Povedali by ste, že éra veľkých SUV modelov začala pred 2 desaťročiami? Vtedy predstavili v USA prvú generáciu zakladateľa kategórie luxusných SUV a Mercedes-Benz ML má 20 rokov. Práve tento typ odštartoval éru nadšenia pre veľké SUV modely, až po ňom nasledovali autá ako Audi Q7, BMW X5, Porsche Cayenne, alebo Volvo XC90.

Veľké SUV tu boli aj pred ML-kom. Boli však orientované viac do terénu a na ceste skôr prekážali. Až Mercedes-Benz prišiel s typom ML, ktorý je primárne určený na cesty, až potom pre terén.

Mercedes-Benz ML dostal systém 4-ETS, ktorý simuloval uzávierky diferenciálov pribrzďovaním preklzujúcich kolies. Výroba prebiehala v USA v štáte Alabama. Neskôr aj v rakúskom Grazi.

Mercedes-Benz W163

Prvú generáciu W163 najprv predstavili v USA, kde bol trh na veľký Mercedes pripravený. Predaj v Európe začal o rok neskôr. Prvá generácia ML-ka si ponechala rámovú konštrukciu, čo už v ďalšej generácii neplatilo. Auto kombinovali len s pohonom všetkých kolies 4MATIC, čo už dnes tiež neplatí.

Systém 4-ETS simuloval uzávierky diferenciálov pribrzďovaním jednotlivých preklzujúcich kolies. Výroba prebiehala v USA v štáte Alabama, neskôr aj v rakúskom Grazi. Základnou motorizáciou bol štvorvalcový zážihový 2,3-litrový motor vo verzii ML 230, ktorý produkoval 110 kW (150 k).

Ten by na priemerný sedan stačil, na takmer 2 tony vážiace SUV to bola neprimeraná motorizácia. Ďalším v ponuke bol zážihový šesťvalec ML 320, ktorý produkoval už dostačujúcich 160 kW (218 k). V8 v ML 430 mal 200 kW (272 k), doplnkom bola od roku 1999 verzia ML 55 AMG s výrazným odlíšením a maximálnym výkonom 255 kW (347 k).

Dnes pre SUV typické vznetové motory boli v tomto modeli dostupné len 2. Mohli ste mať 2,7-litrový radový 5-valec s maximálnym výkonom 120 kW (163 k). Druhým v ponuke bol úplne nový vidlicový osemvalec ML 400 CDI dostupný od faceliftu v roku 2001. Maximálny výkon bol 184 kW (250 k).

Mercedes-Benz W164

Kariéru generácie W163 ukončil nasledovník W164 v roku 2005. Veľkou dizajnovou zmenou bolo omladenie exteriéru. Pohonné jednotky už nemali 4 valce, dostupné boli len 6- a 8-valcové motory. Základom bol 3,5-litrový zážihový šesťvalec s maximálnym výkonom 200 kW (272 k). Všetky ďalšie zážihové motory mali 8 valcov. Základom verzie ML 63 AMG sa stal 6,2-litrový atmosférický motor s maximálnym výkonom 375 kW (510 k). V tej dobe to bolo najrýchlejšie atmosférické SUV na svete so zrýchlením na 100 km/h za rovných 5 sekúnd.

Stále bol k dispozícii aj vidlicový vznetový osemvalec, ktorý vo verzii ML 450 CDI produkoval až 225 kW (306 k). V tejto generácii si však zaspieval naposledy, nasledovník mal už len šesťvalcový diesel.

Mercedes-Benz W166

Nástupca W166 prišiel v roku 2011. Ponuka motorov sa zmenila. Základom bol stále atmosférický zážihový vidlicový šesťvalec s priamym vstrekovaním paliva so zdvihovým objemom 3,5 litra a maximálnym výkonom 225 kW (306 k). Zvyšné 8-valce mali preplňovanie. Vznetové motory prišli o 8-valec, do ponuky sa dostal zas 4-valec s dvojitým preplňovaním a maximálnym výkonom 150 kW (204 k). Modernizácia pred 2 rokmi priniesla premenovanie na GLE podľa nového názvoslovia automobilky. Príbeh ML-ka tak pokračuje pod novým názvom.