Automobilka počas celej svojej histórie prinášala inovácie, nové prvky bezpečnosti a nové trendy. Každý určite pozná známe príslovie: "Ak chceš vedieť, čo bude v autách o 10 rokov, pozri sa na aktuálnu triedu S." Po nedávnej skúsenosti s jazdenou Triedou S spred viac ako 10-tich rokov to môžem iba potvrdiť. To isté však do bodky platí aj novej triede E, ktorá prináša niekoľko nových technológií a predznamenáva budúcnosť. Trieda E sa napríklad stala prvým sériovým autom, ktoré dostalo licenciu na testovanie plne autonómnej jazdy. Podotýkam, že ide o skutočne sériové autá bez dodatočných úprav. Azda jedinou "úpravou" na testovacích vozidlách sú červené evidenčné čísla, aby boli ľahko rozpoznateľné. Tak čo, chcete vedieť o novej triede E viac? Nech sa páči!

Nová generácia Mercedesu E dokáže jazdiť aj sama a pomôže vám vyhnúť sa chodcovi, ktorý vám vbehne do cesty.

29. januára 1886 prihlásil Carl Benz na cisárskom patentovom úrade v Berlíne patent na svoje motorové vozidlo so spaľovacím motorom

Od roku 1993

Nazrime však najskôr trochu do histórie. Označenie E pre auto vyššej strednej triedy automobilka po prvýkrát použila v roku 1993. Dostal ho Mercedes s kódovým označením W124 po modernizácii. Možno ho tak oficiálne považovať za prvý Mercedes-Benz E. Mercedes W 124 však rozhodne nebol prvým vozidlom značky v tejto triede. Za prvý Mercedes tejto triedy v modernej histórii automobilky môžeme považovať typ z označením W120. Toto auto aj samotná automobilka pasuje za pra pra pra predka novej triedy E. Po ňom nasledoval typ W110, ďalším bol typ W114/W115, potom prišiel  legendárny a dodnes veľmi uznávaný typ W123 a napokon typ W124, čiže prvá Trieda E. Druhou generáciou triedy E bol typ W210 s prelomovým dizajnom so štyrmi okrúhlymi svetlami vpredu. Nasledovala tretia generácia s označením W211, ktorú sme vám ako jazdenku predstavili aj v našom teste. Štvrtá generácia dostala kód W212 a bola v predaji až doteraz. Tento rok ju však strieda nová, suverénna, no možno trochu kontroverzná piata generácia s označením W213.

Nové E-čko pokračuje v línii začatej v roku 1953 Mercedesom-Benz W120

Azda najkontroverznejšia vec na novej triede E je jej vzhľad. Moderné Mercedesy sa totiž podobajú ako vajce vajcu. A tak si triedu E môžete ľahko pomýliť s menším Mercedesom C, či väčším Mercedesom S. No unifikovaný dizajn naprieč portfóliom určite nie je novinkou ani v Mercedese a ani v prípade nemeckých značiek všeobecne. Stačí si spomenúť na autá s trojcípou hviezdou v 80-tych a 90-tych rokoch. Súčasný dizajnový jazyk Mercedesu je však rozhodne veľmi vydarený, pôsobí dynamicky a jednotlivé modely opticky odľahčuje. Aj za tvarmi novej triedy E stojí Robert Lešnik, šéfdizajnér Mercedesu, ktorý pochádza z dediny Limbuš, neďaleko slovinského Mariboru. V Mercedese je od roku 2009 a jeho "éra" je ľahko rozpoznateľná. Zaujímavosťou pritom je, že jednotlivé stupne výbavy triedy E sa dizajnovo líšia. Aspoň čo sa týka prednej masky. Základná verzia a línia Exclusive má klasickú mriežku chladiča a typickú hviezdu na kapote. Naproti tomu majú línie Avantgarde a AMG športovejšie pôsobiacu mriežku chladiča s veľkou trojcípou hviezdou uprostred. Zaujímavý je aj dizajn zadných svetiel, respektíve technológia v nich použitá. Príplatková verzia svetiel totiž vytvára efekt, ktorý Mercedes charakterizuje ako "hviezdny prach, Mliečnu dráhu alebo žiaru z prúdového motora." Tento efekt automobilka použila práve v novej triede E a vzniká vďaka inovatívnej technológii reflektora so špeciálne navrhnutou štruktúrou povrchu.

Za vzhľad novej triedy E je zodpovedný Robert Lešnik, rodák zo Slovinska a šéfdizajnér Mercedesu.

Nový Mercedes-Benz E zaparkujete aj cez smartfón a bude k dispozícii aj ako plug-in hybrid.

V ponuke aj 6-valec

Po uvedení nového E na trh budú k dispozícii dva dvojlitrové 4-valcové motory a jeden 6-valec. Prvým bude benzínový 4-valec v modeli E 200. Druhým do partie bude naftový 4-valec s hliníkovým blokom motora a hlavou valcov a oceľovými piestami. Modely s týmto agregátom ponesú označenie E220d. K dispozícii bude aj verzia E 350d s dízlovým 6-valcom pod kapotou a výkonom 190 kW (258 k) a krútiacim momentom 620 Nm. Neskôr nebude chýbať ani hybridná verzia. Ponesie označenie E 350e pôjde o plug-in hybrid, ktorý kombinuje benzínový 4-valec a elektromotor. Ich systémový výkon je 205 kW (279 k) a systémový krútiaci moment dosahuje 600 Nm. Na čisto elektrický pohon dokáže prejsť 30 km. Mal by však tiež dokázať jazdiť za 2,1 l benzínu na 100 km a zrýchliť z 0 na 100 km/h za 6,2 s. Neskôr do ponuky pribudne aj niečo pre milovníkov benzínových 6-valcov. Bude to model E 400 4MATIC a jeho motor poskytne vodičovi 245 kW (333 k) a 480 Nm. Ani tu však ponuka motorov neskončí a časom do nej pribudne aj slabší vznetový 4-valec s výkonom 110 kW (150 k) a benzínové 4-valce s výkonmi od 135 kW (183 k) do 180 kW (245 k). Motory spĺňajú emisnú normu EU6 a nový štvorvalcový dízlový motor OM 654 je už navrhnutý na dosiahnutie budúcich limitov podľa legislatívy RDE. Všetky modely dostupné pri uvedení na trh budú mať už v základe motor spojený s 9-stupňovou automatickou prevodovkou 9G-TRONIC.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

V novej triede E môžete mať dva typy pruženia. Prvým je klasický podvozok s oceľovými pružinami, ku ktorému si môžete vybrať z troch systémov tlmenia, ktoré v Mercedese nazvali DIRECT CONTROL. V aute tak môžete mať:

• komfortný podvozok
• komfortný podvozok Avantgarde so športovejším charakterom, znížený o 15 milimetrov
• športový podvozok s adaptívnym nastaviteľným tlmením a znížením o 15 milimetrov, ktorý nahrádza klasický športový podvozok

Druhým typom pruženia, ktorý môžete mať v triede E, je viackomorové vzduchové pruženie AIR BODY CONTROL. Systém obsahuje tri odlišne veľké komory v teleskopických vzperách pruženia zadnej nápravy a dve komory v teleskopických vzperách pruženia prednej nápravy. To umožní vodičovi v troch stupňoch regulovať tuhosť pruženia. Zároveň môže vďaka tomuto systému regulovať svetlú výšku auta a auto si zodvihnúť napríklad na zlej ceste, či napríklad pri vychádzaní na obrubník. Tú si však auto reguluje aj samo, napríklad pri zaťažení auta ťažkým nákladom udržuje systém auto v rovnakej rovine. Rovnako pri diaľničných rýchlostiach auto s týmto podvozkom automaticky klesne, čím zníži odpor vzduchu. Vzduchové pruženie je doplnené elektronicky regulovanými nastaviteľnými tlmičmi. Tie na každom kolese plne automaticky prispôsobujú tlmenie aktuálnej jazdnej situácii, napríklad pri vyhýbacom manévri. Vodič má zároveň k dispozícii 4 rôzne charakteristiky a to:  „Komfort“, „ECO“, „Sport“ a „Sport +“. Ak by si nevedel vybrať, je tu ešte režim Individual.

Nové E-čko má súčiniteľ odporu vzduchu Cx iba 0,23

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Každá nová generácia triedy E je už tradične prehliadkou najnovších bezpečnostných systémov a inak tomu nie je ani v tomto prípade. Už v sériovej výbave nájdeme systém autonómneho núdzového brzdenia - AEB, ktorý rozoznáva aj chodcov. Rovnako v sériovej výbave je aj asistent sledovania pozornosti vodiča ATTENTION ASSIST s nastaviteľnou citlivosťou. Zaujímavejším však určite bude asistent jazdy pri bočnom vetre. Ako názov napovedá, pomáha vodičovi tým, že pôsobí v smere prti vetru, čím dokáže výrazne oslabiť bočný posun auta v jazdnom pruhu. Tu však asistenčné systémy iba začínajú.

Za príplatok totiž môžete mať v aute aj systém nazvaný jazdný pilot. Už v úvode som spomínal, že Mercedes E je prvým sériovým vozidlom s povolením testovacej autonómnej jazdy v Nevade. Jazdný pilot je jedným zo systémov, ktoré umožňujú tomuto autu autonómnu jazdu. Aké sú jeho funkcie momentálne legálne po celom svete? Je to samozrejme adaptívny tempomat DISTRONIC, funkčný do rýchlosti 210 km/h. Systém okrem zrýchľovania a spomaľovania auta pomôže vodičovi aj s riadením v tiahlych zákrutách. Pri jazde v kolóne dokáže systém udržať vozidlo v jazdnom pruhu aj na úsekoch, kde je nejednoznačné značenie, alebo tam, kde značenie chýba. Asistent to robí na základe okolitých vozidiel. Ak sa vodič bojí pokuty za prekročenie rýchlosti, môže si zapnúť automatické obmedzenie rýchlosti. To systém nastaví pomocou údajov z kamery alebo navigácie. Systém jazdný pilot ale ponúka aj funkciu asistenta zmeny jazdného pruhu, čím opäť mieri k autonómnym autám. Asistent na báze radaru a kamery podporuje vodiča pri zmene jazdného pruhu na viacpruhových cestách. Ak vodič aktivuje smerovku aspoň na dve sekundy, aktívny asistent zmeny jazdného pruhu aktívne pomôže vodičovi pri prechode do vedľajšieho jazdného pruhu, ak ho vyhodnotí ako voľný.

Mercedes však v novej triede E ponúka aj aktívneho asistenta brzdenia s funkciou podpory prejazdu križovatkou. V porovnaní so sériovým systémom má rozšírené hraničné rýchlosti a dokáže rozoznať aj priečnu dopravu. V prípade, že vodič nereaguje na nebezpečenstvo, samočinne zabrzdí. Po prvý raz dokáže rozpoznať aj nebezpečné situácie na konci dopravnej zápchy bez možnosti vyhnutia sa a v takýchto situáciách začne výrazne skôr samočinne brzdiť. Podľa automobilky dokáže v rýchlostiach do 100 km/h pred takouto prekážkou úplne zastaviť.

Ďalšou z noviniek je asistent riadenia pri vyhýbaní. Tento systém pomôže vodičovi urobiť správny vyhýbací manéver v prípade, že mu do cesty vbehne chodec. Manéver musí iniciovať vodič, no auto mu pomôže tým, že spočíta bezpečnú dráhu okolo chodca a koľko treba na tento manéver zatočiť volantom, čo potom aj urobí.

K takpovediac povinnej jazde už patrí aj aktívny asistent sledovania mŕtveho uhla, či systém PRE-SAFE® PLUS, ktorý chráni posádku aktiváciou bezpečnostných prvkov tesne pred nárazom aj pri nárazoch zozadu. Mercedes však pridal aj dve nové funkcie systému PRE-SAFE. Prvou je bočný impulz PRE-SAFE, ktorý v prípade bezprostredne očakávaného nárazu zboku preventívne posunie vodiča alebo spolujazdca bočne ďalej od nebezpečnej oblasti. Systém vtedy v priebehu zlomku sekundy nafúkne na strane nárazu vzduchovú komoru, ktorá sa nachádza v bočniciach operadla predného sedadla. Človeka tak posunie ďalej od dverí a zníži sily pôsobiace naňho pri náraze. Druhou novou funkciou je Zvuk PRE-SAFE. Je založená na takzvanom strmienkovom reflexe vo vnútornom uchu. Systém tesne pred nárazom prehrá cez audiosystém krátky šumový signál. Ľudské ucho sa pomocou neho, vďaka spomínanému reflexu, pripraví na hluk očakávaného nárazu a zníži následky.

Za touto maskou sa vo väčšine modelov skrýva žalúziový systém AIRPANEL, ktorý otvára masku chladiča v závislosti od potreby chladiaceho výkonu

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Týmto výpočtom však novinky v triede E nekončia. Mercedes napríklad ponúka parkovacieho pilota ovládaného na diaľku. Vodič s ním môže pomocou aplikácie v smartfóne zaparkovať alebo vyparkovať z úzkeho miesta aj keď stojí vonku. Mercedes E je spolu s Teslou a BMW 7 jedným z prvých áut, na ktorých si to môžete vyskúšať. V blízkej budúcnosti ich však budú nasledovať aj ďalšie automobilky. Napríklad Jaguar Land Rover, alebo Ford.

Mercedes je však aj jedným z priekopníkov v komunikácii medzi autami, aj keď rozhodne nie jediným. Výhodou takejto komunikácie je zdieľanie údajov o nebezpečných situáciách na ceste v okolí pohybu auta. Vodič sa tak dozvie, že má za zákrutou prekážku skôr, ako ju môže vidieť. Systém ho však pomocou takýchto informácií môže upozorniť napríklad aj na silný dážď, či poľadovicu na trase, kam smeruje. Podobný systém komunikácie medzi autami už využíva okrem Mercedesu napríklad TomTom, Nauto, alebo Toyota.

Medzi ďalšie oblasti, v ktorých Mercedes rozhodne vyniká, patria svetlá. Nová trieda E preto dostane svetlá MULTIBEAM LED s 84 LED diódami v každom svetle. Tie pomáhajú presne cieliť svetelný lúč, či svietiť do zákrut bez potreby mechanických pohybov vo vnútri svetlometu.

Zaujímavou novinkou je aj takzvaný digitálny kľúč od auta. Tento systém využíva techniku krátkodosahovej komunikácie NFC a umožňuje majiteľovi využiť vlastný smartfón ako kľúč od vozidla. Podobný digitálny kľúč využíva napríklad Volvo na doručovanie zásielok priamo do auta.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Aj nová generácia triedy E už tradične narástla. Auto má pomerne krátke previsy a na dĺžku narástlo iba o 43 mm. Oproti predchodcovi má však o 65 mm dlhší rázvor, čo sľubuje viac miesta pre posádku. Mimochodom interiér je v tomto prípade miesto, kde zaregistrujete veľkú zmenu. Najmä ak si objednáte dva príplatkové displeje s uhlopriečkou 12,3". Jeden z nich nahrádza klasické budíky, ktoré dostanete v základe, a druhý zobrazuje funkcie infotainmentu. Oba sú pod spoločným krycím sklom, čo vytvára pocit jedného širokého displeja. Inovatívne je ale aj ovládanie na volante. Je totiž dotykové a reaguje na horizontálne a vertikálne pohyby prsta, podobne ako displej smartfónu. Nie je to však jediný spôsob, ako ovládať informačný systém auta. Na stredovej konzole nechýba klasický ovládač a dotykové pole nad ním, ktoré poznáme aj z C-čka. Na toto pole môžete napríklad písať prstom pri zadávaní adresy do navigácie. K dispozícii je aj hlasové ovládanie LINGUATRONIC.

Dizajnéri Mercedesu sa snažili urobiť interiér auta čo najluxusnejší a zároveň čo najútulnejší. Aj preto tu môžete mať obklady z dreva s otvorenými pórmi, drevo s „prúdnicami“ pripomínajúce luxusnú jachtu, alebo nový druh kovovej tkaniny. K dobrej atmosfére prispieva aj ambientné osvetlenie so 64 farbami. Mimochodom, celé osvetlenie interiéru je riešené pomocou LED diód. K pohodliu prispievajú aj novo tvarované sedadlá a prvky výbavy ako vyhrievané lakťové opierky vo dverách a medzi sedadlami, alebo držiak na tablet na zadných sedadlách. Cestujúci majú k dispozícii aj miesto na bezdrôtové dobíjanie telefónu. Nabíjacia plocha je integrovaná do otvoreného odkladacieho priečinka vpredu v stredovej konzole a zmestia sa na ňu mobilné telefóny s uhlopriečkou displeja 15,2 cm (6"). Vodič si zároveň môže pripojiť svoj telefón na vonkajšiu anténu auta.

Mercedes však myslel aj na pôžitok z hudby pri cestovaní. Nové E je sériovo vybavené audiosystémom  Frontbass značky Mercedes-Benz. Tento systém využíva objem priečneho a pozdĺžneho nosníka karosérie ako rezonančný objem pre basové reproduktory. V ponuke je však aj audiosystém Burmester High-End s priestorovým zvukom s 23 reproduktormi, okrem iného umiestnenými aj v streche.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

K dispozícii je už aj slovenský cenník. Dozvieme sa z neho, že model E 200 začína na cene tesne nad 46 000 €. Dízlový Mercedes E 220d má základnú cenu položenú na úrovni 47 520 €. A ak chcete vznetový 6-valec a verziu E 350d, musíte si pripraviť minimálne 56 070 €. Na ďalšie verzie si budeme musieť ešte chvíľu počkať.

Mercedes-Benz W120 (1953–1962)

Mercedes-Benz W110 (1961–1968)

Mercedes-Benz W114, W115 (1968–1976)

Mercedes-Benz W123 (1976–1986)

Mercedes-Benz W124 (1984–1995) Po modernizácii v roku 1993 dostal po prvýkrát označenie E-Class, teda Trieda E

Mercedes-Benz E (W210; 1995–2002)

Mercedes-Benz E (W211; 2002–2009)

Mercedes-Benz E (W212,2009–2016)

Mercedes-Benz E (W212,2009–2016) Generácia W212 dostala po modernizácii v roku 2013 novú tvár