Audi už v priebehu tohto roka predstaví novú generáciu svojej vlajkovej lode A8. Dizajnovo bude vychádzať zo štúdie Prologue. Koncept mal síce karosériu kupé a naznačoval, ako by mohol vyzerať prípadný typ A9, no limuzína A8 ponesie rovnaké štylistické črty. Okrem nového vzhľadu prinesie nové technológie a nové druhy pohonu. Nuž a práve tie zapríčinili zvýšenie hmotnosti aj samotnej karosérie. Ako to?

Prázdna samonosná karoséria nového Audi A8 váži 282 kg. Je to síce o 51 kg viac ako pri odchádzajúcej generácii, no nová karoséria má až o 24 % vyššiu tuhosť a je pripravená na hybridný pohon.

Audi je už dlhú dobu známe svojimi ľahkými karosériami vďaka použitiu hliníka. Inak to nebude ani v novej A8. Jej samonosná karoséria má úž tradične názov Audi Space Frame. Nová generácia bude mať hybridnú konštrukciu, ktorá využíva štyri rôzne materiály: oceľ (vysokopevnostnú aj bežnú), hliník, horčík a kompozit z uhlíkových vlákien. Na ich spojenie automobilka využíva 14 rôznych procesov. Aj napriek maximálnemu úsiliu sa však konštruktérom nepodarilo znížiť hmotnosť karosérie oproti predošlej generácii. Nová karosérie je tak o 51 kg ťažšia a váži 282 kg. Má však jednoznačne lepšie vlastnosti. Jej tuhosť totiž stúpla o 24 %, čo pomôže jazdným vlastnostiam. Narástol aj priestor pre zadných cestujúcich. Dostanú o 28 mm viac v oblasti kolien a 14 mm v oblasti hlavy.

Karoséria je zložená z hliníkových profilov, odliatkov a výliskov, komponentov z bežnej aj vysokopevnostnej ocele a horčíkovej rozpery v prednej časti auta. Pri zváraní hliníka použili v Audi novú technológiu. Ide o takzvané laserové zváranie na diaľku (remote laser welding). Pri tomto type zvárania zváracia hlava robota nemusí presne kopírovať povrch zváraného materiálu. Namiesto toho je stále v jednej výške. Ak si to neviete predstaviť, odporúčam video na konci článku. Výhodou je až o 53 % vyššia rýchlosť, o 50 % menšie množstvo tepla potrebného pre proces a o 25 % menej CO2, ktoré vznikne pri zváraní. Okrem tejto technológie Audi používa pri spájaní jednotlivých častí karosérie bodové odporové zváranie (oceľ-oceľ, aj Al-Al), zváranie MIG (Al-Al), zváranie MAG (oceľ-oceľ), trecie zváranie, lepenie, nitovanie, skrutkové spoje a valcovanie lemov po okrajoch (roller hemming). Poslednou menovanou technológiou sú spojené napríklad hliníkové plechy so za horúca lisovanými plechmi z vysokopevnostnej ocele na B stĺpikoch a pozdĺžnych nosníkoch strechy a prahov. Posádka vďaka tomu získala o 36 mm väčší vstup na zadné sedadlá oproti predchodcovi.

Nuž a kde v štruktúre nájdeme uhlíkové vlákna? Z kompozitu z tohto materiálu je vyrobená zadná priečka (panel za sedadlami a pod zadným oknom). Automobilka na jeho výrobu použila technologický proces, ktorý vyvinula so svojimi dodávateľmi. Proces spočíva v tom, že robot kladie do formy 50 mm široký pás tkaniny z uhlíkových vlákien pod rôznymi uhlami, impregnuje ju epoxidovou živicou a vypečie. Dielec má na jednotlivých miestach rôznu hrúbku v závislosti od počtu vrstiev. V najtenšom mieste je ich 6 v najhrubšom až 19. Výroba jedného dielu trvá iba 5 min. Celý panel pritom váži iba 2,6 kg, čo je menej ako 1 % z celkovej hmotnosti karosérie, no zabezpečuje až 33 % celkovej tuhosti karosérie.

Vysokopevnostnú oceľ použili konštruktéri najmä na spevnenie priestoru pre posádku v oblasti, kde by po náraze mala vzniknúť akási ochranná klietka. Preto je z nej vyrobená spodná časť prednej priečky, pozdĺžne nosníky prahov a strechy a samozrejme A a B stĺpik. V materiálovom zložení karosérie však aj naďalej jednoznačne prevažuje hliník. Tvorí až 58 %. Zaujímavosťou je aj horčíková rozpera medzi domcami predných tlmičov. Je prichytená hliníkovými skrutkami a je o 28 % ľahšia ako u predchodcu.

Nová generácia Audi Space Frame teda využíva ľahké a pevné materiály a nové technologické postupy. Ako to, že je ťažšia ako predchodca? Nárast hmotnosti majú sčasti na svedomí účinnejšie deformačné zóny. To však nie je jediný dôvod. Ďalšie príčiny zvýšenia hmotnosti osvetlil jeden z konštruktérov, Tim Hämmerle, takto: "Nárast hmotnosti je tiež spôsobený použitím alternatívnych pohonov a vyššími špecifikáciami, ktoré naši zákazníci vyžadujú." Jeho slová potvrdil aj šéfkonštruktér pre karosérie, Dr Bernd Mlekusch: "Ak do auta pridáte lítiové batérie, musíte myslieť aj na to, ako ich ochrániť v prípade nehody." Karoséria teda počíta s hybridným pohonom. Môžeme tiež očakávať, že dostane 48 V elektrický systém. Auto si zachová veľmi podobné rozmery ako odchádzajúca generácia, čo potvrdil aj hovorca automobilky: "Vyššia hmotnosť nie je spôsobená zväčšením rozmerov, auto nebude výrazne väčšie ako doterajšia generácia."

Nuž a na záver pripájam niekoľko ilustračných videí, pre osvetlenie niektorých technológií spomenutých v texte. Videá nepochádzajú priamo z výroby Audi, no jasne ukazujú, ako funguje laserové zváranie na diaľku (remote laser welding), či valcovanie lemov po okrajoch (roller hemming).

Zdroj: Audi