Slovensko v minulosti čelilo priam prílivovej vlne s dovezenými autami. Tieto auta mali často podivný, ba až trestný pôvod. Dokonca ani technický stav nebol nič moc. Idea bola, a rovnaká je aj teraz, kúpiť lacno a predať s najvyšším ziskom. Technický stav záleží od sumy, koľko je človek ochotný zaplatiť. Štátne orgány dokonca povolili pred rokmi rôzne prestavby, ktoré neboli nejako zvlášť komplikované na legalizáciu. Bolo možné vidieť kombík na papieroch zo sedana, zámena z benzínového motora na naftový motor, z manuálnej prevodovky na automat, a mnoho iného.  Dnes už sme na tom lepšie, ale jaj tak dosť veľké percento u nás jazdiacich áut ma pochybný pôvod. Preto je potrebné  jazdené auto pred kúpou preveriť všetkými dostupnými databázami. O nich sme už písali v minulosti v článku: Ako zistiť kilometre ojazdeného auta. Podľa štatistiky je resp. bolo u nás až 100 tisíc áut, ktoré mali pozmenené, či dokonca sfalšované identifikátory. Čo to znamená? VIN (výrobné čísla) boli prevárane, prerážané, a niekedy sa ľudia neunúvali ani to. Stačilo, že auto malo rovnakú karosériu, farbu a ľudia jazdili na jedných papieroch a značkách. Kedy vám niekto na ceste kontroloval VINko? Mne osobne raz... Ničím výnimočným nie sú ani tzv. dvojičky. Dve rovnaké auta, ktoré obe majú rovnaké VINko.
 
V podstate je jedno, aký postup zvolíte. Osobne som to robil vždy tak, že najprv som si overil o aute všetko, čo sa dalo, potom  na mieste bola vizuálna prehliadka celého auta, testovacia jazda, a keď bolo všetko v poriadku, nasledovala kontrola dokladov a identifikátorov. Dnes začneme netradične, tak trochu od konca.

Slovensko v minulosti čelilo priam prílivovej vlne s dovezenými autami. Tie mali často podivný, ba až trestný pôvod. Dokonca ani technický stav často nebol dobrý. Idea bola, a rovnaká je aj teraz, kúpiť lacno a predať draho. Technický stav záleží na sume, ktorú je človek ochotný zaplatiť. Štátne orgány dokonca povolili pred rokmi rôzne prestavby, ktoré neboli nejako zvlášť komplikované na legalizáciu.

 

 

Bolo možné vidieť kombík na papieroch sedanu, zámenu benzínového motora za naftový, z manuálnej prevodovky automat, a mnoho iného. Autá sa k nám vo veľkom dovážajú stále, aj tak veľké percento má pochybný pôvod. No sme na tom lepšie. Je však potrebné jazdené auto pred kúpou preveriť všetkými dostupnými databázami. O nich sme už písali v minulosti v článku: Ako zistiť kilometre ojazdeného auta. Podľa štatistiky je, resp. bolo u nás až 100-tisíc áut, ktoré mali pozmenené, či dokonca sfalšované identifikátory. Čo to znamená? VIN (výrobné čísla) boli prevárané, prerážané a niekedy sa ľudia neunúvali ani to. Stačilo, že auto malo rovnakú karosériu, farbu a ľudia jazdili na jedných papieroch a značkách. Kedy vám niekto na ceste kontroloval VINko? Mne osobne raz... Ničím výnimočným nie sú ani tzv. dvojičky. Dve rovnaké auta, ktoré majú rovnaké VINko.

 
V podstate je jedno, aký postup zvolíte. Osobne som to robil vždy tak, že najprv som si overil o aute všetko, čo sa dalo, potom  na mieste bola vizuálna prehliadka celého auta, testovacia jazda, a keď bolo všetko v poriadku, nasledovala kontrola dokladov a identifikátorov. Dnes začneme netradične, tak trochu od konca.

Žiadne jazdené auto nie je ideálne. Každému kusu musíte niečo odpustiť, či už výbavu, alebo jeho stav. Iné nedostatky hľadajte pri kúpe auta za tisícku, iné pri aute za 5 tisíc, a iné pri dvoj-trojročnom aute...

Pri kúpe auta z druhej ruky sa zamerajte na jeho pôvod. Pôvod auta je veľmi dôležitý. A je jedno či kupujete auto u nás, alebo v zahraničí. Ak v zahraničí, tak je to ešte horšie. Po dovoze musíte absolvovať kontrolu originality. A tam na machinácie prídu raz-dva. Vtedy prídete aj o peniaze, aj o auto... A proces dokazovania je neskutočne zdĺhavý. 

 

Preto si poriadne prezrite priložené doklady, či údaje v nich zodpovedajú realite (technický preukaz, alebo osvedčenie o evidencii). Pozrite si hlavne VIN a porovnajte ho s dokladmi. Ale o tom sa dočítate nižšie. Potom si pozrite hlavne tieto údaje: farba, typ prevodovky, ťažné zariadenie, ak je reálne na aute, a rozmery zapísaných kolies. Pri vozidle na LPG/CNG aj to, či je zapísane v kolónke Druh paliva. Očami prebehnite aj ostatné údaje. Každá jedna nezhoda vám môže skomplikovať život. 

 

Podľa identifikátorov zistíte, či auto má také parametre, ako sú uvedené v dokladoch. Môže sa totiž stať, že u nás búrané auto skončí v šrote, ale papiere a identifikátory budú umiestnené na síce zdravé, ale v zahraničí kradnuté auto. Poprípade ničím výnimočným nie je ani prestavba vozidla s pravostranným riadením na ľavostranné s využitím dielov z búračky. 

 

Kontrola roku výroby

Skutočný rok výroby je možné určiť z kódov, ktoré nájdeme na jednotlivých komponentoch. Napr. na sklách, bezpečnostných pásoch, sedadlách, plastových dieloch, ABS, alternátore, a i. Ale nemusí to byť všetko jednoznačné. Niektoré veci pri montáži použijú z tzv. skladových zásob. Preto hneď nepanikárte. Pozornosť zvýšte pri sklách auta. Čelné sklo býva najčastejšie menené. Stačí jeden malý kameň, ktorý spôsobí časom veľkú prasklinu. Hlavne nech nie sú všetky sklá iné. Rovnako pri vykradnutí auta, alebo zabuchnutí kľúčov to ako prvé schytá bočné sklo...

 

Bezpečnostné pásy

Bezpečnostné pásy majú tiež označenie dátumu výroby. Nájdete ho na látkovej nášivke, alebo na plastovom štítku v dolnej časti, kde je pás prekotvený ku karosérii. Pri pásoch si dávajte obzvlášť veľký pozor. Keď boli menené, zvyčajne len z dôvodu dopravnej nehody (resp. chyba navíjacieho mechanizmu).

Vzor VIN čísla umiestneného pod čelným sklom

VIN (Vehicle Identification Number)

VINko je akýmsi rodným číslom auta. Ten musí súhlasiť s údajmi v osvedčení o evidencii. VINko sa skladá zvyčajne zo 17 znakov, ale sem-tam, ak ide o mimoeurópske autá, je VIN číslo kratšie. Nikdy v ňom nie sú uvedené písmená I, O, Q, aby nedošlo k zámene s číslicami 0 a 1. VINko nájdete najčastejšie v motorovom priestore, napr. na držiaku (klobúku) uloženia tlmiča, na motorovej priečke, ale niektoré autá ich majú aj na bočnom prahu, či na dne batožinového priestoru. Skontrolujte, či nejaví známky pozmenenia, prerazenia, alebo či niekto nemanipuloval s celým dielom, na ktorom je kód VIN umiestnený. 

 

VIN pod čelným sklom

Všetky automobily ho nemajú, ale vyskytuje sa stále častejšie. Jeho výmena a sfalšovanie je náročné a nákladné. Ak je na aute, tak ho určite skontrolujte. Často sa však naruší pri výmene čelného skla. Toto VINko má skôr veľmi informačný charakter.  

 

Výrobný štítok výrobcu vozidla 
Najčastejšie ho nájdete v motorovom priestore alebo na B stĺpiku vozidla. Opäť skontrolujte všetky údaje a porovnajte ich s osvedčením o evidencii. Ak štítok úplne chýba, je poškodený alebo neoriginálne uchytený, zvyšuje sa pravdepodobnosť, že s vozidlom nie je niečo v poriadku (pôvod, predchádzajúce havárie…). Ak štítok chýba, Okresný úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie nemusí také auto prihlásiť. Tento štítok nemajú všetky staré autá. Ak na aute nie je, musíte to oficiálne riešiť len cez dovozcu, čo je opäť starosť navyše. 

 

Ak môžete, skontrolujte aj výrobné číslo motora, resp. jeho typové označenie. Motor už je dlhšiu dobu považovaný za náhradný diel, takže jeho výmena nevyžaduje žiadne administratívne úkony. 

 

K dokladom a údajom zhruba toľko. Pri kúpe sa nenechajte odpinkať, že ide len o administratívnu chybu. Keby išlo vážne len o administratívnu chybu, požiadajte predávajúceho o zjednanie nápravy ešte pred tým, ako auto vyplatíte.

KÚPA JAZDENÉHO AUTA ZA HRANICAMI? NIE JE ...

Nebudem sa hrať na vševedka. Jedno ale viem. Pred približne dvoma týždňami definitívne schválili novelu o registračných ...

08. 12. 2016