Lietajúce auto láka ľudí už viac ako 100 rokov. Za ten čas sme mohli vidieť mnoho viac či menej úspešných pokusov a vízií. Myšlienkou sa zaoberajú aj známe mená ako Toyota, Airbus, Uber, alebo Elon Musk. Dobrým príkladom je slovenský Aeromobil, ktorý už absolvoval niekoľko testovacích letov a firma plánuje jeho sériovú výrobu. Prvou firmou, ktorá ale vyrobila vozidlo schopné legálne jazdiť po ceste a legálne lietať, je holandská spoločnosť PAL-V.

Holandská firma PAL-V začala so sériovou výrobou lietajúceho auta Liberty. Stroj z úvodnej série stojí  pol milióna eur a prví zákazníci ho budú mať doma už na Vianoce 2018.

Premena z auta na vírnik a naopak trvá do 10 min

Lietajúce auto je snom mnohých fanúšikov letectva. Nenechajte sa však mýliť slávnou scénou z Fantomasa, kde hlavný hrdina odletí na Citroene DS s krídlami. V reálnom živote totiž lietajúce auto predstavuje skôr lietadlo schopné prepraviť sa na letisko po vlastnej osi ako auto. Preto pri nich nie sú rozhodujúce jazdné vlastnosti, ale vlastnosti vo vzduchu a hlavne schopnosť zložiť sa do dostatočne kompaktného stavu, aby mohol tento stroj vyraziť na cesty. 

Stroj z úvodnej 90-kusovej série stojí pol milióna eur bez dane

Aj to je dôvod, prečo sa PAL-V Liberty až tak na auto nepodobá. Je to totiž trojkolka s dvoma motormi a veľkým skladacím rotorom. Pre jazdu po zemi vozidlo využíva motor s výkonom 74 kW (100 k). Stroj je v tomto režime schopný dosiahnuť rýchlosť až 160 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za menej ako 9 s. Kombinovaná spotreba pri jazde po zemi je prijateľných 7,6 l/ 100 km a dojazd 1 315 km. Obom motorom stačí bežný 95 oktánový (RON 95) bezolovnatý benzín, prípadne benzín s maximálne 10% podielom etanolu E10. Vozidlo je dvojmiestne a bez posádky váži iba 664 kg. Zaujímavé sú aj jeho rozmery. V cestnom režime je totiž iba 4 m dlhé, 2 m široké a 1,7 m vysoké. To znamená, že ho budúci majiteľ môže pokojne parkovať v bežnej garáži, alebo dokonca aj v podzemných garážach.

Vďaka kompaktným rozmerom ho zaparkujete aj v podzemnej garáži

V letovom režime PAL-V Liberty poháňa motor s výkonom 147 kW (200 k). Jeho maximálna rýchlosť letu je 180 km/h, minimálna letová rýchlosť je 50 km/h. Stroj môže lietať v maximálnej výške 3 500 m. Na vzlet potrebuje 180 m a potrebná vzletová dráha s bezpečnostnou rezervou 15 m od všetkých prekážok (aj stromami po vzlete) je 330 m. Po pristátí pritom Liberty potrebuje iba 30 m na zastavenie. Spotreba paliva je pri lete 26 l benzínu na hodinu letu. Dolet s dvoma osobami na palube je podľa leteckých predpisov 400 km. Podľa normy však musí byť po preletení tejto vzdialenosti v nádrži palivo ešte na 30 min letu. Ak letí iba sám pilot, dolet stúpne na 500 km. Rozmery tohto lietajúceho stroja v letovom režime sú samozrejme väčšie.

 

Liberty nemá pevné krídla, vztlak mu zabezpečuje veľký skladací rotor. Nenechajte sa však mýliť, nie je to vrtuľník. Technicky je tento stroj vírnik. To znamená, že motor nepoháňa veľký rotor na vrchu stroja, ale malú tlačnú vrtuľu za kabínou. Liberty má preto bližšie ku klasickému lietadlu s pevnými krídlami. (lietadlom s pevnými krídlami je napríklad aj Aeromobil). PAL-V teda nie je schopné kolmého štartu ako vrtuľník a na vzlet potrebuje dráhu ako klasické lietadlo. Jeho dopredný pohyb zabezpečuje spomínaná tlačná vrtuľa a horný rotor sa vplyvom prúdenia vzduchu roztočí sám a vo vírniku nahrádza krídla. Aby konštruktéri skrátili vzletovú dráhu, zakomponovali k hlavnému rotoru elektromotor, ktorý ho roztočí na polovičné otáčky potrebné na vzlet. Výhodou vírnika oproti lietadlu sú menšie rozmery a voči vrtuľníku zasa jednoduchšie ovládanie. Tým, že hlavný rotor roztáča vzduch a nie motor, nevzniká reakčný krútiaci moment, ktorý má snahu otočiť celý stroj a vírnik nepotrebuje vyrovnávací rotor na chvoste.

Premena z vírnika na lietadlo a naopak trvá od 5 do 10 minút. Časový rozptyl spôsobuje najmä fakt, že tento proces je poloautomatický. To znamená, že rotor sa automaticky sklopí dolu a potiahne so sebou aj chvost, ale vodič musí manuálne zložiť listy rotora. Šéf PAL-V, Robert Dingemanse, k Liberty povedal: "Po rokoch tvrdej práce a pokorení technických a legislatívnych výziev, náš tím uspel a vytvoril inovatívne lietajúce auto vyhovujúce bezpečnostným predpisom po celom svete." Na riadenie tohto stroja budete potrebovať aj vodičský preukaz aj pilotnú licenciu.

Úvodná séria ponesie názov Liberty Pioneer Edition a firma vyrobí 90 kusov. Cena tohto stroja je 499 000 € bez dane. V tejto sume je však už zahrnutá bohatá doplnková výbava aj pilotná inštruktáž. Firma už prijíma objednávky a prvé kusy dodá zákazníkom koncom roka 2018. Po prvej sérii bude samozrejme PAL-V pokračovať vo výrobe. Tieto modely už ponesú názov Liberty Sport, dostanú chudobnejšiu základnú výbavu a cena klesne na 299 000 € bez dane.

Zdroj: PAL-V

LIETAJÚCI SLOVENSKÝ AUTOMOBIL JE SPÄŤ! BLÍŽI SA K SÉRIOVEJ VÝROBE?

LIETAJÚCI SLOVENSKÝ AUTOMOBIL JE SPÄŤ! ...

Výroba áut drží Slovensko nad vodou. Mnohí sa však sťažujú na to, že sme len montážna linka. Omyl. Obyčajné autá ...

01. 11. 2014
AIRBUS CHCE POSTAVIŤ AUTONÓMNE LIETAJÚCE AUTO!

AIRBUS CHCE POSTAVIŤ AUTONÓMNE LIETAJÚCE ...

Jednou z prelomových technológií, ktoré nás v blízkej budúcnosti čakajú, budú určite autonómne autá. Mnohé ...

22. 01.
TOYOTA SI DALA PATENTOVAŤ TRUP A KRÍDLA PRE LIETAJÚCE AUTO

TOYOTA SI DALA PATENTOVAŤ TRUP A KRÍDLA ...

Lietajúce auto je snom mnohých fanúšikov sci-fi, no aj serióznych konštruktérov. Už v polovici 20-tych rokov 20-teho ...

29. 06. 2016
ELON MUSK TVRDÍ, ŽE POSTAVIŤ LIETAJÚCE AUTO NIE JE PROBLÉM

ELON MUSK TVRDÍ, ŽE POSTAVIŤ LIETAJÚCE ...

Myšlienka na výrobu lietajúcich áut je možno tak stará ako dopravné zápchy a kolóny samé (prípadne ešte staršia). ...

21. 06. 2014