Leto, teplo, slnko... Človek by povedal, že práve v takomto období je na cestách bezpečnejšie, ako počas zimy. Nie je to úplne tak. Posledné dni nás jednoznačne presviedčajú o tom, že smrteľných nehôd, nehôd, či škodových udalostí ja na cestách viac než dosť. Môže za to viacero faktorov, ktoré sú pre Leto za volantom typické.

V zime vodiči podvedome rátajú s rôznymi náhlymi klimatickými zmenami. Jazdia opatrnejšie. V lete to neplatí, vtedy vodiči častokrát preceňujú svoje schopnosti.  

Teplo, únava, stres...

V našom podnebnom pásme sú typické vysoké denné aj nočné teploty. Tie negatívne vplývajú na človeka, nie iba ako na vodiča, a rýchlo ho unavia. S únavou klesá koncentrácia, čiže narastá nepozornosť. Nedostatok odpočinku, nedodržaný pitný režim, absencia len pár minútových prestávok má na svedomí krízové situácie a agresivitu za volantom. S týmito prvkami sme už len kúsok od vzniku dopravnej nehody. Na druhej strane tu hrozí vysoké riziko mikrospánku. Ten dokáže pri unavenom organizme prísť prakticky kedykoľvek. Človek si ho zvyčajne ani nemusí uvedomiť. Stačí iba malý záblesk, ktorý dokáže otočiť život naruby...  Preto ak cítite únavu, neprekonávajte ju nasilu za každú cenu. Radšej si spravte 5-minútovú prestávku. Je lepšie prísť domov neskôr, ako nikdy. Na to myslíte nielen vtedy, keď máte v aute rodinu, ale aj vtedy, keď idete sám. 

 

Pre tohtoročné leto je nie len na území Slovenska charakteristické rýchla zmena počasia. Počas jedného 5 hodinovej časti sa dokáže slnko s hustým dažďom vystriedať aj viac ako 10 krát. Veľký pozor si treba dať tesne po začatí dažďa, kedy na vozovke dochádza k zmiešaniu prachu a iných látok s vodou, ktoré môžu vytvoriť priam neviditeľný šmykľavý povrch. Rovnako veľký pozor si dávajte pri vjazdoch do tunelov za mokrého počasia. Platí to isté, čo je napísané vyššia. Navyše tunely majú častokrát na ceste iný povrch, na ktorom sa môže pneumatika správať inak. 
Ďalším problémom sú prudké lejaky. Na vozovke môže byť veľké množstvo vody. Či už v jamách, vo vyjazdených koľajách alebo na krajniciach. To zvyšuje riziko vzniku aquaplaningu.  Voda dokáže auto rozkývať. V tom lepšom prípade sa nič nestane, v tom horšom prípade si môžete výsledok pozrieť vo videu. 

Dážď a letné búrky

Pre tohtoročné leto je nielen na území Slovenska charakteristické rýchla zmena počasia. Počas 5-hodinovej trasy sa dokáže slnko s hustým dažďom vystriedať aj viac ako 10-krát. Veľký pozor si treba dať tesne po začatí dažďa, kedy na vozovke dochádza k zmiešaniu prachu a iných látok s vodou, ktoré môžu vytvoriť priam neviditeľný šmykľavý povrch. Rovnako veľký pozor si dávajte pri vjazdoch do tunelov za mokrého počasia. Platí to isté, čo je napísané vyššie. Navyše tunely majú často na ceste iný povrch, na ktorom sa môže pneumatika správať inak. 

 

Ďalším problémom sú prudké lejaky. Na vozovke môže byť veľké množstvo vody. Či už v jamách, vo vyjazdených koľajach alebo na krajniciach. To zvyšuje riziko vzniku aquaplaningu. Voda dokáže auto rozkývať. V tom lepšom prípade sa nič nestane, v tom horšom prípade si môžete výsledok pozrieť na videu. Pri strmých kopcoch môže dojsť vplyvom vody k masívnemu prítoku vody na cestu. Tá so sebou nesie blato, kamene, konáre a i. 
 
S dažďom a búrkou idú ruka v ruke aj silný vietor a blesky. Tie môžu poškodiť stromy, a tie môžu padnúť na auto. Silný nárazový vietor dokáže pekne pozametať s idúcim autom. Čím väčšia plocha auta, tým väčšia sila na neho pôsobí...

Pracovné stroje

Na Slovensku mimo miest a obcí je typické, že sa po ceste v blízkosti polí, družstiev, a lesov pohybuje poľnohospodárska a lesná technika. Tá okrem svojej nízkej rýchlosti a väčších rozmerov ohrozuje bezpečnosť a plynulosť na cestách aj tak, že  cestu znečisťuje prachom a blatom. Zatiaľ čo v zahraničí sú za to vysoké pokuty, u nás sa s tým až na pár výnimiek nerobí nič. Práve prach a blato vedia po daždi spraviť z ciest klzisko. Navyše už pomaly začal, resp. sa blíži čas zberu, preto kombajny, traktory a iné stroje budú na cestách bežnejšie. Nesnažte sa ich za každú cenu predbehnúť. Za zmienku stoja aj stavebné stroje, keďže sa stavby a opravy realizujú predovšetkým počas teplých mesiacov. 

 

Horší rozhľad

Rodičia, či starí rodičia nám istotne potvrdia, že sa o krajnice a okolie ciest za minulého režimu staralo oveľa viac, ako je tomu dnes. Málokedy na Slovensku vidíte vykosenú krajnicu v dvoch pásoch od „kosačky“. Ničím výnimočným nie je ani tráva vyššia ako 1,5 metra hneď pár centimetrov od cesty. Ak niekde vidíte a cítite čerstvo pokosenú trávu, zvýšte opatrnosť. Za prvou zákrutou vás môže čakať nepríjemné prekvapenie v podobe stojaceho, či pomaly idúceho pracovného stroja. 

 

Popri cestách je mnoho kríkov a stromov s bohato rozvetvenými korunami, cez ktoré na rozdiel od zimy nie je nič vidno. Nenechajte sa preto zlákať prerušovanou čiarou na úseku, ktorý nepoznáte.

 

Popri cestách sa na Slovensku veľa pestuje. Bezpečnosť ohrozuje aj táto činnosť. Mám pocit, že poľnohospodári veľmi radi pestujú obilie, či kukuricu alebo slnečnicu hneď meter vedľa cesty. Okrem toho vám z nej môže vyskočiť zver rovno pred auto. Vtedy už nedokážete spraviť nič, aby ste zrážke zabránili. 

 

Iní účastníci premávky 

 

Pre leto je typický zvýšený pohyb chodcov, cyklistov, motorkárov a iných účastníkov. Všetkých z nich môžete stretnúť na takých miestach, kde by ste ich v zime hľadali márne. O tom, že motorkári priam vyžadujú zvýšenú opatrnosť a ohľaduplnosť, sa baviť nemusíme. O tom sme si písali v článku Motorkári sa prebúdzajú

 

V blízkostí rekreačných stredísk, vodných hrádzí a plôch, ubytovacích zariadení je zvýšený pohyb ľahko zraniteľných účastníkov. Tí sú navyše dosť často potužení alkoholom, kedy si myslia, že sú nesmrteľní. Takýchto kaskadérov pritom nemusíte stretnúť na ceste len počas dna. Kritické sú šerá, ale hlavne čierno čierne noci v kombinácii s letnou búrkou.