Doprava v Prešove je dlhodobo v kŕči. Prejsť tretím najväčším mestom Slovenska v špičke je za trest. Mesto je významný dopravný uzol a smeruje ním tranzitná doprava od Košíc, Vranova, alebo z Poľska smerom na západ. A práve nevybudovaný obchvat dopravu denne úplne zapcháva. Problém, ktorý treba urgentne riešiť už roky, má novú alternatívu. Tá však pravdepodobne zelenú nedostane.

Analytici považujú za realistické postaviť severný obchvat Prešova v upravenej trase s jedným tunelom v polovičnom profile. Splnilo by to účel odbremenenia premávky v meste? 

Inštitút finančnej politiky (IFP), ktorý pôsobí pri ministerstve financií, v týchto dňoch navrhol novú alternatívu, ako vyriešiť nepriaznivú, ba priam kritickú dopravnú situáciu v Prešove.

Za najviac realistické považujú analytici postaviť severný obchvat v upravenej trase s jedným tunelom v polprofile. To by podľa nich prinieslo nižšie náklady o 220 miliónov. "Ušetrené financie sa dajú využiť na novú cestu prvej triedy I/68 zo severu na juh za 140 miliónov € a na ďalšie riešenia vnútri mesta," opísali analytici. 


Analytici podčiarkli, že v ideálnom svete by sa obchvat postavil v polovičnom profile východnou trasou a o 450 miliónov lacnejšie. Časť ušetrených peňazí by sa využila na ďalšie dopravné riešenia v Prešove. "Prešovčania by ale museli čakať na prekreslenie projektu a prípravu novej dokumentácie východnej trasy."

Inštitút reagoval na diskusiu v súvislosti s riešením dopravy v Prešove. V súčasnosti sa ráta s tým, že najprv pribudne 7,8 km úsek diaľnice D1 Prešov, západ – Prešov, juh za 356,3 mil. € a neskôr má mesto odbremeniť necelých 15 km severného obchvatu na rýchlostnej ceste R4 odhadom za predbežných 535 mil. €. Riadne cifry, nemyslíte?

Takto nejako bude možno raz vyzerať tranzitná trasa v Prešove 

Čo je lepšie? Držať sa pôvodného plánu, alebo narýchlo zbúchať nový?

Analytický tím ministerstva financií v liste prezidentovi SR písal o alternatíve, ktorá by ušetrila cca 400 mil. €. Navrhujú napr. postaviť obchvat Prešova na východe za približne 280 miliónov eur a k tomu doplniť novú štvorprúdovú cestu prvej triedy priamo v meste za max. 150 mil. €.

Minister dopravy Árpád Érsek 13. 02. 2017 reagoval, že názor analytického tímu ministerstva financií je pri projekte obchvatu Prešova irelevantný. Príprava výstavby obchvatu je už vo finálnej fáze a vyhlasovanie nového tendra, alebo budovanie obchvatu inde by podľa ministra znamenalo časový posun. Okrem toho, východný obchvat Prešova nie je vôbec v územnom pláne. To znamená, že novo nakreslená diaľnica by mohla byť za 8 - 9 rokov. Do prípravy obchvatu Prešova sa už vraj investovalo približne 50 mil. € na pozemky a na projekty. Túto cestu spolufinancujú z eurofondov určených do roku 2020, čiže im horí termín. 

Podobné analýzy treba podľa ministra robiť na začiatku a nie v strede či v závere projektu. Kde boli múdre hlavy doteraz?. Rezort dopravy avizoval, že chce ešte znížiť cenu za obchvat na diaľnici D1 Prešov, západ - Prešov, juh o približne 6 %. Len dúfam, že zníženie ceny sa neodzrkadlí na kvalite, ako to pri štátnych zákazkách býva zvykom.

Zdroj: TASR

Foto: Korzár, Pravda

PREDRAŽENÝ OBCHVAT PREŠOVA ČAKÁ ANALÝZA, STAVBA MÔŽE MEŠKAŤ

PREDRAŽENÝ OBCHVAT PREŠOVA ČAKÁ ...

Dlho očakávaný a potrebný obchvat Prešova bude pravdepodobne meškať. Dôvodom je až podozrivo vysoká cena. Nový ...

27. 09. 2016
BUDE NA VÝCHODE NOVÁ RÝCHLOSTNÁ CESTA R9?

BUDE NA VÝCHODE NOVÁ RÝCHLOSTNÁ CESTA R9?

Perspektívnosť východu SR vysoká nie je. Najmä z dôvodu nevybudovanej cestnej infraštruktúry. Je veľmi smutné, že na ...

23. 10. 2016