Sergio Marchionne, šéf taliansko-amerického koncernu FCA, je dobre známy veľkými vyhláseniami. Niektoré však treba brať s rezervou, s veľkou rezervou. Nedávno naznačil spojenie s koncernom VW Group. Ak sa však pozrieme do minulosti, vieme, že spojiť sa chcel už aj s koncernom GM a vôbec mu to nevyšlo. Ako dopadne Marchionne pri hľadaní strategického spojenca teraz?

Čo by sa však stalo, keby nakoniec došlo k spojeniu VW Group a FCA?

„Nemám pochybnosti, že v relevantnom čase sa môže VW objaviť a diskutovať o spojení,“ povedal Marchionne ešte pred dvoma týždňami o možnom spojení koncernov VW Group a FCA. Okamžite ho však schladil Matthias Mueller, šéf VW Group: „Nie sme pripravení diskutovať o čomkoľvek. Marchionneho som nevidel mesiace. Máme iné problémy.“ Šéf Volkswagenu tak najskôr rázne odmietol špekulácie o spojení. O pár dní na to však naznačil, že dvere pre rozhovory sú vo Wolfsburgu otvorené.

 

Po odkúpení automobilky Opel koncernom PSA Groupe sa situácia na európskom trhu mení. Francúzi sa vďaka akvizícii vyšvihli na druhú priečku spomedzi európskych výrobcov. Spojenie so značkou Opel má priniesť silnejšiu pozíciu na niektorých trhoch, ale aj veľkú expanziu a najmä úspory z rozsahu výroby. Je dobre známe, že FCA je spomedzi veľkých koncernov v asi najkritickejšej situácii. Aj preto hľadá Marchionne strategického partnera. Zároveň je známe, že VW Group má problémy so ziskovosťou. Za minulý rok sa stali síce najväčšou automobilkou, ale ich rentabilita je v porovnaní s konkurenciou slabá (na jednom predanom aute veľa nezarobia). Prípadné spojenie by tak mohlo pomôcť jednej aj druhej strane. Zatiaľ však ide iba o špekulácie.

Sergio Marchionne, šéf FCA, tvrdí, že je pripravený na ponuku od Volkswagenu. Boss VW Group však naznačil, že žiadnu dávať nebude a čaká na ťah Marchionneho.

„Som celkom sebavedomý ohľadom budúcnosti Volkswagenu, s alebo bez Marchionneho,“ povedal Mueller, ktorý vidí budúcnosť v elektromobiloch a autonómnej technológii. Marchionne následne naznačil, že má nulový záujem tlačiť na dohodu. „Iba som povedal, že ak by ste boli číslom 1 v Európe a niekto by sa spojil s inou automobilkou, aby bol dvojkou a dostal sa blízko vašej pozície, vašou prvou reakciou je vybudovať opäť náskok,“ vysvetľuje Marchionne, ktorý je ochotný vypočuť si návrh od Muellera, ale sám ho dať odmieta. Žeby sa bál ďalšieho odmietnutia? „Ak chce prísť, vie kde žijem. Ja nebudem volať Matthiasovi. Nemám záujem,“ dopĺňa.

 

Čo by sa však stalo, keby nakoniec došlo k spojeniu VW Group a FCA? Vytvorili by svetový gigant. Stačí sa pozrieť, aké značky vlastní Volkswagen a aké Fiat. Nemci majú pod sebou značky ako Volkswagen, Audi, Škoda, Seat, Porsche, Lamborghini, Bentley, Bugatti, Ducati, MAN a Scania. Taliansko-americký koncern vlastní značky Fiat, Alfa Romeo, Maserati, Lancia, Chrysler, Dodge, Jeep, Ram. Ferrari už pod Fiat nepatrí, ale stále majú spolu veľmi úzke väzby. Mohlo by sa zdať, že prípadným spojením by si jednotlivé značky konkurovali, ale do značnej miery tomu tak nie je. FCA má z logických príčin veľmi silné postavenie v Taliansku a v Severnej Amerike. Trhy, kde má Volkswagen len veľmi malú časť trhu. A platí to aj naopak. Tam, kde má Volkswagen silné postavenie, je na tom väčšinou FCA slabšie.

 

Dokážete si predstaviť spojenie FCA a VW Group?

 

Zdroj: autonews, autonews, autonews