Na Slovensku ročne chýba, respektíve je dopyt po približne 1900 vodičoch nákladných vozidiel a 500 vodičoch autobusov - vysvetlil generálny tajomník Česmad-u Pavol Reich. S týmto problémom sa nevieme vysporiadať ani my, ani okolité krajiny. Riešením podľa Česmad-u je zníženie vekovej hranice na získanie oprávnenia C a D. Je to ale rozumné a bezpečné? V redakcii myslíme, že nie.

Pri C a CE navrhujú zmenu len na 18 rokov zo súčasných 21 rokov. Pri D a DE by mal klesnúť na 21 rokov zo súčasných 24. V oboch prípadoch teda o 3 roky skôr.

Zníženie spodnej hranice veku pre žiadateľov o vodičské preukazy na nákladné autá či autobusy by mohlo pomôcť pri súčasnom kritickom nedostatku profesionálnych vodičov. Myslí si to Združenie cestných dopravcov Česmad Slovakia. "Na slovenskom trhu ročne chýba, respektíve je dopyt po približne 1900 vodičoch nákladných vozidiel a 500 vodičoch autobusov," vysvetlil generálny tajomník združenia Pavol Reich.

 

Situáciu by tak podľa neho mohol zlepšiť návrh na zníženie veku pre zisk vodičského oprávnenia skupiny C a D. Pripravil ho v novele zákona o cestnej premávke poslanec vládneho Smeru-SD Jozef Buček a právnu normu predložil na rokovanie Národnej rady (NR) SR. Tá by sa ňou mala zaoberať na nadchádzajúcej schôdzi, ktorá má naplánovaný začiatok na 21. marca.

 

Podľa novely by sa mal znížiť stanovený vek žiadateľov o vodičské oprávnenie skupiny C a CE na 18 rokov zo súčasných 21 rokov. A pri vodičskom oprávnení skupiny D a DE by mal klesnúť na 21 rokov zo súčasných 24 rokov.

Mladí vodiči budú musieť získať KKV - kvalifikačnú kartu vodiča. Mladý profesionál bude môcť jazdiť len na vnútroštátnej preprave.

Takéto hodnoty už podľa Česmadu platili na Slovensku do roku 2013. "Zníženie hraničného veku by mohlo k tomuto povolaniu prilákať absolventov stredných škôl, ktorí sa práve po štúdiu rozhodujú o výbere povolania," dodal Reich. Kým súčasné nastavenie legislatívy podľa neho vytvára pre možných záujemcov z radu stredoškolských absolventov hluché troj- alebo šesťročné obdobie, úprava by vytvorila plynulý prechod. 

 

Okrem toho sú v novele podľa združenia upravené podmienky tak, že aj keď mladí žiadatelia získajú vodičský preukaz týchto skupín, musia získať aj základnú kvalifikáciu v podobe kvalifikačnej karty vodiča. Okrem všetkých takto získaných vedomostí a skúseností bude môcť mladý profesionál jazdiť len na vnútroštátnej preprave v rámci Slovenska. 

SÚHLASITE, ABY SA ZNÍŽILA VEKOVÁ HRANICA PRI SKUPINE C A D?

  • Áno ( 13% )

     

  • Nie ( 87% )

     

Odpovedalo 458 ľudí  

Podľa Česmadu sa vďaka takto stanoveným podmienkam nie je potrebné obávať, že si za volant nákladného auta alebo autobusu sadne človek, ktorý nemá adekvátne vedomosti, schopnosti či psychologické predpoklady k vykonávaniu tohto povolania. "Mladí vodiči takto získajú dôležité skúsenosti, kým dovŕšia limitný vek 21 rokov pre vykonávanie medzinárodnej dopravy. Vidíme tu obrovský potenciál pre zvýšenie počtu profesionálnych vodičov kamiónov a autobusov," vysvetlil Reich.

 

Chápem, že problematika získavania nových vodičov je náročná. Pritom je to na slovenské pomery celkom dobre platené povolanie (v medzinárodnej preprave), ale na úkor osobného života a rodiny. Len nie som zástanca zníženia vekovej hranice vodičov autobusov a nákladiakov. Je to povolanie, ktoré okrem iného potrebuje aj zrelosť, resp. dospelosť, a tá zväčša mladým chýba...

Zdroj: Teraz.sk

EÚ: TOVAR MUSÍME DOSTAŤ Z KAMIÓNOV NA ŽELEZNICE

EÚ: TOVAR MUSÍME DOSTAŤ Z KAMIÓNOV NA ...

Európski poslanci chcú dostať kamióny z ciest. Dôvodom nie je len ekológia, ale aj preťaženie európskej cestnej siete. ...

01. 02.
VLAK VS. KAMIÓN V RÝCHLOSTI 142 KM/H

VLAK VS. KAMIÓN V RÝCHLOSTI 142 KM/H

22. júla 2015 sa stala v susednom Česku tragická nehoda. Vodič kamiónu vošiel so súpravou na železničné priecestie, ...

30. 01. 2016