V prvej časti Leto za volantom som prebral nástrahy, ktoré na vodičov počas letných teplých dní striehnu. Dnes v tom budem pokračovať, no viac sa povenujem tomu, čo v lete robiť a nerobiť. Silné prietrže mračien sú čoraz častejšie a niektorí vodiči sa správajú akoby netušili, ako vtedy jazdiť. Ohrozujú tým nielen seba, ale aj ostatných. Navyše zbytočné nehody vytvárajú zápchy a problémy na už aj tak málo priepustných cestách.

Ak sú poveternostné podmienky na diaľnici veľmi zlé, spomaľte, zapnite potrebné a hlavne dostatočné osvetlenie a pokračujte na prvý zjazd...

Hneď na úvod je potrebné si uvedomiť, že pánom situácie je vždy počasie. Vodič sa musí prispôsobiť situácii. Aj horúce leto sa behom chvíle môže zmeniť na silnú búrku. Vtedy sa k slovu dostane znížená viditeľnosť, veľké množstvo vody a silný nárazový vietor. Tieto prírodné javy dokážu vystresovať mnoho vodičov alebo majiteľov áut. A pritom stačí, že bude auto niekde nevhodne odstavené.

 

Ak sú zle poveternostné podmienky na diaľnici, spomaľte hoc aj na 40-50 km/h a zapnite potrebné a hlavne dostatočné osvetlenie. Na krajnici nezastavujte, použite radšej prvý zjazd na cestu nižšej triedy, odpočívadlo, či benzínku. Dôvod? Zastavenie na diaľnici nie je nikdy bezpečné, ani za pekného počasia. Strach, resp. to, že si netrúfate ísť ďalej, je bežná vec. Keď ale idú ostatní ďalej, pokračujte s nimi. Zamerajte sa na čiary a situáciu okolo vás. Pri neuváženom zastavení nikdy neviete, kto si vás na krajnici nevšimne a narazí do vás.

Dážď a búrky priamo vplývajú na psychiku človeka. Slabší a menej skúsení vodiči pri jazde v búrke rýchlo zazmätkujú. 

Pneumatiky

Pneumatiky sú jediná vec, ktorá spája auto s cestou. Opotrebovaný dezén, hoci len nerovnomerne, nedokáže odvádzať vodu. Tým sa zvyšuje hrozba aquaplaningu. Pri náhlom vletení do veľkej kaluže, či koľaje s vodou to znamená hotovú katastrofu. Vizuálna kontrola pneumatík a ich správne nahustenie pritom nie je časovo náročná operácia. Dá sa jazdiť aj s horšími pneumatikami (rozumej pod 3 mm hĺbky dezénu a horšou zmesou), ale pri mokrej vozovke by ste mali dať automaticky nohu dole z plynu. 

Správne svietenie

V dnešnej dobe je veľa áut vybavených automatickým zapnutím svetiel v kombinácii s dennými svetlami. Niektoré dokážu vyhodnotiť zhoršenú viditeľnosť lepšie, iné horšie. Odskúšajte si, resp. odsledujte si, kedy a za akých podmienok prepína osvetlenie vaše auto. Mnoho moderných áut ma svetelný snímač prepojený s ďažďovým. To znamená, že sa svetlá automaticky prepnú už pri prvých kvapkách. 


Veľa starších áut má dodatočne namontované denne svietenie. To je za zníženej viditeľnosti pri silnej búrke nepostačujúce. Spredu sú síce homologované produkty viditeľné super, ale vzadu nesvieti nič. Ak máte také svetlá na aute a nemáte snímač prepínania, automaticky zapínajte stretávacie svetlá manuálne.

 

Pre leto je typické pomalé stmievanie. Medzi dňom a nocou je dlhú dobu šero. Už za šera je potrebné zapnúť stretávacie svetlá, nečakajte na úplnú tmu. Za brieždenia tento problém nehrozí, ak vám ostanú svietiť stretávacie svetlá, nič sa nedeje. 


Ďalšou samostatnou kapitolou sú hmlovky. Legislatíva síce povoľuje použitie hmlových svetiel za hustého dažďa, ale používajte pri tom rozum. Nezapínajte ich za každú cenu. Pracujte s optickými informáciami zo svetiel ostatných áut a tomu rozumne prispôsobte vaše osvetlenie.  

 

Pri jazde v kolóne ich skôr nepoužívajte. Záleží ale od aktuálnych poveternostných podmienok. Za tmy a dažďa tieto svetlá dokážu liezť pekne na nervy ostatným vodičom. Predné hmlovky sa navyše dosť nepríjemne odrážajú od kalúží. 

Výhľad z vozidla

Pre leto je typický aj otravný hmyz. Pri jazde autom sa vám takmer vždy vytvorí menšie, či väčšie pohrebisko na predných partiách auta. Tento hmyz s pomocou stieračov a letnej zmesi do ostrekovačov len tak ľahko neumyjete. Ak máte značne znečistené sklo, zastavte na čerpacej stanici a sklo umyte ručne. Hoci aj niekoľkokrát za dlhú jazdu. 

 

Jazda so znečisteným sklom je veľmi nepríjemná, najmä v noci, keď sa lúče svetiel rozrážajú na nečistotách, za svitu a súmraku. Pri jazde proti slnku si nechávajte dlhší odstup a jazdite viac defenzívne. Zvýši sa vám tak reakčný čas v prípade náhlej a nečakanej prekážky. Neváhajte investovať aj do kvalitných slnečných okuliarov. Rôzne clony z teleshoppingu nie sú u nás schválené. 

 

V lete dostávajú poriadne na frak aj stierače. Vysoké teploty nerobia dobre gumeným častiam. Tie môžu prísť o svoje schopnosti, a to nemusia byť na prvý pohľad ani popraskané, ani inak opotrebované. Počas silnej letnej búrky takýto detail v podobe slabo účinných stieračov, ktorý sa dá navyše vyriešiť za pár eur, dokáže vodičovi privodiť poriadny stres.


Ak máte zadný stierač na aute, venujte pozornosť aj jemu. Autá, ktoré ho majú, ho nemajú zbytočne. Pri vyšších rýchlostiach dochádza k špineniu zadných partií auta rýchlejšie. Pre náležitý rozhľad je potrebné dobre vidieť aj smerom dozadu.

LETO ZA VOLANTOM I.

Leto, teplo, slnko... Človek by povedal, že práve v takomto období je na cestách bezpečnejšie, ako počas zimy. Nie je ...

13. 07.