09.02.2016

Na cesty chýbajú miliardy. Stavať alebo nestavať?

Štát nemá peniaze na stavbu dôležitých cestných úsekov. V roku 2015 sa budovalo rekordne a stavbári odovzdali do užívania 46 km diaľnic a 12 km rýchlostných ciest. Eurofondy určené na budovanie infraštruktúry sa však rýchlo míňajú a za chvíľu „vyschnú“. Z európskych peňazí zostávajú na programové obdobie 2014 – 2020 len 3 miliardy eur. „Ministerstvo dopravy vyčíslilo, že iba na dostavbu prioritných úsekov cestnej siete potrebuje do roku 2022 viac ako 6 miliárd eur," povedal pre HN hovorca rezortu dopravy Martin Kóňa.

 

Ministerstvo dopravy má niekoľko možností ako financovať stavbu dôležitých úsekov diaľnic a rýchlostných ciest. Môže si požičať, alebo stavať cez PPP projekt. Horším variantom je utlmenie výstavby.

Tri miliardy na stavbu dôležitých ciest v najbližších rokoch teda chýbajú. V štátnom rozpočte ich však nenájdeme. Ministerstvo dopravy nemá tieto prostriedky vyčlenené. Pritom NDS so stavbou týchto úsekov počíta. Ide najmä o dostavbu kľúčových úsekov na diaľnici D1 a D3. Podľa Kóňu je nutné hľadať peniaze inde. Buď si štát na stavbu požičia, alebo ju bude financovať prostredníctvom PPP projektov. Rozhodnutie bude musieť spraviť budúca vláda. Verejnosť však nie je projektom PPP naklonená. V minulosti štát takto financoval stavbu rýchlostnej cesty R1 okolo Nitry. Odborníci však upozornili, že bola výrazne predražená. No v prípade dobre nastavenej súťaži PPP projektu môže z výsledku štát ťažiť, pretože ekonomické prínosy dostavby diaľnice môžu prevýšiť náklady na stavbu. Navyše cena môže byť nižšia, než očakávaná. Aj v prípade obchvatu Bratislavy (D4 a R7) vyhral tender dodávateľ, ktorý ponúkol takmer tretinovú cenu oproti odhadu ministerstva dopravy. Navyše stavebná firma sa musí starať dlhé roky aj o údržbu diaľnice. Preto je v záujme stavbárov, aby ju vybudovali kvalitne.

 

Ďalšou možnosťou je stavbu diaľnic a rýchlostných ciest razantne obmedziť. „Faktom je, že na diaľnice nám chýba spomínaných šesť miliárd, ktoré bude nutné nájsť, alebo súčasné tempo výstavby diaľnic výrazne utlmiť," povedal Kóňa pre HN. Z dlhodobého hľadiska to však nemusí byť správnou voľbou, pretože niektoré regióny potrebujú kvalitnú infraštruktúru pre prilákanie investorov.


Ministerstvo dopravy pritom musí hľadať financie aj na obrovskú opravu ciest 2. a 3. triedy. Premiér minulý rok sľúbil, že dá opraviť 1000 kilometrov ciest. Podľa odborníkov je však nutné zrekonštruovať minimálne 5400 km ciest, čo môže stáť až pol miliardy eur.


Zdroj: hnonline



DISKUSIA K ČLÁNKU - VYJADRITE AJ VY SVOJ NÁZOR

Prihláste sa, ak máte konto na TopSpeed.sk.

09.02.16 12:06 | kritik
Ako sa mohli stavať cesty dialnica za socializmu bez eurofondov???

odpovedať

09.02.16 15:39 | supervizor
Napríklad aj akciou "Z". Bol by si ochotný obetovať svoj voľný čas a ísť budovať svetlé zajtrajšky?

odpovedať

09.02.16 12:58 | johann
hlavne ze na radary je penazi vzdy dost

odpovedať

09.02.16 17:43 | III
postačí nekradnúť

odpovedať

10.02.16 11:41 | Jakub321
Tak reálne nepotrebujú 6 mil. Reálna suma je 3 mil. Lenže sme na slovensku, kde treba 3 miliardy ukradnúť, samozrejme sa nikomu nič nestane a všetko bude v najlepšom poriadku. Veď za 6 mil sa do dá postaviť za pol roka :D

odpovedať


Najnovšie komentáre