Nie je to dávno, čo bol španielsky Seat čiernou ovcou koncernu VW. Roky po sebe sa pohyboval v červených číslach. Španielski manažéri veru mali čo vo Wolfsburgu vysvetľovať a určite tam nechodili radi. Viem si predstaviť, že vždy, keď odišli na letisko, top manažment zložený takmer výhradne z Nemcov zvažoval rôzne možnosti, čo so stratovou ľudovou značkou urobiť. Aké alternatívy v zasadačkách padali radšej rozoberať nebudem. Z niektorých majú studený pot nielen Španieli, ale mnohí fanúšikovia značky, ktorej meno nie je z angličtiny a neznamená sedadlo. Tvorí skratku Sociedad Española de Automóviles de Turismo, teda Španielska spoločnosť turistických automobilov.

Našťastie sa top manažment rozhodol z boja nezutekať, ale zaútočiť. Pred pár rokmi schválili plán zásadnej modelovej ofenzívy, najväčšej akú Seat kedy mal. Výsledky sú tu. Minulý rok predali Španieli 410 000 áut, čo je najviac za ostatné desaťročie. A ide to stále lepšie. Pre porovnanie, tohoročný január boli lepší až o 26,7 % než január pred rokom. V oblasti zisku je to ešte lepšie. V roku 2015 boli ziskoví 12 miliónov eur, minulý rok už 137 miliónov!

 

Modernizovaný Leon je z troch najdôležitejších typov ponuky. Prišiel čas ho pre rok 2017 vo viacerých oblastiach vylepšiť a aktualizovať. Bolo nutné urobiť to citlivo, no atraktívne, pretože Leon je najpredávanejší typ. Zmeny sa týkajú hlavne dvoch oblastí: technológie pre posádku a dizajn. Že je to vydarené auto potvrdzuje zaujímavá štatistika, ktorú si pracovníci značky pripravili. Z 220 testov Seat Leon získal najviac bodov v kategórii 132-krát. 65-krát skončil na druhom mieste a v 23 prípadoch bol tretí. Model Leon Experience v teste s bodovým hodnotením 9 a 8 patrí aj u nás medzi najlepšie ponuky v triede.

Budúcnosť Seatu ako z filmu z budúcnosti:

Seat má byť najdigitálnejšia značka koncernu. Predstavte si na čom pracujú. Každý majiteľ dostane unikátne ID. Vďaka nemu získa niektoré prvky výbavy len na potrebné obdobie. Potrebujete navigáciu len v lete, cez dovolenkové obdobie? Alebo nezávislé kúrenie len v zime. Vďaka ID si po zaplatení vybrané služby aktivujete len na požadovanú dobu...

Seat bol medzi prvými autami nižšej strednej triedy s LED stretávacími a diaľkovými svetlami. Ich druhá generácia na modernizovanom modeli je zásadnou dizajnérskou črtou.

Čo poteší vnútri?

Modernizovaný Leon dostal niektoré prvky, ktoré doposiaľ nemal. Bezkľúčový prístup, bezdrôtové nabíjanie, bezdrôtovú anténu pre mobil so zosilňovačom, ktorá zásadne zlepšuje telefonovanie v oblastiach s horším signálom, a pre vpredu sediacich 2x USB prípojku. Seat Full Link okrem funkcie MirrorLink zahŕňa aj Apple CarPlay a Android Auto. Intenzita náladového osvetlenia z LED sa dá nastaviť na dotykovom monitore nového systému infotainmentu s uhlopriečkou 8 palcov. K dispozícii má 8 farieb. Jedná sa rovnaký systém, ako má modernizovaná Octavia, a žiaľ, aj v tomto prípade sa mení len farba v lištách dverí, nie v priestore pre nohy, či stropného osvetlenia. Koncom tohto roka sa medzi prvkami príplatkovej výbavy objaví aj plne grafický prístrojový panel známy ako virtual cockpit.


Ešte ostrejší dizajn

Jedným z hlavných dôvodov pre kúpu Leona je dizajn. Ten ešte vycibrili. Alejandro Mesonero-Romanos, šéfdizajnér SEATu: „Leon je veľmi atraktívny model, ktorého vzhľad nemusel byť zmenený, iba zvýraznený a osviežený. Cieľom bolo zharmonizovať všetky časti modelu, predovšetkým prednú a zadnú časť karosérie s bočnou časťou.“ 

Kombi, známe ako Leon ST, volí 2/3 Slovákov

Európa je v mnohom iný kontinent ako ostatné. Ako jediná začína písmenom E a ako jediná má väčšiu obľubu v autách s karosériou typu kombi než ktorýkoľvek iný automobilový kraj. Seat Leon ST sa Slovákom páči natoľko, že 67 % predajov tvorí ľudovo nazývaná dlhá verzia. Na rozdiel od mnohých konkurentov je Leon k dispozícii s tromi verziami karosérie. Okrem kombíka je tu 5, ale aj pomaly vymierajúca 3-dverová verzia. Leon vďaka nej dokáže vyzerať oveľa športovejšie už keď stojí.


Ešte lepšie plne LED svetlá

Seat mal už pred modernizáciou pred viacerými konkurentami vo svetlách náskok. Ponúkal LED predné lampy a tie po modernizácii ešte vylepšili. Teraz môže mať Leon kompletne všetky svetlá tvorené výkonnými LEDkami. Týka sa to aj smeroviek a hmloviek.

Ak máte bezkľúčový prístup, štartovací gombík v Leone bliká 55-krát za minútu. Ako srdce kľudného človeka.

Moderné asistenty vodiča má z Atecy

Leon preberá najmodernejšie technológie, ako asistent pre jazdu v dopravnej zápche, tiež asistenta pre udržiavanie jazdného pruhu a adaptívny tempomat, ktorý automaticky čiastočne manévruje, zrýchľuje a brzdí v dopravnej zápche. Do 60 km/h reguluje rýchlosť a udržiava v jazdnom pruhu, prosto skvelý pomocník pre otravné zápchy. Radarový tempomat v kritickej situácii zabrzdí a systém Front Assist s funkciou núdzového brzdenia City Brake teraz rozoznáva aj chodcov. Aby tieto systémy mohli fungovať, modernizovaný Leon musel dostať elektronickú ručnú brzdu, čo zmenilo ráz stredovej konzoly. V noci vodiča poteší asistent diaľkových svetiel a systém čítania dopravných značiek. Vylepšená kamera a navigačný systém umožňujú zobrazovať väčší počet dôležitých dopravných značiek.


Výbava FR a Xcellence za rovnakú cenu

Seat Leon budú spočiatku predávať v 4 výbavách – základ je Reference, bohatšia Style a športová FR. Nový vrchol je Xcellence. Má zvlášť exkluzívne a komfortné poťahy sedadiel (na želanie z alcantary alebo kože), rozsiahle dekoračné prvky, hliníkové dekoračné lišty na prahoch a náladové osvetlenie s nastaviteľnou farbou. Vybavenie obsahuje systém odomykania a štartovania bez kľúča Keyless Entry System. Vonkajší dizajn sa vyznačuje chrómovanou maskou chladiča, novými nárazníkmi, chrómovanými rámikmi okien a zadnými smerovými svetlami z LED. Zaujímavé je, že verzie FR a Xcellence majú rovnakú cenu, aby sa kupujúcim uľahčil výber. Neskôr ponuku rozšíri piata verzia, vysoko výkonná CUPRA. Tá zostane v ponuke s motorom 2,0 TSI s max. výkonom 221 kW (300 k) ako model s pohonom prednej, alebo oboch náprav.

Motory ako majú súrodenci. 1,5 TSI príde až v lete 2018
 

Modernizovaný Leon je k dispozícii s osvedčenými motormi na benzín, naftu a stlačený zemný plyn CNG. Ponuka naftových siaha od 1.6 TDI 66 kW (90 k) po 2.0 TDI s výkonom 135 kW (184 k). Novinkou je motor 1.6 TDI 85 kW (115 k). Motor 2.0 TDI s výkonom 110 kW (150 k) v kombi Leon ST s pohonom všetkých kolies 4Drive je teraz k dispozícii so 7-stupňovou prevodovkou DSG s dvoma spojkami.

 

Pri benzínoch výkonové rozpätie siaha od 81 kW (110 k) do 132 kW (180 k). Štvorvalec 1.4 TSI s výkonom 110 kW (150 k) je v záujme zvýšenia účinnosti vybavený technológiou ACT, vypínajúcou dva valce v režime čiastočného zaťaženia. Zvlášť ekonomickú a ekologickú pohonnú jednotku predstavuje štvorvalec 1.4 TGI konštruovaný primárne na spaľovanie stlačeného zemného plynu CNG. Agregát umožňuje aj prevádzku na benzín. Pre slovenských zákazníkov zostane v ponuke obľúbený 4-valec 1,2 TSI s výkonom 63 kW (86 k) a aj 81 kW (110 k). Vôbec najpredávanejším motorom v Leone na Slovensku je verzia 1,4 TSi s výkonom 92 kW (125 k) v kombinácii s manuálnou prevodovkou. Viacerí sme zvedaví na novú generáciu prepĺňaného 4-valca TSI s objemom 1,5 litra. Rovnako ako v prípade modernizovaného Golfa, alebo Octavie, aj v prípade Leonu bude tento motor na našom trhu v ponuke až budúci rok. Nie, žeby tu nemohol byť skôr, no dovozca aj predajcovia sú spokojní s úspechom súčasnej 1,4TSI a tiež je zrejmé, že so "starým" motorom sú priaznivejšie aj ceny a na tie sme na Slovensku špeciálne hákliví, však?

 

Podľa motora má 5-stupňovú, alebo 6-stupňovú manuálnu prevodovku, resp. 6-stupňovú alebo 7-stupňovú prevodovku DSG s dvoma spojkami. Okrem pohonu predných kolies je pri kombi ST s niektorými motormi k dispozícii aj pohon 4Drive so spojkou Haldex 5. generácie. 

Úplne nový 4-valec 1,5 TSI EVO, ktorý v ponuke VW Group nahrádza 1,4TSi sa pod kapotou Seatu Leon objaví až v lete 2018.