Včera sme informovali o tom, že stavba D1 bez kolektorov je v rozpore s územným plánom. Reakcia NDS na seba nenechala dlho čakať. Zverejnili oficiálne stanovisko k zisteniam NKÚ. Pri príprave stavby križovatky Triblavina na diaľnici D1 Bratislava - Trnava údajne napríklad chýbajú výsledky podrobných analýz z dopravných prieskumov či absentujú nástroje cieleného dopravného plánovania.

Kauza rozšírenia diaľnice D1 pri Bratislave naberá na obrátkach...

Národná diaľničná spoločnosť okamžite prijala opatrenia k nedostatkom, ktoré zistil Najvyšší kontrolný úrad SR (aspoň to tvrdia!). Pre TASR to uviedla hovorkyňa diaľničnej spoločnosti Eva Žgravčáková.

 

NKÚ pri mimoriadnej kontrole zistil viaceré nedostatky prípravy stavby križovatky Triblavina na diaľnici D1 Bratislava - Trnava. Napríklad chýbajúce výsledky podrobných analýz z dopravných prieskumov či absenciu nástrojov cieleného dopravného plánovania. Kontrolóri zároveň odporučili viaceré opatrenie pre NDS a aj pre ministerstvo dopravy.

 

"Interný pokyn investičného riaditeľa NDS reaguje na všetky odporúčania NKÚ pre diaľničnú spoločnosť. NDS bude dodržiavanie nových pokynov podrobne kontrolovať," dodala Žgravčáková.

 

Kontrolóri však zároveň upozornili na riziko, že ani pri stavbe križovatky Triblavina sa nedodrží plánovaný termín ukončenia. Súčasne poukázali aj na to, že zmena koncepcie rozšírenia diaľnice D1 zo 6-pruhu so súbežnými komunikáciami na 8-pruh bez súbežných komunikácií nebola v čase kontroly v súlade s platným Územným plánom Bratislavského samosprávneho kraja.

 

Podľa hovorkyne, pokiaľ ide o samotnú križovatku Triblavina, aktuálne plynú lehoty na potvrdenie právoplatnosti rozhodnutia Ministerstva životného prostredia SR ku zmene navrhovanej činnosti križovatky Triblavina.

Minister zriadil expertnú komisiu, ktorá jednoznačne odporučila výstavbu križovatky a diaľnice so štyrmi plnohodnotnými pruhmi bez kolektorov...

"Po nadobudnutí právoplatnosti rozhodnutia MŽP SR požiada NDS o vydanie rozhodnutia na zmenu stavby pred dokončením, na základe ktorého bude môcť pokračovať vo výstavbe križovatky Triblavina na všetkých stavebných objektoch, teda aj na tých, ktorých sa dotkla zmena," opísala hovorkyňa. Termín dokončenia výstavby križovatky Triblavina by mal byť podľa jej slov známy po vydaní právoplatného rozhodnutia o zmene navrhovanej činnosti a po rokovaniach so zhotoviteľom.

 

"Pokiaľ ide o rozšírenie D1 v úseku Bratislava – Triblavina, NDS na MŽP SR podala oznámenie o zmene navrhovanej činnosti. Rozhodnutie MŽP SR bude slúžiť ako podklad k stavebnému konaniu," povedala Žgravčáková.

 

Rezort dopravy doplnil, že práve preto, aby bolo jasné, že riešenie križovatky Triblavina zohľadňuje všetky dopravné vzťahy v regióne, zriadil súčasný minister expertnú komisiu, ktorá úplne jednoznačne a na základe všetkých dopravných modelov odporučila výstavbu križovatky a diaľnice so štyrmi plnohodnotnými pruhmi bez kolektorov.

 

"Ministerstvo samozrejme podporuje prácu NKÚ a NDS musí v spolupráci s NKÚ vyriešiť a odstrániť všetky nedostatky, čo sa podľa našich informácií aj deje," uviedla hovorkyňa ministerstva Karolína Ducká. Rezort dopravy však trvá podľa jej slov na tom, že zvolené riešenie je pre ľudí v okolí Bratislavy najlepšie, a preto ho bude aj naďalej presadzovať.

Zdroj:TASR

NKÚ POTVRDIL, ŽE STAVBA D1 BEZ KOLEKTOROV ...

Najvyšší kontrolný úrad dnes zverejnil výsledky kontroly prípravy projektu D1 Bratislava-Trnava, špeciálne križovatky ...

27. 03.