musíte počítať so sumou minimálne 23 490 €. Nie je to málo, ale toto je Japonec. Tu automaticky počítajte so slušnou sériovou výbavou.

TEST: HONDA CIVIC (9. GEN)

Civic je celosvetovo obľúbený. Honda na jar uvedie aj na náš trh už 10. generáciu. Momentálne dopredávajú 9. gen. ...

27. 11. 2016