V III. pokračovaní série Kupujeme jazdené auto sa dostávame k hlavnej časti, k testovacej jazde. Čo z toho, že auto dobré vyzerá a sedia všetky identifikátory s údajmi v osvedčení, keď prosto nejde (jedine, že cena za také auto je viac ako priaznivá a oprava auta vás baví). Prichádza na rad testovacia jazda. Samozrejme, pri nej vypnite ventilátor, rádio a iné rušivé prvky výbavy (resp. keď predávajúci veľa rozpráva...), ktoré dokážu maskovať pazvuky.

Nikdy nekupujte auto bez vlastnej testovacej jazdy! Majiteľ vie, ako jazdiť, aby vedome maskoval nedostatky...

Motor

Najdôležitejšia časť auta. Uprednostňujem kupovať auto zrána, aby som počul a videl studené auto s nejazdeným motorom. Štart v chlade pri dieselovom motore je veľmi dôležitý. Ak sa pri štarte trápi, budete musieť počítať s investíciami. Pre zmenu benzíňak zvyčajne naskočí stále, iba ak je baterka slabšia sa trochu štartér potrápi.


Testovacia jazda začína pomalým rozjazdom. Chod motora by mal byť plynulý, bez trhania. Keď sa motor trochu zahreje, skúste mu trochu osoliť. Taktiež by nemal trhať. Nárast výkonu by ste mali cítiť. Jediné výnimky pri prudkom náraste výkonu pocítite pri turbe, resp. pri premenlivej dĺžke sania, kedy máte pocit, že auto vo vyšších otáčkach dostalo druhý dych. Už keď máte motor naštartovaný, započúvajte sa. Nesmie byť počuť zdvihátka ventilov. Je to ďalšia nepríjemná investícia, najmä pri motoroch s veľkým počtom ventilov.

Keď prídete kupovať auto a v aute je minimum paliva, asi to o niečom svedčí...

Prevodovka

Rýchlosti musia padať bez problémov. S výnimkou veľkej zimy, kedy to proste nemusí ísť na prvýkrát. Nesmiete počuť žiadne škripoty a pazvuky. Rýchlosť nesmie sama vypadnúť! Jemné chvenie riadiacej páky pri manuálnej prevodovke je bežné. Kulisa riadenia nesmie mať veľkú vôľu, aby ste rýchlostné stupne nemuseli hľadať. Radenie vyskúšajte aj pri pokojnom štýle jazdy, aj pri trochu športovejšom. Automatická prevodovka je náročnejšia. Nesmie kopať, triasť a musí radiť plynulo.

Pri testovacej jazde môžete počuť rôzne zvuky. Môžu to byť voľné brzdové doštičky, uvoľnený plastový kryt pod autom, nejaká vec v kufri a i. Musíte sa ich naučiť selektovať...

Riadenie, nápravy a brzdy

Na rovnom úseku bez koľají autu pridajte a tiež prudko pribrzdite (ak to situácia v premávke dovoľuje). Pustite volant, resp. ho držte 2 prstami. Nemalo by vybočovať z jazdnej stopy. Pri brzdách zároveň pri vyššej rýchlosti navyše spozorujete, či sú kotúče zvlnené, keď začne nepríjemne triasť volantom. Pri opakovanom prudkom brzdení nesmú brzdy výrazne vädnúť. Skúste aj funkciu ABS. 


Ak sa auto vychýli z jazdnej stopy, môže to mať na svedomí vôľa v zavesení, zlá geometria, ojazdené pneumatiky (alebo s nimi spojený iný rozmer na jednej a druhej strane, zlé nahustené pneumatiky atď.). Pri testovacej jazde si vyberte aj vozovku so zlým povrchom. Napríklad nejakú betónovú cestu alebo parkovisko. Nesmiete počuť žiadne pazvuky, ani cítiť rázy v riadení. 


Pri jazde s autom s predným pohonom vyskúšajte robiť kruhy s maximálnym zatočením. Párkrát zastavte a rozbehnite sa aj jemnejšie aj drsnejšie. Ak začne niečo pukať, pripravte si investície na homokinetické kĺby. 


Ložiská kolies sú tiež nepríjemnou záležitosťou. Najmä pri autách, ktoré nemajú samostatné ložisko, ale kupuje sa spoločne s nábojom. Ak ložisko hučí, cítite sa tak trochu ako v lietadle. Opotrebované ložisko zvykne pri jazde do zákruty nepríjemne hučať.

KUPUJEME JAZDENÉ AUTO II - VIZUÁLNA PREHLIADKA

KUPUJEME JAZDENÉ AUTO II - VIZUÁLNA ...

V prvom diele poradne pri kúpe jazdeného auta sme sa zamarali na údaje a na identifikátory. Dnes sa ...

11. 04.