Veľký roadster Mercedes SL (Sport Leicht) pravdepodobne poznáte. Jeho históriu začal písať model 190 SL, ale aj známejší model 300 SL. Ten prišiel pred 60 rokmi. Na základe slávneho kupé 300 SL Gullwing (W198 I) postavili v Štuttgarte roadster (W198 II), teda dvojmiestnu verziu s otvorenou strechou. Tento otvorený grand tourer je predchodcom dnešných veľkých roadsterov radu SL.

3,0 litrový radový šesťvalec s výkonom 158 kW (215 koní) vychádzal z pretekárskeho auta W194. Šlo o prvé sériové auto s priamym (mechanickým) vstrekovaním paliva.

Mercedes 300 SL vyzerá skvelo aj po 60-tich rokoch od uvedenia, však?

Za zrodom otvorenej verzie údajne stojí americký trh, ktorý bol pre typ 300 SL ťažiskový. Z 1400 kusov kupé putovalo cca 80 % do zámoria. Práve Američania údajne bažili po roadsteri. K športovým autám sa totiž hodí vietor vo vlasoch.

 

Prestavba kupé na roadster však nebola jednoduchá. Dôvodom boli hlavne vysoké prahy verzie Gullwing. Otvorené SL potrebovalo preto dodatočné výstuhy. Výsledkom bola 120 kg „nadváha“ oproti kupé. Suchá hmotnosť je 1420 kg. Údajne to však veľmi neovplyvnilo výborné jazdné vlastnosti športového Mercedesu.

300 SL Roadster vážil kvôli dodatočným výstuhám o 120 kg viac ako kupé Gullwing

Z dnešného pohľadu nepôsobí výkon 158 kW (215 koní) nijak ohromujúco, ale pred šesťdesiatimi rokmi to bolo iné. Veď bežné európske auto tej doby, ako napríklad Volkswagen Type 1 (Beetle), malo len 36 koní. Neskôr Nemci upravili výkon na 165 kW (225 koní) a zliatinový blok motora nahradili ľahším hliníkovým. 3,0 litrový radový šesťvalec vychádzal z pretekárskeho auta W194. Šlo o prvé sériové auto s priamym (mechanickým) vstrekovaním paliva. Podľa sprevodovania dosahovalo 300 SL maximálnu rýchlosť 235 – 260 km/h. V dobe uvedenia šlo o najrýchlejšie auto sveta.

 

Motor ležal vpredu a poháňal zadné kolesá. V ponuke bola len 4-stupňová manuálna prevodovka. Na oboch nápravách bolo nezávislé zavesenie. Vpredu dvojité lichobežníkové a vzadu výkyvná náprava. 300 SL Roadster dostal kotúčové brzdy až v roku 1961. Dovtedy spomaľovali tento grand tourer len bubny. Jazdné vlastnosti značne ovplyvňovalo aj množstvo paliva v nádrži. Tú totiž umiestnili až ďaleko vzadu.

Produkciu tohto výnimočného roadstera ukončili v roku 1963 s počtom 1858 kusov. Pred 15 rokmi stál Mercedes 300 SL okolo 100 000 eur. Dnes sa pohybuje cena nad hranicou 1 milióna eur a ide o zberateľsky veľmi vzácne auto. Verzia Roadster síce stratila dvere typu „Gullwing“, ale napriek tomu ju niektorí považujú za krajšie auto. Mne sa páčia obe verzie a myslím si, že typ 300 SL je jedným z najkrajších áut vôbec.